אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות

אובדן כושר עבודה הוא מצב בו אדם אינו מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה מתאימה אחרת באופן זמני או קבוע, עקב ליקוי בריאותי, המסב לו פגיעה גופנית או נפשית. אחת הסיבות השכיחות לאובדן כושר עבודה היא הידרדרות במצבו הבריאותי של אדם הלוקה במחלות כרוניות קיימות, שמונעות ממנו לתפקד בעבודתו כבעבר. בשורות הבאות נסביר על אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות ומשמעותו כבדת המשקל, נדון במורכבות הביטוחית הכרוכה בקבלת תגמולי אובדן כושר עבודה במקרים כאלו, ונמחיש את הצורך בסיוע משפטי מקצועי למימוש זכויות מיטבי.

 

על אובדן כושר עבודה ומשמעותו כבדת המשקל

אובדן כושר עבודה הוא מושג שמשמעותו באופן כללי היא, כי במקרה של מחלות או תאונות, חלה ירידה משמעותית ביכולת העבודה של האדם. אובדן כושר העבודה עשוי להיות חלקי או מלא (ברמה של 75% ומעלה), מה שמונע ממנו להמשיך לפרנס את עצמו ואת משפחתו כבעבר. במקרים מסוימים אובדן כושר העבודה מתרחש באופן פתאומי בעקבות אירוע ממוקד בעל אופי תאונתי או מחלה שתקפה פתאום את העובד. אולם ישנם גם מקרים לא מעטים, אשר בהם עובד סובל ממצב רפואי קיים, שעצם ההחמרה בו מובילה לפגיעה ניכרת בכושר ההשתכרות שלו.

אובדן כושר עבודה עקב מחלות לב וכלי דם

מחלות לב וכלי דם, כגון יתר לחץ דם, מחלות לב איסכמיות ואי ספיקת לב הן מהסיבות השכיחות ביותר לאובדן כושר עבודה בקרב מבוגרים. מחלות אלה עלולות לגרום להתקפי לב, אי ספיקת לב, שבץ מוחי ומצבים רפואיים אחרים המונעים מהחולה לתפקד בעבודתו. חולים עם מחלות לב כרוניות נדרשים לעיתים קרובות לנוח ולהימנע מפעילות גופנית מאומצת, מה שעלול למנוע מהם לבצע עבודות פיזיות.

אובדן כושר עבודה עקב סוכרת

סוכרת היא מחלה כרונית שכיחה הגורמת לעלייה מתמדת ברמת הסוכר בדם. סיבוכים של סוכרת כגון נוירופתיה, רטינופתיה ונזק לכלי דם, עלולים לפגוע בתפקוד של מערכות שונות בגוף ולמנוע מהחולה לבצע את עבודתו. חולי סוכרת זקוקים לביקורות רפואיות תכופות ולעיתים אף לאשפוזים עקב התדרדרות במצבם. כל אלו מובילים לא אחת לפגיעה ניכרת בכושר עבודתם.

אובדן כושר עבודה עקב מחלות אורטופדיות ושיתוק

מחלות אורטופדיות כגון דלקות פרקים, דלקות עצבים, פגיעות בעמוד השדרה ושברים עלולות לגרום לכאבים, קושי בתנועה ואף שיתוק של איברים. מטבע הדברים, מצבים אלה מונעים מאנשים רבים לתפקד בעבודתם, במיוחד כאשר העבודה דורשת פעילות גופנית. ניתוחים אורתופדיים ותקופות החלמה ארוכות עלולים גם הם להוביל לאובדן כושר עבודה זמני או קבוע.

מאחר ואובדן כושר עבודה, חלקי או מלא, זמני או קבוע, פוגע ביכולת ההשתכרות בצורה ניכרת, מצב זה מהווה תרחיש קשה ומשנה חיים, עבור רוב האנשים. אף שעבור העובד עצמו, אין זה משנה אם אובדן כושר העבודה אירע על רקע הידרדרות פתאומית במצב הבריאותי או החמרה במצב רפואי קיים, מבחינה ביטוחית יש לכך משקל רב כפי שנראה מיד.

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות אובדן כושר עבודה

 

אילו כיסויים ביטוחיים קיימים למצבים של אובדן כושר עבודה?

במדינת ישראל, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות לקבלת פיצוי במקרה של אובדן כושר עבודה:

  1. תביעה לקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים של העובד, אם נרכש כיסוי מתאים.
  2. תביעת דמי פגיעה ובהמשך – תביעת נכות במוסד לביטוח לאומי.
  3. תביעת הביטוח של המעסיק / מקום העבודה במקרים של אובדן כושר עבודה שאירע לעובד בשל רשלנות המעסיק.

הכרה בזכויות העובדים במצב זה וקבלת סיוע משפטי הולם, חשובות על מנת לאפשר לנפגע קיום בכבוד גם לאחר אובדן כושר העבודה. 

למאמר: אובדן כושר עבודה ביטוח מנהלים – כל מה שצריך לדעת

למאמר: הכל על פנסיית נכות בקרן פנסיה

למאמר: סוגי הפוליסות לאובדן כושר עבודה

למאמר: מהן החרגות בפוליסת אובדן כושר עבודה?

 

אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות – סוגיה מורכבת במישור הביטוחי

למרבה הצער, אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות הוא תופעה נפוצה, שפוגעת ביכולתם של אנשים רבים להמשיך ולתפקד בעבודתם. אולם למרות שכיחותה של התופעה, מימוש הזכויות הביטוחיות במקרים הללו, נוטה להיות מורכב. חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, אינן ממהרות לשלם תגמולי נכות למבוטחים ועמיתים שאובדן כושר העבודה שלהם אירע על רקע קיומו של מצב רפואי קיים – בין אם אובדן הכושר נוגע בפועל למצב זה, או לא. לאור זאת, פנייה לייעוץ משפטי מקצועי היא קריטית עבור מי שנפגע כושר עבודתו בנסיבות כאלו. רק כך ניתן לסייע בהבטחת הזכויות הביטוחיות ובקבלת פיצויים ראויים לעובד.

 

באילו זכויות מזכה תביעת אובדן כושר עבודה בקרן הפנסיה או ביטוח המנהלים?

ביטוח אובדן כושר עבודה במסגרת קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, נועד לאפשר לעובד שכושר עבודתו נפגע, לקבל קצבת נכות חודשית, בהתאם למסלול הביטוחי שרכש למקרה נכות / אובדן כושר עבודה, היקפו, הרחבותיו ותנאיו. 

 

מה תקופת האכשרה לקבלת תגמולי אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות בקרנות הפנסיה?

בקרנות פנסיה מקיפות, אובדן כושר עבודה עקב מחלה שהייתה קיימת לפני ההצטרפות לקרן, מכוסה רק לאחר 60 חודשים (5 שנים) ממועד ההצטרפות לקרן הפנסיה. פירושו כי העובד לא יוכל לקבל תגמולי נכות בגין תביעה על מקרה ביטוח שאירע קודם לכן, במהלך חמש השנים הראשונות להצטרפותו לקרן הפנסיה שלו.

 

האם קיים כיסוי לאובדן כושר עבודה עקב מחלה קיימת גם בביטוחי מנהלים?

במרבית המקרים, התשובה לשאלה זו היא שלילית. בביטוח מנהלים בדרך כלל אין כיסוי לאובדן כושר עבודה עקב מחלות קודמות. עם זאת, בחלק מהפוליסות ניתן להוסיף כיסוי זה בתשלום פרמיה חודשית גבוהה יותר, בהסכמה עם חברת הביטוח.

 

מה ניתן לעשות בהעדר כיסוי ביטוחי תקף בקרן הפנסיה או חברת הביטוח לאובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות?

במצב של אובדן כושר עבודה עקב מחלה קיימת שהחמירה, במידה והעובד טרם השלים את תקופת האכשרה בקרן הפנסיה שמאפשרת לו לתבוע תגמולי נכות, ובהינתן שלא הוסיף כיסוי ביטוח למצב רפואי קיים במסגרת פוליסת אובדן כושר העבודה שלו בחברת הביטוח – הוא עדיין יוכל להגיש תביעת נכות למוסד לביטוח לאומי.

הביטוח הלאומי מסייע במצבים של אובדן כושר עבודה עקב מחלה או תאונה, שכן כל אזרחי ישראל המשלמים דרך משכורתם או באופן עצמאי את דמי הביטוח הלאומי שלהם, מבוטחים למקרים אלה. ניתן להגיש לביטוח לאומי תביעה לאובדן כושר עבודה הנגרם מנכות עקב תאונת עבודה, תאונת דרכים בעבודה, מחלת מקצוע או מיקרוטראומה, או נכות כללית בעקבות מחלה. 

התביעה מוגשת עם המסמכים הנדרשים ונבדקת על ידי ועדה רפואית של הביטוח הלאומי, שקובעת את שיעור הנכות וגובה הקצבה לעובד. בתהליך התביעה בביטוח לאומי, מומלץ להיעזר בעורך דין אובדן כושר עבודה מקצועי שיסייע בהגשת הטפסים ובהליך מול הוועדה הרפואית, למקסום סיכויי ההצלחה בתביעה.

 

האם ניתן לתבוע את המעסיק בגין החמרת מחלה קיימת אצל העובד שהובילה לאובדן כושר עבודה?

ככלל, אם הפגיעה נגרמה מהתרשלות מצד המעסיק – קרי תנאי העסקה או סביבת עבודה שתרמו להחמרה במצבו הרפואי של העובד, העובד יכול לתבוע את המעסיק בגין אובדן כושר עבודתו. 

גם במידה ואירעה תאונת עבודה באחריות המעסיק, שפגעה בכושר העבודה של העובד באופן שאינו קשור ישירות למחלה שהעובד סבל ממנה קודם לכן – חשוב להיות ערוכים לכך, שחברת הביטוח תנסה כמיטב יכולתה להדוף את תביעת העובד בטענה לקשר בין המצב הרפואי הקודם שלו לבין אובדן הכושר. 

מסיבות אלו הכרחי לקבל סיוע משפטי מקצועי בתביעות אובדן כושר עבודה ובפרט כשהתובע הוא אדם שבריאותו לא היתה שלמה עוד לפני כן. הליווי המשפטי חיוני על מנת להבין את הזכויות ולהימנע מטעויות יקרות מול הגורמים המבטחים. 

 

לסיכום

אובדן כושר עבודה באופן כללי, הוא מצב מורכב שדורש התייחסות מקצועית. יש לבדוק בקפידה את זכויות העובד מול הביטוח הלאומי, קרן הפנסיה, ביטוח המנהלים והמעסיק, ולפעול בהתאם להמלצות של גורם משפטי מוסמך, בכדי לממש את מלוא הזכויות המגיעות למבוטח. 

הדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר על אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות – מצב שבנקל מביא את חברות הביטוח לנסות ולהתנער מחבותן הביטוחית כלפי העובד.

בהתאם לאמור לעיל, אם אתם נמצאים במצב של אובדן כושר עבודה, אנא פנו לליווי וייעוץ משפטי פרטני במשרד עורך דין כפיר דיין דובב, שיסייע לכם לממש את זכויותיכם עם מינימום מכשולים בתהליך.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה? לחץ כאן!

אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ