מה זה אובדן כושר עבודה

אנשים מגלים על בשרם מה זה אובדן כושר עבודה במצב שבו חלה הידרדרות בבריאותם הפוגעת ביכולתם להמשיך ולעבוד לפרנסתם באותו ההיקף בו ובאותן רמות שכר שבהם הורגלו. אי כושר עבודה עלול לנבוע ממחלת מקצוע, פציעות מצטברות (מיקרוטראומה) או אירוע בעל מאפיינים תאונתיים, כמו תאונת עבודה.

אם הגעתם חלילה למצב שכזה, כדאי להבין מה עליכם לעשות על מנת שתוכלו לקבל את הפיצויים המגיעים לכם כחוק ולממש את זכויותיכם הרפואיות הנוספות מול גורמי הביטוח השונים. בכך נעסוק בהרחבה במדריך שלפניכם למימוש זכויות במקרים של פגיעה בכושר העבודה.


מה זה אובדן כושר עבודה ובאילו היקפים הוא עלול להתרחש?

אובדן כושר עבודה הוא כאמור מצב שבו פציעה או מחלה מובילים לפגיעה ביכולתו של אדם לעבוד למחייתו, במידה כזו או אחרת. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי כאובדן כושר עבודה מלא או כאובדן כושר עבודה חלקי. שתי התצורות הללו יכולות להיות קבועות או זמניות ובהתאם לכך – גם היקף הפיצויים והזכויות הנלוות להכרה בנכותכם.

מהם אחוזי הנכות שנחשבים כאובדן כושר מלא?

בעוד שבמוסד לביטוח לאומי הכרה באובדן כושר מלא, המזכה בקצבת נכות מלאה, מחייבת הכרה ב- 100 אחוזי נכות, בחברות הביטוח ובקרנות הפנסיה קבלת פיצוי כספי מתאפשרת כבר מדרגת אובדן כושר של 75% (ובחלק מהמקרים גם 70% בלבד).

משמעות הדבר הלכה למעשה, היא כי עובד שיכול לעבוד בהיקף שאינו עולה על 25% מהיקף המשרה בו הועסק לפני שאירעה פגיעה במצבו הבריאותי, יהיה זכאי לקבלת פיצוי על אובדן כושר מלא מהמבטחת או קרן הפנסיה שלו.

מה זה אובדן כושר חלקי?

אובדן כושר עבודה חלקי, פירושו שהמבוטח אמנם מסוגל להמשיך לעבוד, אם כי לא בהיקף המלא או בסוג העבודה שבו עבד לפני שנפצע או חלה. אובדן הכושר החלקי עשוי לצורך העניין גם להתבטא, באובדן יכולת להתפרנס מהמקצוע או משלח היד הקבוע בעקבות השינוי במצב הרפואי.

עובד שנדרש להתפרנס לפתע מכל משלח יד שרמת השכר בו היא נמוכה משמעותית מהשכר שהורגל בו על רקע בריאותי – עשוי להיחשב כמי שאיבד חלק מכושר עבודתו. גם מבוטחים שיכולים להמשיך לעבוד במקצוע שלהם, אך נדרשים להפחית משעות עבודתם באופן משמעותי בעקבות ההחמרה הבריאותית שחוו, צפויים לירידת שכר משמעותית ולהיות מוכרים כנפגעי אובדן כושר חלקי.

מהן הזכויות שלי במוסד לביטוח לאומי במקרה של אי כושר עבודה?

אם אתם תושבי ישראל וכושר השתכרותכם נפגע, ככל שאתם משלמים את דמי הביטוח הלאומי שלכם כסדרם, תוכלו להגיש תביעה לקבלת קצבת נכות כללית למוסד לביטוח לאומי. חוק הביטוח הלאומי מתייחס כ”נכה” לכל מבוטח תושב ישראל מגיל 18 ועד לגיל הפרישה לגמלאות כפי שהוגדר בחוק, שבשל ליקוי פיסי, שכלי או נפשי שנגרמו עקב מחלה, פציעה או מום מלידה, אינם יכולים לעבוד למחייתם ולהרוויח סכום העומד על לפחות 25 אחוז מהשכר הממוצע במשק.

גם תושב ישראל שהיכולת שלו לעבוד פחת בלפחות 50 אחוז יחד עם שיעור הכנסותיו, עקב הרעה במצבו הבריאותי – זכאי יהיה להגיש תביעה לקצבת נכות לביטוח הלאומי. נציין כי ישנם גם מקרים שבהם גם לעובדים קטינים או עקרות בית עשויה לקום זכאות לקצבת נכות. ובכלל, כל תושב ישראלי המשלם דמי ביטוח לאומי כחוק, רשאי להגיש תביעת נכות או תביעה לקצבת נפגעי עבודה לביטוח לאומי, במידה וכושר עבודתו פחת.

אילו זכויות מציעות פוליסות אובדן כושר בחברות הביטוח או בקרנות הפנסיה?

פוליסות אובדן כושר עבודה בחברות הביטוח או בקרנות הפנסיה, נועדו להבטיח למבוטחים תשלום חודשי קבוע במידה ויגיעו למצב שבו לא יוכלו עוד להתפרנס מהמקצוע שבו עבדו או כל עיסוק סביר אשר מתאים להכשרתם, השכלתם וניסיונם המקצועי.

הכיסוי הביטוחי הדיפולטי בביטוחי אובדן כושר העבודה של חברות הביטוח, מכסה ברוב המקרים רק אובדן מוחלט של כושר העבודה. מצב כזה משמעו בעולם הביטוח והפנסיה, ירידה של 75 אחוז ומעלה ביכולת ההשתכרות.

מבוטח שהוכר כמי שהגיע למצב זה, יקבל על פי התנאים הקבועים במרבית הביטוחים הללו, תגמולי ביטוח השווים ל- 75 אחוז משכרו הממוצע בשנה שקדמה לאובדן כושר העבודה שלו. במרבית המקרים, תחילת התשלומים תהיה רק בחלוף תקופת המתנה המונה שלושה חודשים, למעט במקרים שבהם נקבע מפורשות אחרת בתנאי הפוליסה.

איך ניתן לממש את הזכאות לפיצוי בגין אובדן כושר עבודה מול המבטחת?

בכדי לממש את הזכאות לפיצוי כספי על אי כושר עבודה מול חברת הביטוח, יש צורך להגיש תביעת ביטוח, באמצעות טופס תביעה ייעודי. אל טופס התביעה, יידרש המבוטח לצרף את המסמכים להלן:

  1. אישורים רפואיים שמעידים על מצבו הרפואי המגביל את יכולתו לעבוד.
  2. 12 תלושי השכר האחרונים של העובד או טופס 106 ממעסיקו. עובד עצמאי יגיש תחת זאת אישור על הכנסותיו מרואה החשבון שלו עבור השנה שקדמה להגשתה של התביעה.
  3. במקרה של תביעה המוגשת עקב תאונת עבודה, יש להוסיף לטופס התביעה גם אישור של המוסד לביטוח לאומי בנוגע להכרתו במבוטח כנפגע עבודה.


 

לסיכום: עכשיו שאתם יודעים מה זה אובדן כושר עבודה זה הזמן לפעול בנושא

הבירוקרטיה הכרוכה במימוש זכויות רפואיות וביטוחיות מול הגורמים המבטחים השונים בישראל, הופכת את התהליך למורכב ומייגע עבור מרבית האנשים, ולא במקרה. כדי לצלוח את המסכת המפרכת לקבלת הכספים והסעדים שהחוק מעמיד לרשות נפגעי עבודה ובעלי מוגבלויות, נדרש כאמור ידע משפטי וביטוחי, לצד היכרות נרחבת עם עולם הביטוח על המנגנונים הפועלים בתוכו.

בהתאם לכך, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצבי אובדן כושר עבודה היא להיעזר בעורך דין מנוסה שיסייע לכם בהגשת התביעות ומיצוי הזכויות שלכם ביעילות וללא עיכובים מיותרים. נותרתם עם תהיות נוספות בנושא אובדן כושר עבודה וההתמודדות עם המצב? במשרד עורך דין כפיר דיין דובב ממתינות לכם כל התשובות. פנו כבר כעת למשרדנו לייעוץ אישי ללא התחייבות, וגלו מהן הדרכים המומלצות למימוש מיטבי של זכויותיכם.

 

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

 

מה זה אובדן כושר עבודה
מה זה אובדן כושר עבודה
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ