לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

רשלנות רפואית באבחון לוקמיה

אבחון לוקמיה (סרטן הדם) בשלביה המוקדמים הוא לא פחות מאשר קריטי לבלימת התפשטותה של המחלה ומניעת החמרה במצבו של המטופל. בהעדר אבחון מוקדם, גם טיפול הולם אינו מסופק – מה שעלול להביא לאובדן סיכויי ההחלמה מהמחלה לחלוטין.

בנוסף לכך, האבחון המאוחר של הלוקמיה מאפשר לתאים הסרטניים לשגשג ולשלוח גרורות לאיברים שונים בגוף החולה, מה שפוגע לחומרה במצבו הבריאותי הכללי של החולה ומקטין לאין ערוך את סיכוייו להילחם בסרטן ביעילות.

הטרגדיה מאחורי רשלנות רפואית באבחון לוקמיה

מקרי רשלנות רפואית בגילוי לוקמיה, הם מצערים מאין כמוהם, בהתחשב בעובדה שמחדלים רפואיים מסוג זה עולים למרבית הנפגעים בחייהם. עבור אדם שחלה בלוקמיה, מהירות האבחון היא משמעותית במיוחד מבחינת סיכויי ההחלמה מהמחלה.

לכן רופאי משפחה שאליהם מגיעים מטופלים המציגים תסמינים חריגים, נדרשים לגלות משנה זהירות על מנת שאבחון המחלה לא יתפספס. גם בדיקות דם שאינן מאובחנות כהלכה, עלולות להוביל לאותה תוצאה מצערת, שמי שבסופו של דבר משלם את המחיר עליה – הוא המטופל.

העילות הנפוצות להגשת תביעות פיצויים בגין רשלנות רפואית באבחון לוקמיה

לאור המשמעות הדרמטית של כל עיכוב באבחון לוקמיה, כל טעות המתבצעת בשלבי הבדיקה של מטופל אשר מדווח על תסמינים מעוררי חשד ו/או משתייך לקבוצת סיכון רלוונטית, עלול לעלות לו בחייו ולרופא – בהתמודדות עם תביעת רשלנות רפואית באבחון לוקמיה.

להלן כמה מן העילות הנפוצות ביותר להגשת תביעות נזיקין מסוג זה בישראל:

  • אבחון מאוחר של לוקמיה בשל העדר תשומת לב מספקת לסימפטומים שהמטופל דיווח עליהם או הציג.
  • אבחנה שגויה של מחלה שאינה לוקמיה (למשל שפעת, תרומבוציטופניה וכן הלאה)
  • אי הפניית החולה לביצוע בדיקות אבחנתיות נוספות, למרות החשש ללוקמיה
  • פענוח בלתי תקין של ממצאי הבדיקות שבוצעו
  • הימנעות מהפניית המטופל לבירור נוסף אצל מומחה לאונקולוגיה
  • הימנעות מהפניית החולה לקבלת טיפול בסמוך לקבלת האבחנה
  • אבחון שגוי של סוג הלוקמיה

מהי לוקמיה וכיצד אמורים לאבחן אותה?

לוקמיה היא מחלה ממארת מסוג סרטן הדם, המתפתחת בעקבות ייצור בלתי תקין של כדוריות דם לבנות במח העצם. מדובר בתאים המשתייכים למערכת האוטואימונית בגופנו, שפונים נגד טסיות הדם ותאי הדם הלבנים בעקבות המחלה ותוקפים אותם.

הסיבות להתפרצותה של המחלה אינן ידועות בבירור, אך כן ידוע מי נמנים עם קבוצת הסיכון להופעת המחלה. לקבוצת סיכון זו משתייכים אנשים מבוגרים, גברים, אנשים שנחשפו לחומרים כימיים מסוגים מסוימים או לקרינה מייננת, אנשים שעברו בעבר כימותרפיה ובעלי היסטוריה משפחתית של לוקמיה.

האבחון הראשוני ללוקמיה מתחיל בדרך כלל בתשאול של המטופל/ת, בדיקת הסימפטומים שהוא או היא מדווחים עליהם, ביצוע בדיקה פיזיולגית יסודית ובדיקת ההיסטוריה הרפואית בתיק הרפואי של המטופל/ת. בהמשך לאלו, יש להפנות את המטופל/ת לביצוע ספירת דם מלאה.

רופאים מצופים להפנות לבדיקות דם כל מטופל המדווח על סימפטומים חריגים או מציג אותם, כמו תלונות על עייפות מוגברת, קשריות לימפה מוגדלות, אנמיה, כבד או טחול מוגדלים, זיהומים חוזרים, ירידה בלתי מוסברת במשקל, חולשה, הזעה לילית, כאבים בעצמות, ירידה בתיאבון, קוצר נשימה ועוד. כשמתקבלים בבדיקות הדם ממצאים שגם הם חריגים, יש צורך להפנות את המטופל/ת לבירור מעמיק יותר מול רופא מומחה להמטולוגיה ובסבירות גבוהה – גם ליטול ביופסיה ממח העצם.

הבדיקות הנדרשות לטובת אבחון הלוקמיה ביעילות

כאמור, אבחון לוקמיה מבוצע במרבית המקרים על ידי הפניית המטופל לביצוע בדיקות דם, שבהתאם לתמונת המצב המתקבלת בהן אפשרות לזהות אנומליות אופייניות ללוקמיה. לדוגמה ספירת דם שבה מספר כדוריות הדם הלבנות או מספר טסיות הדם אינו תקין, עלולה להצביע על כך שהמטופל חולה בסרטן הדם.

יחד עם זאת, לא בכל המקרים, ניתן להצביע על קיומם של סימפטומים אופייניים ללוקמיה שעל בסיסם ניתן להגיע לאבחנה מבדלת ולשלול אפשרות לבעיות בריאותיות מסוגים אחרים. סממנים כדוגמת אנמיה, תיאבון ירוד, הזעת לילה, עייפות,ירידה בלתי מוסברת במשקל, זיהומים, כאבים בעצמות, חולשה כללית, וכן קשריות לימפה, כבד, או טחול מוגדלים – עלולים כולם לנבוע גם משורה ארוכה של ליקויים בריאותיים אחרים. לכן על מנת להגיע לאבחנה מבדלת ללוקמיה, יש לקחת מהמטופל גם דגימת מח עצם.

מדובר בבדיקה שהיא פולשנית, ומתבצעת על ידי נטילת תאי מח באמצעות מחט ארוכה ממותן המטופל. דגימה זו נבדקת במעבדה על מנת לאתר את קיומם של תאים אופייניים לסרטן הדם. כאשר המטופל אינו מופנה לביצוע בדיקה כזו על ידי רופאיו חרף קיומם של התסמינים לעיל ובדיקות דם בלתי תקינות, יש מקום – אם יתברר שחלה בלוקמיה ולא טופל בזמן, לדון בסוגיית הרשלנות הרפואית.

רשלנות רפואית באבחון סוג הלוקמיה

לוקמיה היא שם כללי לקבוצת מחלות סרטניות הנחלקות לכמה תתי קבוצות, שלכל אחת מהן, מהלך מחלה שונה. לוקמיה אקוטית, נחשבת כקבוצה השכיחה ביותר של סרטני הדם, והיא מאופיינת בהתפתחות מהירה של התאים הסרטניים ומהלך מחלה אגרסיבי במיוחד.

גם קבוצה זו נחלקת לתתי סוגים: לוקמיה מסוג ALL האופיינית בייחוד בקרב ילדים, ולוקמיה מסוג AML האופיינית בעיקר במבוגרים. ישנה קבוצת מחלות לוקמיה נוספת, הידועה כלוקמיה כרונית. לוקמיה זו מתפתחת באופן איטי יותר ונחלקת אף היא לשתי תתי מחלות: לוקמיה כרונית מסוג CLL ולוקמיה כרונית מסוג CML.

הצלחת הטיפול בלוקמיה הוא גם נגזרת של אבחון מדויק של סוג המחלה. על מנת לגלות מהו סוג הלוקמיה אשר ממנו המטופל סובל, ומה מצב ההתפשטות של הסרטן, דרושות בדיקות נוספות.

פרוטוקול הטיפול במחלה משתנה מסוג לוקמיה אחר למשנהו ולכן כאשר חולה לוקמיה חווה החמרה במצבו עקב אבחון שגוי של סוג הסרטן שהוא סובל ממנו שהוביל למתן טיפול לא מתאים, גם אז מתעוררת שאלת הרשלנות הרפואית וההצדקה להגשת תביעה נזיקית בשל כך.

מה נדרש להגשת תביעת פיצויים על רקע רשלנות רפואית אבחון לוקמיה?

על מנת להגיש בעקבות רשלנות באבחון לוקמיה תביעת פיצויים, יש צורך בייעוץ משפטי פרטני מול עורך דין נזיקין בעל רקע עשיר בתיקים מסוג זה. ראשית התהליך בקבלת חוות דעת רפואית מטעם רופא המתמחה בהמטולוגיה אונקולוגית שיוכל לזהות אם אמנם אירעו כשלים בתהליך האבחון של המחלה, כפי שעולה מתיקו הרפואי של המטופל.

בהמשך לכך, מבוצע אומדן להיקף הנזקים שהמטופל ספג בעקבות הכשל באבחון הלוקמיה. ככל שניכר כי קיימת היתכנות להצלחת התביעה, מתבצע אומדן של סכום הפיצוי הכספי שניתן יהיה לדרוש מהנתבעים. לאחר מכן, יתקדם עורך הדין לעריכת כתב התביעה עבור מרשו ולהבאתו לדיון בערכאות.

איך משפרים את סיכויי ההצלחה בתביעה?

ניתן לשפר באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה בתביעת רשלנות רפואית אבחון לוקמיה, באמצעות פניה לייצוג משפטי איכותי מעורך דין רשלנות רפואית העוסק בליווי תביעות נזיקין על רקע כשלים בגילוי מחלות אונקולוגיות.

ייצוג משפטי מעורך דין מנוסה בתיקים מסוג זה, הוא חיוני לביסוס הקשר בין הנזקים שנגרמו לתובע ובין אופי הטיפול הרפואי שניתן לו. הוכחת הקשר הזה היא לב לבה של תביעת הרשלנות והבסיס לזכיה בה, תוך פסיקת פיצויים בסכומים גבוהים לטובת התובעים.

מה הדרך להוכיח כי אכן התרחש מחדל רפואי הנוגע לאבחון המחלה?

במקרים שבהם עולה חשד לכך שמטופל שחלה בלוקמיה לא אובחן כראוי או במועד משום שרופאיו  לא הקפידו לבצע את מכלול הפעולות שנדרשו לעשות בהקשר זה, עורך הדין שמלווה את התיק, ייבחן את הרשומות הרפואיות של הנפגע כדי לזהות האם קיים “קייס” שמצדיק התקדמות להגשת כתב תביעה. קרי – האם התובע אכן סובל מפגיעה כלשהי והאם ניכר שפגיעתו היא תוצר של מחדלים מצד הגורמים הרפואיים שאמורים היו לסייע לו.

כדי להוכיח לבית המשפט שאכן התרחש מחדל רפואי הקשור באבחון מחלת התובע, נהוג להסתייע בתיקים אלו גם בעד תביעה מומחה, בדמות רופא מתחום ההמטולוגיה שיוכל לבחון את השתלשלות האירועים כפי שהיא עולה מתיקו הרפואי של החולה, ולחוות דעה על התנהלות הנתבעים ותקינותה ביחס לסטנדרטים המקצועיים המקובלים בתחומם, ועל תרומתה של התנהלותם זו להחמרה במצבו של התובע.

לסיכום

המחיר שמשלמים אנשים על רשלנות רפואית באבחון וטיפול בלוקמיה – הוא המחיר האולטימטיבי. לחולי לוקמיה יש חלון זמן צר במיוחד להתמודדות עם המחלה ולכן כל טעות בשלבי הגילוי של המחלה היא קריטית וקטלנית במיוחד.

אם אתם או בני משפחתכם איבדתם את סיכויי ההחלמה שלכם מלוקמיה וקיים חשש לכך שהדבר אירע על רקע כשלים רפואיים, יש מקום להיוועץ בעורך דין על האפשרות להגיש תביעת פיצויים. פנו למשרד עו”ד כפיר דיין דובב עוד היום, ועשו את הצעד הראשון לקבלת פיצוי מתאים.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית באבחון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית באבחון לוקמיה
רשלנות רפואית באבחון לוקמיה
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ