תביעה נגד עובד שגנב

קיימות דרכים רבות שדרכן העובד יכול למעול בתפקידו, כשאחת הקיצוניות מביניהן היא גניבה מהמעסיק. לצערנו, מדובר באפשרות קיצונית אמנם, אך לא בלתי סבירה, ומעסיקים רבים נאלצים להתמודד עם הסוגיה, לרבות תביעה נגד עובד שגנב בבית הדין לעבודה. מה חשוב לדעת לפני תביעה נגד העובד? ואלו זכויות ניתן לשלול ממנו עקב העבירה?

תביעה נגד עובד שגנב אל מול תביעת עובד לזכויות

לפני שנפרט על נושאים יותר ספציפיים, חשוב לציין כבר עכשיו כי הנטייה הישירה של מעסיקים לפטר את העובד במקום ללא שמירה על זכויותיו כעובד מפוטר “רגיל”, אינה הדרך הנכונה או לכל הפחות, מסכנת את המעסיק בתביעה נגדית.

ככלל, למעסיק אין זכות לעשות דין לעצמו ולשלול מהעובד שנחשד בגניבה זכויות, כולל לא הזכות לפיצויי פיטורים, ובמקרה ומעוניין לעשות זאת על המעסיק להגיש תביעה לבית הדין לעבודה בבקשה לשלול מהעובד פיצוי פיטורים.

בית הדין לעבודה מתחשב בחומרת העבירה

עבירת הגניבה מטבעה חמורה מאוד, גם בתחום דיני העבודה. לכן, כדי להאשים עובד ולזכות בתביעה, על כל מעסיק לאסוף הוכחות חד משמעיות לאשמת העובד. במידה והסוגייה תגיע לבית הדין לעבודה, על המעסיק להציג ראיות חותכות למאפייני העבירה, כמו: משך זמן ביצוע העבירה, כמה פעמים בוצעה, מה הנזק שנגרם למעסיק (או מה הנזק שעלול היה להיגרם) וכד’.

כמובן שיש הבדל בין מעידה חד פעמית של העובד לאורך שנים של העסקה לבין גניבות חוזרות ונשנות ובהתאם לכך ישקול בית הדין שלילת פיצויי פיטורין מעבר לזכות ההשבה למעסיק של הכספים שנגנבו.

האם יש לערוך שימוע לעובד שגנב?

ככלל, יש לערוך הליך שימוע לעובד גם במקרה של האשמתו בגניבה. שימוע לפני פיטורין נחשב לאחת מזכויותיו של העובד המפוטר ובמקרים רבים בתי הדין לעבודה מתייחסים בחומרה למצב בו מעסיק לא ערך שימוע. מעבר לכך, בעת ואף לפני עריכת השימוע, יש להקפיד שאשמת הגניבה לא תגלגל הלאה, אלא תשמע אך ורק לעובד עצמו (שכן “הפצה” לכאורה של אשמת העובד יכולה להיות עילה לתביעת לשון הרע).

כאשר המעסיק מתכנן לתבוע את העובד בגין הגניבה, עליו להראות בין היתר, כי פעל על פי דין ביחס לאותו עובד וניהל הליך שימוע מלא למרות הגניבה. בית הדין לעבודה פעמים רבות ממילא רואה בפיטורים עונש כשלעצמו ויש צורך להוכיח כי יש עילה לשלילת זכויותיו נוסף לפיטורים עצמם.

למאמר: שימוע לפני פיטורין – 5 כללי הליך שימוע תקין

כמו כן, ייתכן מצב בו העובד יודה באשמה במעמד השימוע וביחד עם המעסיק, יגיעו להסכם על השבת הגניבה באופן המקובל על המעסיק. יש לציין, כי מומלץ להיוועץ עם גורם משפטי מוסמך לפני עריכת הסכם כזה כדי לוודא שהוא חוקי וחתום על ידי הצדדים.

ומה לגבי פיצויי פיטורים?

על פי החוק, על המעסיק לפעול לפי ההסכם הקיבוצי החל עליו, בהתאם לסיבות המופיעות בו לשלילת פיצויי פיטורים, או על פי הסיבות לשלילת פיצויי פיטוריו המופיעות בהסכם הקיבוצי החל על אותו תחום שבו עובד המעסיק.

במקרים שבהם לא קיים הסכם קיבוצי באותו ענף או שהמעסיק מעוניין בכל זאת לשלול מהעובד את פיצויי הפטורים בלי קשר להסכם, ניתן לפנות לבית הדין לענייני עבודה בבקשה לשלול את פיצויי הפיטורים מהעובד. בכל מקרה על אף הכעס, גם כאן מומלץ לא להחליט על שלילת הזכות באופן עצמאי, ולהיוועץ עם גורם משפטי בטרם כל החלטה. קיימים בהחלט מקרים בהם בית הדין קבע כי לעובד מגיעים פיצויי פיטורים או חלק מהם למרות שגנב.

למאמר: שלילת פיצויי פיטורין – מתי מותר לשלול לעובד פיצוי פיטורים?

זקוק לעו”ד דיני עבודה ייצוג מעסיקים? לחץ כאן!

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

מקרה שייצגנו: שלילת פיצויי פיטורים למנכ”ל חברה שמעל באמון החברה

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ