גניבת לקוחות על ידי עובד

גניבת לקוחות על ידי עובד אינה דבר נדיר במקומותינו. קיימים שני טיעונים מנוגדים בסוגייה: מצד אחד, חוק יסוד חופש העיסוק אשר מאפשר לאדם להתפרנס וכן עידוד התחרות שהיא דבר בריא למשק. מצד שני, הגנה על אינטרסים לגיטימיים של המעסיק אשר העסיק את אותו עובד במשרת אמון ומניעת שימוש ברשימת הלקוחות שהיא סוד מסחרי של החברה.

כדי לחדד, חשוב להבין שגניבת לקוחות כוללת נטילת הפרטים של הלקוחות, לשם שימוש לצרכים פרטיים, לשימוש שלא בהרשאה בפרטי הלקוחות, כולל שמותיהם, כתובותיהם, שיטות ההתקשרות איתם וכל הנתונים הקשורים אל הלקוחות, והמוגדרים כחסויים ומותרים לשימוש על ידי עובדי החברה בלבד, במסגרת העבודה.

גם אם אין הסכם סודיות

איסור גניבת לקוחות על ידי עובד תקף גם כשהעובד אינו חתום על הסכם סודיות עם המעביד, והוא תקף מכוח יחסי תום הלב המוגברים החלים על יחסי עובד מעביד והן מכוח כללי התחרות ההוגנת. הענישה תהיה חמורה יותר במקרים בהם עובד “גנב” לקוחות מהחברה, כשהוא חתום על חוזה שאינו משתמע לשתי פנים, ושכולל סעיף או פרק הנוגע לעניין גניבת לקוחות.

אם וכאשר התברר שהעובד גנב לקוחות מהחברה, כמו למשל אם הוא סיים את העסקתו בחברה והוא מתחיל לפנות אל הלקוחות, תוך שימוש ברשימת הלקוחות אותה לקח שלא ברשות, המעביד יכול להגיש נגדו תביעה כספית ובמקרים מסויימים אף צו מניעה למנוע ממנו לעשות שימוש ברשימת הלקוחות.

איסור העיסוק בתחום מתחרה לאחר סיום ההעסקה

יותר מזה, למעביד יש גם את הזכות להגיש בקשה למתן צו שימנע מהעובד לשעבר עיסוק בתחום הרלוונטי, תוך תחרות אסורה. בחלק מהמקרים, בית הדין לעבודה יכול לפסוק שלעובד אין רשות לעסוק בתחום זה, בפרק זמן אותו הוא קובע בהתאם לנסיבות.

זוהי בקשה למתן צו מניעה, המוגשת עם גילוי פעולת גניבת הלקוחות על ידי העובד, ובית הדין לעבודה רשאי לקבוע פיצוי כספי שיכול להגיע עד לסכום של מאה אלף שקלים, בלי צורך להוכיח את הנזק. מטבע הדברים, במקרים בהם ניתן להוכיח נזק גבוה יותר, בית הדין יכול לפסוק בהתאם פיצוי כספי גבוה אפילו יותר.

עם זאת, כדי למנוע עיסוק אצל מתחרה על המעסיק לעמוד במספר כללים נוקשים לפי הפסיקה, ובניהם:

  • הוכחת קיומו של סוד מסחרי (כולל רשימת לקוחות שיכולה להיחשב במקרים מסויימים כסוד מסחרי)
  • תמורה לעובד בגין אי תחרות לאורך העסקתו
  • הכשרה מיוחדת שניתנה לעובד
  • תום לב

לא קיים חוק מפורש או כלל שחור-לבן אלא כל מקרה נבחן לגופו. במקרים כאלה, חשוב להיוועץ עם עו”ד דיני עבודה מיומן בתחום.

ייצוג משפטי במקרים של גניבת לקוחות על ידי עובד

במקרים בהם מתגלה שעובד פנה אל לקוחות החברה לאחר סיום העסקתו, וניסה לשדל אותם לעבור לשורותיו, אם פתח עסק עצמאי באותו תחום או בתחום זהה, או שעבר להיות מועסק כשכיר אצל המתחרים, חשוב להתייעץ עם עורך דין העוסק בדיני עבודה, ואם יתברר שקיימת עילה לתביעה, לקבל את הליווי והייצוג המקצועי.

משרד עורכי דין כפיר דיין דובב ושות’ עוסק בדיני עבודה, ייצוג מעסיקים, ונחשב כמוביל בתחום זה. במשך למעלה מ-15 שנים, המשרד צבר ניסיון עשיר בייעוץ וייצוג תובעים ונתבעים (כלומר, מעסיקים ועובדים) במגוון מקרים בתחום דיני העבודה.

אז אל תתנהלו לבד

הניחו לעו”ד דיני עבודה העוסק בתחום להשיג עבורכם את סכום הפיצוי הגבוה ביותר האפשרי, אם נפגעתם מעובד שסיים את העסקתו ולקח איתו לקוחות חשובים לחברה.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

גניבת לקוחות על ידי עובד

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ