גיבוש ועריכת הסכם עבודה לעובד שכיר

הסכם עבודה לעובד שכיר

הסכם עבודה לעובד שכיר הינו הסכם בין העובד למעסיק, אשר מפרט את ההסכמות, החובות וההבנות ביניהם. למרות שלא קיימת חובה חוקית לערוך הסכם כזה (קיימת חובה על המעסיק לתת הודעה על תנאי העסקה אבל לא להסכים על חוזה הדדי), בכל זאת מדובר בנורמה ובפעולה מומלצת הן עבור העובד והן עבור המעסיק. במאמר הנוכחי, נעסוק בסוגיה דווקא ממקומו של המעסיק.

מעסיק שלא בוחר לערוך הסכם עבודה לעובד שכיר מחוייב על פי חוק הודעה לעובד למסור לעובד הודעה כתב על תנאי העסקה בתוך 30 יום מיום תחילת העסקתו. מעסיק שלא יפעל כך צפוי לקנס של אלפי שקלים באם ייתבע בבית הדין לעבודה.

חשוב מאוד לדעת: חוזה העבודה כפוף לחוק הישראלי בתחום דיני העבודה

הסכמי עבודה בין העובד למעסיק כפופים בראש ובראשונה לחוק הישראלי ובמילים אחרות, גם אם העובד חתם על סעיפים אשר נוגדים את הוראות החוק, הם אינם תקפים.

קיימות זכויות בסיסיות שמגיעות לעובד, חלקן נוגעות לזכויות הבסיסיות של כל אדם וחלקן נוגעות לתחום דיני העבודה בפרט ולזכויות אחרות המגיעות לו מטעם הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה, אשר אין לצדדים יכולת להתנות עליהם.

בנוסף, במקרה של הסכם קיבוצי או צו הרחבה העומד לעומת הסכם אישי, בתי הדין נוהגים להעניק לעובד את הזכויות המיטיבות איתו ביותר מבין השניים.

סוגי הסכמי עבודה קיימים

באופן כללי, קיימים שלושה סוגי חוזים: חוזה לתקופה מוגבלת, חוזה לתקופה בלתי מוגבלת וחוזה למשימה מוגדרת. בעוד שהמעסיק והעובד יכולים להסכים מראש על העסקה לתקופה מסוימת, חשוב לציין שהמעסיק לא יכול לכפות על עובד להמשיך ולהיות מועסק על ידו אם בחר להתפטר, אולם גם למעסיק יש זכות לפטר את העובד עקב סיבה מוצדקת, כגון הפרת תנאי חוזה.

פרטים חיוניים בהסכם עבודה לעובד שכיר

מעבר לזכויות המגיעות לעובד על פי החוק, חוזה העבודה צריך להיות כמה שחותר מפורט ולהחיל את תנאי העבודה בכללותם, כלומר את הגדרת התפקיד, דרישות התפקיד וכד’. בנוסף, חוזה העבודה צריך להחיל גם את תנאי סיום העבודה (במקרה של פיטורין או התפטרות כמובן, בכפוף לחוק הישראלי).

מקרים מיוחדים

למרות שבאופן כללי למעסיק אסור לכפות על עובד להישאר לעבוד אצלו, עדיין לעיתים בית המשפט יאשר למעסיק לאכוף סעיפים שונים הנוגעים להמשך העסקתו של עובד, זכותו לעבוד אצל מתחרים, להקים חברה פרטית משל עצמו וכד’.

ככלל, מדובר במקרים בהם העסקת העובד לוותה בתנאים ודרישות מיוחדות, כגון חשיפת סוד מסחרי בפני העובד, הענקת תנאים משופרים בתמורה לעבודתו אצל המעסיק או השקיעה יוצאת דופן בהכשרת העובד שנועדה להבטיח את המשך העסקתו.

פנו לעו”ד דיני עבודה

הדרך הפשוטה והיעילה לגיבוש הסכם עבודה תקף, חוקי ומיטיב כראוי עם שני הצדדים הוא פנייה לעו”ד דיני עבודה, שעוסק גם בעריכת חוזים.

זכרו כי הסכם עבודה צריך להיות מותאם לכל תפקיד באופן פרטני, כולל תנאי העבודה וסוג העבודה המסוימים הדרושים. בנוסף, פנייה לעו”ד דיני עבודה תסייע לכם בהימנעות ממכשולים הקשורים להפרת תנאי העסקה או חלילה, במקרם בהם תדרשו לנקוד צעדים כלפי עובד שהפר את החוזה.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה? לחץ כאן

הסכם חוזה עבודה

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ