פסק דין להכרה בידועים בציבור בבית הדין לעבודה 5/11/21

אוכלוסיית הידועים בציבור בארץ אשר חיים ביחד ללא נישואין כדת וכדין נתקלים חדשות לבקרים בקושי משמעותי לקבל את זכויותיהם לאחר שבן הזוג שלהם נפטר, במיוחד כאשר בני המשפחה של בן הזוג מערימים קשיים ומנסים לנשל אותם. פסק דין להכרה בידועה בציבור אשר ניתן בבית הדין לעבודה בתאריך 5/11/21 מראה שכאשר פועלים להגן על זכויות אלו נפתרות רבות מן המחלוקות. במאמר זה נדון במצבם הרגיש של הידועים בציבור בישראל ונראה כיצד פסק דין זה שופך אור על הצעדים הנכונים שיש לעשות גם בצל היעדרו של מסמך חתום מהרבנות המצהיר על נישואין. 

 

אוכלוסיית הידועים בציבור בישראל

זוגות רבים בישראל חיים ביחד, מנהלים משק בית ביחד ואף מגדלים ילדים ביחד וכל זאת ללא נישואין. הסיבות לכך רבות ומגוונות, ישנם כאלו אשר מאסו בממסד הדתי ואינם רוצים לקחת חלק בו, ישנם כאלו שהממסד הדתי אינו מאפשר להם להינשא מסיבות שונות כגון עובדת היותם לא יהודים, בני זוג מאותו המין או סיבות אחרות. אך יכולות להיות לכך סיבות אחרות כגון בחירה בסגנון חיים שבו שני בני הזוג ערבים זה לזה וחיים זה לצד זה חיי שיתוף מלאים הכוללים יחסי אישות, אך אינם מעוניינים להיות בעל ואישה זה של זה.

מדינת ישראל פועלת ועושה רבות על מנת להכיר בזכויותיהם של הידועים בציבור, מעניקה להם זכויות זהות לבני זוג נשואים, אך מטילה את האחריות על הוכחת הקשר עליהם. כלומר, בני זוג שלא הצליחו להוכיח כי הקשר ביניהם היה משמעותי דיו נתקלים בחומות בצורות הן מבחינת חברות הביטוח השונות, חוקי ירושה שונים, וגם מצד המוסד לביטוח לאומי.

הדבר קשה שבעתיים כאשר בני המשפחה של הנפטר מנסים בכל כוחם למנוע מבן או בת הזוג שסעדו את הנפטר בשנותיו האחרונות את המגיע להם, וזאת בשל סיבות אישיות של שאת נפש ואי קבלתם כבני זוג רשמיים וחלק מן המשפחה.

למאמר: פנסיית שאירים לאלמנה ואלמן

למאמר: מהי פנסיית שאירים בקרן פנסיה?

 

מיהו ידוע בציבור?

למרבה הצער עד עצם היום הזה עדיין לא ניתנה הגדרה ברורה על פי חוק, אולם נהוג להכיר בבני זוג כידועים בציבור זה של זה באמצעות התנאים הבאים:

  • בני זוג אשר נרשמו בביטוח הלאומי כידועים בציבור – פעולה טכנית זו עשויה לחסוך שנים של מאבקים ולהקל משמעותית על קבלת זכויות שונות.

  • בני זוג אשר הוציאו תעודת זוגיות  – ניתן להוציא תעודת זוגיות באמצעות ארגונים חברתיים דוגמת ‘משפחה חדשה’, ‘הוויה’, תעודת חופה וזוגיות מן התנועה הרפורמית וכדומה. גם תעודה זו מונעת סיבוכים וסוללת את הדרך אל קבלת זכויות בקלות רבה יותר.

  • אופי החיים המשותפים – במידה ובני הזוג לא נרשמו במוסד לביטוח לאומי ולא הוציאו תעודת זוגיות, אך חלקו משק בית משותף כאשר שניהם השתתפו בהוצאות השונות, טיפחו וניהלו אותו, גידלו זה את ילדיו של זה ואף ילדו ביחד ילדים משותפים ( או אימצו ), ניהלו אורח חיים זוגי לכל דבר ועניין כולל בילויים משותפים, קיום יחסי מין, הרעפת חיבה ואהבה האחד על השני וכל דבר נוסף שיכול לחזק את העובדה שהם חיו כזוג אוהבים לכל דבר ועניין. 

 

הרצאה של עו”ד כפיר דיין דובב בנושא: איך מתנהל הליך משפטי בבית הדין לעבודה

מהם זכויותיו של הידוע בציבור?

נכון להיום מדינת ישראל מכירה בזכויותיו של הידוע בציבור כאילו היה נשוי רשמית לבן הזוג, ולכן לאחר פטירת בן הזוג הוא יכול לבקש לאמץ את ילדיו כדי להמשיך ולגדל אותם בעצמו, לרשת את רכושו של בן הזוג וכמו כן גם לקחת חלק בפנסיה או בזכויות פיננסיות אחרות בדיוק כמו אלמן ואלמנה לכל דבר ועניין. אך אף על פי שהרבה נעשה בנוגע לזכויות הידוע בציבור, זכויותיו עלולות להיכנס למסלול התנגשות עם עמדת המשפחה של בן הזוג, במיוחד אם  הקשר הרומנטי ביניהם היה שנוי במחלוקת בעיניהם ואף לא מקובל עליהם כלל. לדוגמא, אישה אשר חיה עם גבר גרוש אשר לו ילדים שלא ראו בה כאם או כבת זוג ראויה לאביהם, ולאחר פטירת האב מנסים לשלול את זכויותיה בירושה או בפנסיה בכל מחיר. לכן מומלץ לכל ידוע וידועה בציבור לעשות ככל הניתן כדי להבטיח זכויות אלו באמצעות שורה של אמצעים פשוטים:

  • רישום  – רישום הזוגיות במוסד לביטוח לאומי או בארגונים החברתיים השונים.

  • עריכת הסכם ממון – הסכמי ממון יכולים להגדיר בצורה מדויקת מהו טיב היחסים בין בני הזוג ואילו התחייבויות כספיות יש להם זה לזה, וכמובן גם מה לא. בדרך זו יכולים שני בני הזוג להגן על הרכוש אותו הם מייעדים לבני משפחותיהם, ולהחליט מה מתוכו הם רוצים להעניק לבן הזוג לאחר לכתם. באמצעות הסכם ממון יימנעו כל המאבקים המשפטיים ועל בית המשפט יישאר רק לכבד את רצון המנוח.

  • צוואה הדדית –  הכנת צוואה הדדית אשר בה כל אחד מן הצדדים מתחייב להוריש לבן הזוג שלו את רכושו או חלק ממנו, להכריע מה יעלה בגורל הדירה המשותפת ( לדוגמא, להתיר לבן הזוג שנותר בחיים להמשיך ולהתגורר בדירה המשותפת כל חייו למרות שהיא מיועדת לעבור לירושה לילדי הנפטר, שיקבלו אותה רק לאחר פטירת בן הזוג השני ). גם באמצעות צוואה ניתן להכריע בקלות רבה את רוב המאבקים המשפטיים, במיוחד לאור העובדה שצוואות הדדיות בדרך כלל נחתמות מול עורך דין הערב לכך ששני בני הזוג צלולים ואין השפעה זרה בשיקוליהם.

  • תיעוד  – תיעוד החיים המשותפים בכל דרך אפשרית על ידי צילום תמונות, מכתבים, הודעות ווצאפ, הקלטה משותפת של שני בני הזוג והצהרתם על אהבתם ועל רצונם לחיות כזוג לכל דבר ועניין, שמירת קבלות של תשלום חשבונות ומיסים שונים הקשורים לרכוש המשותף ( לדוגמא חשבון החשמל, המים או הארנונה, רכישת רהיטים, חומרי ניקוי, ציוד ומזון לטובת משק הבית המשותף וכולי ). 

 

פסק דין להכרה בידועה בציבור בבית הדין לעבודה 5/11/21 ומשמעותו

בפסק הדין ביקשה הנתבעת, דהיינו, קרן מבטחים, כי בית המשפט יכריע בסוגיה האם התובעת הינה אכן ידועה בציבור של הנפטר ומגיעות לה זכויות שארים בפנסיה שלו. בית המשפט קבע כי מאחר והתובעת הציגה את המסמכים הבאים:

  • תצהיר בן הזוג שנפטר בנוגע לתובעת.
  • אישור על חיים משותפים מטעם בית האבות בו התגוררו יחדיו.
  • הסכם הממון שערכו יחדיו.
  • הסכם שכירות.
  • תמונות משותפות.
  • אישור מהרשות לזכויות ניצולי שואה אשר הכירו בתובעת ובמנוח כידועים בציבור.

כפי עיניכם הרואות, דאגו שני בני הזוג במספר דרכים להצהיר על זוגיותם, כך שלאחר פטירת בן הזוג, התובעת זכתה ללא כל קושי בקצבת השארים של בן זוגה, קצבה שתאפשר לה להמשיך ולהשכיר את הדירה בבית האבות ולזכות לחיים של כבוד.

קישור לפסק הדין

פסק דין: פנסיית שאירים לידועה בציבור מקרן פנסיה

 

תפקידו של עורך דין בתחום הידועים בציבור

כל זוג בישראל המעוניין לחיות כידועים בציבור, רצוי שיתייעצו תחילה עם עורך דין שיסביר לכם את זכויותיהם, את התנאים לקבלת הזכויות הללו ומה ניתן לעשות על מנת לממש אותן בדרך הקלה והנוחה ביותר. גם לאחר פטירת בן הזוג, יילחם עורך הדין למען זכויותיו של הנותר בחיים על מנת לאפשר לו חיים של כבוד ולמצות את הזכויות שלו.

מעוניין להיעזר בעו”ד ביטוח חיים? לחץ כאן!

 

פסק דין להכרה בידועה בציבור בבית הדין לעבודה 51121

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ