לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

כללים לחישוב ימי חופש של עובד

החוק קובע כי כל עובד זכאי לימי חופשה ממקום עבודתו. ימי חופשה אלו מאפשרים לעובד להתרענן ולצבור כוחות, לבלות עם משפחתו וחבריו, ולממש את זכותו לנוח ממלאכתו. יש לשים לב כי ישנם שינויים קלים בין מי שעובד שישה ימים בשבוע ובין מי שעובד חמישה ימים בשבוע. במאמר זה נציג בפניכם כללים לחישוב ימי חופש של עובד ומה לעשות כאשר המעסיק אינו נוהג על פי חוק ואינו מאפשר לעובד לצאת לחופש או משלם לו עבור ימי החופשה המגיעים לו בחוק. 

 

ימי החופש לעובדים

אחד החוקים הסוציאליים המוכרים ביותר הינם ימי החופשה. ימים אלו הינם ימים המוקדשים ליציאתו של העובד לחופשה בתשלום למשך זמן שנקבע על פי הותק שלו על מנת שיוכל לנפוש ולנוח כראוי ממלאכתו מבלי לחשוש שמא לא יקבל שכר בימים אלו. בתי עסק רבים אף מגדילים לעשות ומוציאים את המשרד או המפעל כולו לחופשה בו זמנית כדי למנוע מן העובדים תחושה שהם ‘מפקירים’ את חבריהם לעבודה לעבוד קשה יותר בהעדרם, וגם כדי למנוע פגיעה בשטף העבודה. ישנן גם חברות מסוימות אשר מארגנות את הנופש לעובדים בבית מלון כדי להמשיך ולשמור על קשרי ידידות ולחזק את הגיבוש בקרב העובדים. עובד אשר אינו מממש את ימי החופשה שלו זכאי לקבלם כפדיון, וכאשר מסתיימת העסקתו הוא יכול לקבלם כחלק מן הזכויות הסוציאליות המגיעות לו בעת סיום יחסי העוסק מעסיק.

 

כללים לחישוב ימי חופש של עובד

ישנם ארבעה קריטריונים עיקריים לחישוב ימי החופשה של עובד:

  1. אורך שבוע העבודה המקובל במקום העבודה של העובד ( חמישה או שישה ימים).
  2. משך קשר יחסי עובד – מעביד לאורך השנה ( חשוב לבדוק האם הם התקיימו לאורך כל השנה כולה או רק בחלקה).
  3. מספר הימים שבהם עבד העובד בפועל במהלך השנה ( מחושב באותו האופן הן לעובדים במשרה מלאה והן לעובדים במשרה חלקית)
  4. וותק העובד במקום העבודה ( יש לשים לב כי וותק מחושב בשנים קלנדריות מינואר עד ינואר של כל שנה).

 

 

מספר ימי החופשה בשנה

ספירת ימי החופשה השנתיים של כל עובד כוללים בתוכם גם את יום המנוחה השבועי, ובהינתן שבוע עבודה של חמישה ימים, לעובד יהיה מותר לקחת חמישה ימי היעדרות על כל שבעה ימים שנצברו ( בניכוי ימי שישי שבת ) אך בהינתן שבוע עבודה של שישה ימים, כל עובד יהיה זכאי לשישה ימי היעדרות על כל שבעה ימים שנצברו, כיוון שמנוכים לו רק ימי שבת. חשוב לדעת כי עובד אשר ניצל את ימי המחלה שלו, לא נפגעים לו ימי החופשה וגם ימי המחלה נספרים כימי עבודה, אולם במקרה של יציאה לחופשה ללא תשלום, ימי מילואים וכדומה, לא ייספרו ימים אלו כימי עבודה.

 

חישוב ימי חופש לעובד

להלן טבלאות חישובי ימי החופש לעובד על פי חמישה ימי עבודה ושישה ימי עבודה, חשוב לזכור כי ימי החופשה מחושבים על פי שנים קלנדריות מינואר עד ינואר לכל שנה, וכי צבירת 200 ימי עבודה באותה השנה תיחשב בספירה כהשלמת שנת עבודה:

שבוע עבודה של חמישה ימים

שנות ותק העובד ימי זכאות נטו ימי זכאות ברוטו        ( כולל שישי ושבת )
אחד עד ארבע שנים 12 16
חמש שנים 12 16
שש עד שמונה שנים 17 23
תשע שנים ומעלה 23 31

 

שבוע עבודה של שישה ימים

שנות ותק העובד ימי זכאות נטו ימי זכאות ברוטו

( כולל שישי ושבת )

שנה עד ארבע שנים 14 16
חמש שנים 14 16
שש שנים 16 18
שבע שנים 18 21
שמונה שנים 19 22
תשע שנים 20 23
עשר שנים 21 24
אחת עשרה שנים 22 25
שתיים עשרה שנים 23 26
שלוש עשרה שנים 24 27
ארבע עשרה שנים 24 28

 

מה עושים במקרה והמעסיק אינו מעניק את ימי החופשה לעובד כחוק?

מאחר וימי החופשה המגיעים לעובד הינם זכות על פי חוק, במידה והמעסיק מונע מן העובד שלו את ימי החופשה שלו, או אינו מסכים לאפשר לו לפדות את ימי החופש שלו, חשוב להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה. באמצעות בחינה מדוקדקת של תלושי השכר, הוותק ויחסי העובד – מעביד ניתן לברר באופן מדויק ומפורט למה זכאי העובד, ולדרוש זאת מן המעסיק. במידה והמעסיק יסרב לשלם לעובד את פדיון ימי החופשה שלו או לאפשר לו לנצל את ימי החופשה שלו, לא יהיה מנוס אלא לפנות לבית הדין לעבודה.

 

מדוע חשוב כל כך להתייעץ עם עורך דין?

עובדים רבים חוששים להתעמת עם המעסיק שלהם עקב מחשבה שאם יתעמתו עימו הם יוכלו לאבד את מקור פרנסתם. אולם כאשר מגיע לעובד על פי חוק ימי חופש, אין סיבה לחשוש אלא לדרוש את מה שבסך הכל מגיע לו. באמצעות פנייה לעורך דין יוכל העובד לקבל מידע מדויק ואמין אודות מספר ימי החופש המגיעים לו על פי תנאי העסקתו, ולאחר מכן ינסה עורך הדין להגיע להסדר עם המעסיק על מנת להשיב לעובד את המגיע לו, ואם המאמצים לא יצלחו, ניתן יהיה לנהל את התיק בבית הדין לעבודה כאשר עורך הדין ייצג את הלקוח שלו אל מול המעסיק.

מעוניין להיעזר בעו”ד לדיני עבודה? לחץ כאן!

כללים לחישוב ימי חופש של עובד

שאלות נפוצות - כללים לחישוב ימי חופש של עובד

כאשר מעסיק אינו מאפשר לעובד לצאת לחופשה או לקבל פדיון עבור ימי העבודה שלו, מומלץ לפנות לעורך דין על מנת לקבל ייעוץ כיצד לפעול. עורך הדין יכול לייצג את העובד מול המעסיק ולדאוג למימוש הזכויות. ימי חופש קבועים בחוק ולא ניתן למנוע מן העובד לקבל אותם, לא ניתן להכריח עובד לצאת לחופש, ובזמן סיום העבודה יש לאפשר לעובד לגבות את פדיון ימי החופש שלו. 

כמות ימי החופשה משתנים על פי הוותק, ויש גם השפעה לשבוע עבודה של חמישה ימים לעומת שישה ימים. על מנת לברר כמה ימי חופשה יש לכם, יש לבדוק כמה שנים קלנדריות אתם עובדים במקום העבודה, ולראות כמה ימי חופש צברתם. במידה ואתם חוששים כי לא ניתנו לכם ימי החופשה שמגיעים לכם, מומלץ לפנות לעורך דין ולברר את הסוגייה. 

לא. במידה והכריחו אתכם לקחת ימי חופש או פגעו בזכויות שלכם בדרך אחרת, מומלץ מאד לפנות אל עורך דין לבירורים נוספים. עורך הדין יוכל לבדוק את תלושי השכר שלכם, את הוותק שלכם ואת מספר ימי החופשה שניצלתם, ולתת לכם מידע מדויק אודות ימי החופשה המגיעים לכם, לייצג אתכם מול המעסיק ולדאוג שכל הזכויות שלכם מתממשות. 

עורך דין הבקיא בתחום יכול לבחון את הזכאות של העובדים לימי חופשה, כמה מהם נוצלו וכמה מהם עוד מגיע לעובד, וזאת על פי חישובי הוותק, מספר ימי העבודה בשבוע, ופרטים נוספים. במידה ועורך הדין יגלה כי אכן קופחו ימי העבודה של העובד, הוא ייצג את העובד מול המעסיק וידאג למימוש זכויותיו. 

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ