צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק

רפורמת הביטוח הפנסיוני התחילה עם ההסכם הקיבוצי הכללי שנחתם ביולי 2007, והיא מבטיחה ביטוח פנסיוני לכל עובד. צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק שנכנס לתוקף בינואר 2008, חייב את כל המעסיקים בישראל לבטח את העובדים שלהם בקרן פנסיה מקיפה, אם לעובד עדיין לא היה הסדר פנסיוני טוב יותר.

צו ההרחבה לביטוח פנסיוני חל על כל מי שלא חל עליו הסדר מיטייב

כלומר, העקרונות של צו ההרחבה אינם נוגעים לעובדים שיש להם הסדר פנסיוני מקיף במסגרת מקום העבודה שלהם, ללא קשר לשאלה אם ההסדר הפנסיוני שלהם מעוגן בהסכם קיבוצי ענפי, צו הרחבה, חוזה עבודה אישי, או הסכם קיבוצי מיוחד. העובדים ימשיכו ליהנות מהתנאים המוצעים להם, אם מדובר בתנאים טובים יותר.

למאמר: חוק ביטוח אובדן כושר עבודה

השוואת התנאים בין מי שיש לו הסדר פנסיוני לבין מי שלא

צו ההרחבה משפר באופן משמעותי את המצב של עובדים שמועסקים במקומות עבודה פרטיים קטנים או בינוניים, כמו גם עובדים שאינם מאוגדים בהסכם קיבוצי ולא חל עליהם צו הרחבה לענף מסויים. הצו המורחב מאפשר להם ליהנות מהסדר פנסיוני מקיף.

במהותו, צו ההרחבה מחייב את כל המעסיקים במשק הישראלי להסדיר לכל עובד הסדר פנסיוני מקיף אשר כולל ביטוח למקרה של נכות או מוות, וכמובן קצבה לאחר הפרישה מהעבודה. ביטוח שאינו כולל כיסוי למקרה של נכות או מוות, בניגוד לחוק, עלול לחשוף את המעביד שלא ציית לצו ההרחבה, לחבות אדירה לעובד או בני משפחתו (במקרה של מוות).

למאמר: מעסיק שלא הפריש לביטוח פנסיוני והעובד איבד כושר עבודה או נפטר

למאמר: מהו “ביטוח פנסיוני קיים” לצורך צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק – חלק 1

למאמר: מהו “ביטוח פנסיוני קיים” לצורך צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק – חלק 2

הצו מחייב את המעסיק להפקדה – זכות הבחירה לאן להפקיד שייכת לעובד

העובדים יכולים לבחור את הביטוח בהתאם למגבלות הנוגעות למהות הביטוח, ואם לא בחרו את הביטוח המתאים להם, המעביד נדרש לבטח אותם בקרן פנסיה מקיפה, שנבדלת מקופות ביטוח אחרות שאושרו כקופות ביטוח לקצבה.

מרכיבי השכר שחייבים בהפרשה הם המרכיבים שנכללים בחישוב פיצויי הפיטורין. בכפוף, כמובן, לפסקי הדין השונים אשר נקבעו על ידי בתי הדין לעבודה, בכל הנוגע למרכיבי שכר קבועים, פיקטיביים או אחרים, ושנקבעו כחלק משכר היסוד לשם חישוב פיצויים. במילים אחרות, גובה השכר ממנו המעסיק נדרש להפריש, הוא השכר בפועל, ולא מעבר לשכר הממוצע במשק.

למאמר: זכות הבחירה לעובד לבחור ביטוח פנסיוני – חופש הבחירה של העובד מכוח סעיף 20 לחוק הגמל

 ממתי מתחילים להפריש ביטוח פנסיוני לעובדים?

הצו קובע שמעסיקים צריכים להתחיל להפריש כספים לביטוח פנסיוני לעובדיהם, החל מה-1.1.2008, או מתחילת העבודה של העובד במקום העבודה, לפי המאוחר מבניהם.

 אם לעובד אין ביטוח פנסיוני קיים הוא זכאי להפרשת כספים לביטוח הפנסיוני מטעם המעביד, ובהשתתפות שלו, כעבור חצי שנה מתחילת עבודתו, ופרק זמן זה נקרא ‘תקופת המתנה’.

 אם לעובד יש ביטוח פנסיוני קיים הוא זכאי לביצוע הפרשות לביטוח הפנסיוני מטעם המעסיק ובהשתתפות שלו, מהיום הראשון לעבודתו. ההפרשות יתבצעו בפועל כעבור שלושה חודשי העסקה, או לאחר שנת המס, בהתאם למוקדם מבניהם, והתשלום יתבצע רטרואקטיבית ליום תחילת העבודה, כלומר, במקרה זה לא תהיה תקופת המתנה.

למאמר: חובת המעסיק להפריש לפנסיה – הסכמים קיבוציים וצווי הרחבה

גובה ההפרשות על פי הצו

גובה ההפרשות שהמעסיק מחויב להן מדי חודש יתבצעו כך:

שנה תגמולי מעסיק תגמולי עובד מעביד לפיצויים סה”כ הפרשות ע”י העובד והמעביד
2008 0.833% 0.833% 0.834% 2.5%
2009 1.66% 1.66% 1.68% 5%
2010 2.5% 2.5% 2.5% 7.5%
2011 3.33% 333% 334% 10%
2012 4.16% 4.16% 4.18% 12.5%
2013 5% 5% 5% 15%
2014 6% 5.5% 6% 17.5%
2015 6% 5.5% 6% 17.5%
7/2016 6.25% 5.75% 6% 18%
2017 6.5% 6% 6% 18.5%

אז מה השורה התחתונה פה?

צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק משנה באופן משמעותי את כמות העובדים שזכאים לביטוח פנסיוני, ומחייב את כל המעסיקים במשק הישראלי, בין אם הם עסקים קטנים או גדולים, לבטח את עובדיהם. היות והביטוח הפנסיוני מורכב גם ממרכיבי סיכון וגם ממרכיבי חסכון, הימנעות מציות לחוק חושפת את המעסיקים לקנסות כספיים גבוהים.

מעסיקים שאינם בקיאים לחלוטין ברזי צו ההרחבה, מוזמנים לקבלת ייעוץ משפטי במשרד כפיר דיין דובב ושות’, על מנת להבטיח שהם פועלים בצד החוק, ואינם חושפים את עצמם או את עסקיהם לתביעות מצד עובדים שלא בוטחו כראוי.

יש לנו ניסיון של למעלה מ-15 שנים בדיני עבודה וביטוח פנסיוני, והצוות המקצועי שלנו זמין לשירותכם לכל הבהרה, שאלה או ליווי, בתחום זה או בכל תחום אחר הנוגע לדיני עבודה ואובדן כושר עבודה.

לעורך דין אובדן כושר עבודה  – לחץ כאן!

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

ביטוח פנסיוני מקיף במשק
ביטוח פנסיוני מקיף במשק
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ