האם יש קשר בין לחץ נפשי לבין אובדן כושר עבודה?

בשנים האחרונות, אחת השאלות המגיעות יותר ויותר לפתחם של בתי המשפט בישראל, היא האם יש קשר בין לחץ נפשי לבין אובדן כושר עבודה? אף שהפסיקה בארץ הכירה כבר בקיומו של קשר מובהק בין פגיעות נפשיות לבין פגיעה ביכולת ההשתכרות התקינה של העובד, חברות הביטוח עדיין מקשות על מי שסובלים מאובדן כושר עבודה על רקע נפשי, במימוש זכויותיהם הביטוחיות. בשורות הבאות נעסוק בנושא מורכב זה ובדרך להתמודד עם הקשיים הכרוכים במימוש הסעדים המגיעים למתמודדי נפש, מגורמי הביטוח השונים.

האם יש קשר בין לחץ נפשי לבין אובדן כושר עבודה? תלוי את מי שואלים

לחץ נפשי נודע זה מכבר כגורם שעלול לתרום לפגיעה תפקודית מרחיקת לכת באנשים הנמצאים בגיל העבודה. ההגדרה לאובדן כושר עבודה נפשי היא מצב שבו אדם מנוע מלתפקד באופן תקין ונורמטיבי בפן המקצועי והתעסוקתי על רקע פגיעות נפשיות שונות.

לחץ מוביל לא אחת להתפרצותן של הפרעות נפשיות שונות, כמו דיכאון, הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, הפרעה טורדנית כפייתית (ocd), הפרעות חרדה מסוגים שונים ובמקרים מסוימים אף להתפרצות סממנים של הפרעת דחק פוסט טראומטית (ptsd).

סביבת העבודה המודרנית והמתחים שהיא מייצרת לעובדים, מובילה במקרים רבים להחמרת מצבו הנפשי של אדם עדי כדי אובדן יכולת תפקוד שיכולה להתבטא גם בקשיים תעסוקתיים. במקרים אלו, ככל שניתן לאבחן את הליקוי הנפשי שממנו סובל העובד ולקשור קשר סיבתי מוכח בינו לבין הפגיעה בכושר השתכרותו, אמור הנפגע להיות זכאי לקבלת תגמולי נכות מחברת הביטוח שמבטחת אותו בביטוח לאובדן כושר עבודה.

יחד עם זאת, לא אחת אנו פוגשים באנשים שאובחנו בידי גורמים רפואיים כלוקים בהפרעה נפשית הפוגעת ביכולת התפקוד שלהם, אולם חברת הביטוח מתמידה בסירובה להכיר בפגיעתם ככזו המצדיקה תשלום של תגמולי ביטוח על רקע אי כושר עבודה. לא זאת בלבד, אלא שחברות הביטוח מסתייעות ברופאים מטעמן כדי לערער את האבחנה שניתנה למבוטח בפנותו לגורמים במערכת הבריאות הציבורית או הפרטית.

סוגיה שעולה רבות בהקשר זה, נוגעת לסוג פוליסת הביטוח שנרכשה מהמבטחת וטיב הכיסוי הביטוחי שהיא מספקת למבוטחים פגועי נפש. ישנם ביטוחי אובדן כושר עבודה המשלמים תגמולים למבוטח רק במידה והוא מנוע מביצוע פעולות פיסיות בסיסיות הנדרשות במסגרת עבודתו.

השאלה המתעוררת במקרים אלו, הינה האם חברת הביטוח אמורה לשלם גם למבוטח שנראה כשיר בפן התפקודי הבסיסי ביותר, אך סובל מעקה נפשית המגבילה אותו בכל יתר ההיבטים? למרבה הצער זוהי סוגיה שטרם הוסדרה באופן חד משמעי במסגרת ההלכה הפסוקה בתביעות אובדן כושר עבודה המגיעות לבתי המשפט בישראל.

 


 

על הבעייתיות האופיינית לתביעות ביטוח המוגשות על רקע אי כושר עבודה נפשי

לצערנו הרב, תביעות ביטוח המוגשות על רקע אובדן כושר עבודה נפשי, נדחות לא אחת על הסף. חברות הביטוח נוהגות להערים קשיים רבים על מתמודדי נפש המבקשים לממש את זכויותיהם הביטוחיות.

מימוש הזכויות הביטוחיות מתברר כקשה במיוחד כאשר לא קיים נזק גופני נראה לעין כדוגמת פציעה חיצונית, שבר או מחלה פיזית, ואדרבא כאשר למבוטח לא סופקה אבחנה חד משמעית הנופלת תחת קטגוריה ידועה ומוגדרת. לא אחת, מנצלות חברות הביטוח את “הפירצה” הזו וגורמות למבוטחים לשוב לעבודתם מבלי שניתן להם הטיפול שלו הם זקוקים, מה שמוביל להחמרה מצטברת במצבם.

מהי ההתיישנות החלה על תביעות ביטוח בפוליסות אובדן כושר עבודה?

ככלל, על הגשת תביעות ביטוח בפוליסות אובדן כושר עבודה, חלה תקופת התיישנות בת 3 שנים. יחד עם זאת גם אם אתם סבורים שעל תביעתכם חלה התיישנות, תמיד טוב להיוועץ בעורך דין אובדן כושר עבודה, על מנת לבחון את נסיבות המקרה לגופו. לא אחת ניתן להביא לאישורן של תביעות ביטוח על רגע פגיעות נפשיות, גם בדיעבד בעזרת ייצוג משפטי טוב.

מה ניתן לעשות אם המבטחת דוחה תביעת אי כושר נפשי לעבודה?

גם כאן, סיוע משפטי מקצועי, הוא מחויב המציאות. הגשת ערעור כנגד דחייתה של תביעת הביטוח, מוטה שיתבצע בעזרת עורך דין מנוסה המכיר את דרכי התנהלותן של המבטחות ויודע כיצד לפעול למימוש יעיל והוגן של זכויות המבוטחים. משרד עורך דין כפיר דיין דובב, סייע זה מכבר למתמודדי נפש רבים בקבלת תגמולי הביטוח המגיעים להם מחברות הביטוח שמהן רכשו ביטוחי אובדן כושר עבודה.

הצורך בסיוע משפטי מקצועי בהגשת תביעות אובדן כושר עבודה על רקע נפשי

עד שיגיע היום המיוחל שבו מערכת המשפט בישראל תאמץ באופן גורף את חוות דעתם של רופאים פסיכיאטרים המאבחנים עובדים כמתמודדי נפש שיכולתם לעבוד למחייתם ניזוקה, לצערנו אין מנוס מפנייה לסיוע משפטי פרטני, לצורך מימוש זכויות ביטוחיות בפוליסות אובדן כושר עבודה.

נפגעי הפרעות נפשיות לסוגיהן, זקוקים יותר מכולם לסיוע בהתמודדות המפרכת מול הקשיים שמערימות חברות הביטוח בישראל על מבוטחיהן – התמודדות שמתגלה כמאתגרת גם לאנשים שאינם סובלים מקשיים נפשיים שמעיבים על תפקודם היומיומי.

הידע המשפטי והביטוחי שעמם מגיע עורך דין לענייני אובדן כושר עבודה, ובפרט עו”ד שצבר הצלחות במימוש זכויות רפואיות על רקע נפשי, הוא לא יסולא בפז, בהתנהלות מול חברות הביטוח וחיוני לשמירה על המשאבים הנפשיים הנחוצים להתמודדות עם שאר אתגרי החיים.

לסיכום: במי אפשר להסתייע בהגשת תביעות ביטוח על רקע אובדן כושר עבודה נפשי?

אם הגעתם למצב של אי יכולת לעבוד בהיקף שבו עבדתם בעבר, על רקע משבר נפשי חמור שפגע בתפקודכם התקין, אין סיבה שתתמודדו בנוסף לכל הקשיים גם עם חברת ביטוח סרבנית. פנו בהקדם למשרד עורכי דין כפיר דיין דובב לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי ואנושי, ולקבלת מלוא תגמולי הביטוח המגיעים לכם כחוק.

 

כל הפניות נשמרות בדיסקרטיות מלאה ותחת חיסיון של עו”ד – לקוח.

מעוניין להיעזר בעו”ד אובדן כושר עבודה ופנסיית נכות?  לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ