תאונות עבודה לעצמאי

כיום, כל אדם בגיר בישראל אמור להיות בעל ביטוח רפואי של קופת חולים וביטוח נכות בקרן הפנסיה. בנוסף לכך, כל תושב ישראלי נדרש גם להיות מבוטח דרך הביטוח הלאומי מפני פגיעה ביכולת ההשתכרות שלו בנסיבות חריגות כמו פציעה, מחלה, נכות ושאר מרעין בישין. אולם חרף ריבוי הביטוחים, מימוש הזכויות הביטוחיות במקרים של תאונות עבודה לעצמאי – הוא לא תהליך פשוט כלל ועיקר.

באילו מקרים מקנות תאונות עבודה לעצמאי זכאות לפיצוי מהביטוח הלאומי?

כאשר עובד עצמאי נפגע בתאונת עבודה, הוא זכאי לתבוע את הביטוח הלאומי. החוק בישראל קובע שעובד עצמאי בהגדרתו הוא כל מי שעובד במשלח היד שלו 20 שעות שבועיות בממוצע לפחות. בנוסף, הכנסת העובד העצמאי ממשלח ידו לא תפחת משיעור של 50% מן השכר הממוצע במשק.

מנגד, העובד ייחשב כעצמאי ככל שהוא עובד במשלח ידו במשך 12 שעות בשבוע ממוצע לפחות, והכנסתו אינה נמוכה מן הסכום שנקבע בחוק. מן הראוי לציין כי גם בהתקיים אחד מן התנאים הללו, עשוי עובד להיחשב כעצמאי בראי החוק. בכל מקרה, בהגשת תביעת פיצויים על רקע תאונות עבודה לעובדים עצמאיים, אין סיבה שבעל עסק עצמאי לא יקבל את אותו היחס שמקבל עובד שכיר במצב דומה.

זכויות העצמאי בביטוח הלאומי בעקבות פגיעת עבודה

זכויותיו של עובד עצמאי שהפקיד כחוק הפקדות לביטוח לאומי מתוך הכנסותיו, אינן שונן במהותן מזכויותיו של כל תושב ישראלי אחר המבוטח כשכיר בביטוח הלאומי. משמעות הדבר הינה שבקרות תאונת עבודה, העצמאי יכול גם הוא לתבוע דמי פגיעה וקצבת נכות או מענק נכות, בכפוף לכך שיעמוד בכל תנאי הזכאות המוגדרים בחוק לעניין זה.

באילו תנאים יכיר המוסד לביטוח לאומי בתאונות עבודה לעצמאים?

תאונות עבודה עצמאים מוגדרות על פי הקריטריונים להלן:

  1. תאונה שהתרחשה בסביבת עבודתו של עובד עצמאי – אם העצמאי מבצע את עבודתו במקום מוגדר, ובמהלכה הוא נפצע באירוע בעל אופן תאונתי, הוא זכאי יהיה לפיצוי והקלות שונות. נגר, נפח  ומוסכניק יוגדרו כולם בתור נפגעי עבודה, ככל שנפגעו במקום עבודתם ובמסגרת ביצוע מלאכתם.
  2. תאונה שהתרחשה בדרכו של העצמאי לעבודה או ממנה – עצמאי, בדיוק כשכיר, יוכר כנפגע תאונת עבודה, באם התאונה בה הוא נפגע התרחשה בדרכו אל מקום עבודתו או בשובו ממנו. עם זאת, חשוב להדגיש כי הפרשנות הנוגעת לנושא הדרך לעבודה היא לא מרחיבה. קרי, אם העובד סטה באופן כלשהו מהדרך הרגילה, פגיעתו לא בהכרח תיחשב כתאונת עבודה, אלא יהיה צורך להגיש את התביעה בתואנה אחרת. לדוגמה, סטיה מהמסלול הרגיל לטובת קניות, עשויה להפוך את תביעת תאונת העבודה ללא רלוונטית.
  3. תאונה שהתרחשה בשעות העבודה אך מחוץ לסביבת העבודה עצמה – עבודתם של עצמאיים רבים מצריכה התניידות ממקום למקום, ואינה בהכרח כבולה למקום עבודה קבוע. בעלי עסקים עצמאיים כחשמלאים, שרברבים, שיפוצניקים ודומיהם, לרוב נעים בין מתחמים שונים.בהתאם לכך, עצמאי מסוג זה שעובר חלילה תאונה בעבודה, יוכר גם הוא בתור נפגע עבודה עצמאי.

התרחישים בהם עובדים עצמאים עשויים להיות מוכרים כנפגעי עבודה

תאונת עבודה בהגדרתה זו כל אירוע תאונתי באופיו שהתרחש במקום בו העובד העצמאי עובד, או תוך כדי ביצוע העבודה שלו. עם זאת, במידה והפעולה אשר כתוצאה ממנה התרחשה פציעה לא קרתה במסגרת העבודה או בהקשר לה, היא לא בהכרח תוכר בתור תאונת עבודה. לצורך העניין, שיפוצניק אשר נפצע כאשר עבד אצל אחד מלקוחותיו, יוכר בחזקת נפגע עבודה.

אולם אותה הפגיעה, באם התרחשה שלא במהלך שעות העבודה של אותו בעל מקצוע, לא בהכרח תוכר בתור תאונת עבודה. מובן מאליו שבבואו לתבוע פיצויים על תאונת עבודה, בעל העסק העצמאי יאלץ להוכיח כי הפגיעה אמנם אירעה בשעות העבודה. הוכחה כזו עשויה להיות הצגת חשבונית, או הסכם העסקה עם לקוח ומסמכים כגון אלו. אולם עצמאי שלא יצליח להוכיח שהתאונה אירעה בהקשר לעבודתו או במהלכה, לא יוכל לקבל את הפיצויים וההטבות הרלוונטיות.

הפעולות שיש לבצע לקבלת פיצויים על תאונות עבודה לעצמאי בביטוח הלאומי 

להלן הפעולות שעצמאי נדרש לנקוט בכדי לממש את זכאותו לפיצויים והטבות מהמוסד לביטוח לאומי על רקע תאונת עבודה:

  1. דיווח לרופא משפחה / לקופת החולים – בסמוך למועד הפגיעה, העצמאי צריך לדווח לקופת החולים שלו עליה. דיווח זה הוא חשוב, מאחר ובשלבים המאוחרים יותר, גופים שונים עשויים להתייחס לנושא. כמו כן, גם פגיעות קטנות וזניחות לכאורה, עלולות להתפתח בסופו של דבר לכלל נזק גדול, אך ללא תיעוד רפואי, לא תהיה אפשרות להגיש תביעת תאונות עבודה לעצמאי לביטוח הלאומי.
  2. תיעוד הפגיעה – יש לתעד באופן מפורט את פרטי התאונה, המועד שבו קרתה ואת אופן התרחשותה. ככל שהיו עדים בזירת התאונה, מומלץ מאוד לבקש את פרטי הקשר שלהם. במידת האפשר, כדאי גם להסריט או לצלם את המקום בו התאונה התרחשה וכן את הפגיעה הפיזית.
  3. הגשת טופס תביעת תאונות עבודה בביטוח הלאומי – ההגשה חייבת להתבצע מהר כך שניתן וסמוך ככל האפשר למועד ההתרחשות של התאונה. ככל שהזמן עובר, סיכויי התביעה להידחות גדלים, ולכן לא כדאי להתמהמה עם הגשת התביעה.

לסיכום

מימוש זכויות רפואיות וביטוחיות במקרים של תאונות עבודה לעצמאי, מחייב פרואקטיביות מצד העובד. במצבים אלו, מומלץ להיעזר בעורך דין תאונות עבודה מנוסה, שיוכל לזרז משמעותית את הטיפול בתביעתו של נפגע העבודה. עורך הדין יכול גם לשפר את התמורה שיקבל העצמאי כנפגע עבודה.

לכן אם נפצעתם או חליתם בעקבות עבודתכם כעצמאיים – אל תהססו לפנות לייעוץ מול משרד עורכי דין איכותי המסייע לנפגעי עבודה לקבל את מלוא הכספים המגיעים להם מהגורמים המבטחים השונים. משרד עורך דין כפיר דיין דובב פה למענכם גם בנושא חשוב זה – דברו איתנו.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית תאונת עבודה? לחץ כאן!

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ