לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית

המעקב אחר נקודות חן על ידי רופאים הינו קריטי על מנת לאתר בזמן התמרה לגידול ממאיר ולאפשר טיפול מוקדם ויעיל בסרטן העור. מנגד, רשלנות רפואית בתחום זה מהווה עוולה חמורה אשר עלולה לגרום לנזק בריאותי משמעותי למטופל ואף למוות. מאמר זה יסקור את האחריות המוטלת על רופאים בנוגע למעקב אחר נקודות חן חשודות במטופליהם, סוגי הרשלנות האפשריים והזכות להגשת תביעה משפטית במקרה של רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית.

 

נקודות חן – מתי הן הופכות למסוכנות?

נקודות חן הן נגעים שכיחים על העור שבדרך כלל אינם ממאירים. עם זאת, בחלק מהמקרים נקודות חן עלולות לעבור תהליך של התמרה סרטנית. בתהליך זה, תאי נקודת החן מתחילים להתרבות בצורה בלתי מבוקרת ויוצרים גידול סרטני ממאיר.

הסימנים לכך שנקודת חן הפכה מסוכנת כוללים בין היתר שינוי בצורה, גודל או צבע של הנקודה, דימום, גרד וכאב. נקודות חן בהירות או ורודות הן בעלות סיכון מוגבר. גם נקודות חדשות לאחר גיל 40 מחייבות מעקב.

בישראל, עקב קרינת השמש האינטנסיבית, שכיחות נקודות החן והסיכון להתמרה סרטנית גבוהים יחסית. לכן, חשוב מאוד לבצע מעקב שגרתי אחר נקודות חן אצל רופא עור, על מנת לאתר בזמן שינויים חשודים המחייבים ביופסיה וטיפול מונע.

 

אחר אילו סימנים מחשידים רופאים נדרשים לעקוב?

האגודה למלחמה בסרטן מזהירה מפני 5 שינויים מחשידים בנקודות חן, אשר עלולים להעיד על התמרה סרטנית:

  1. שינוי בצורה הסימטרית של נקודת החן – נקודה בלתי סימטרית או בעלת צורה חריגה היא סימן אזהרה.
  2. שינוי בגוון אחיד – נקודות חן צריכות להיות בגוון אחיד. צבעים מעורבים מעידים על בעיה.
  3. גבולות לא ברורים – עדיף שלנקודת החן יהיו גבולות עגולים וברורים.
  4. גודל חריג – נקודות חן שקוטרן עולה על 5 מ”מ הן חשודות.
  5. שינוי בגובה ובליטות – נקודה שטוחה שהופכת לבלוטה יכולה להעיד על גידול תת-עורי.

במקרה של שינויים כאלה יש לפנות לרופא ולבצע ביופסיה של נקודת החן, על מנת לשלול או לאשר התמרה סרטנית. זיהוי מוקדם קריטי לטיפול מוצלח במלנומה.

עוד כפיר דיין דובב מלווה את העמותה הישראלית לסרטן העור

 

מה חשיבות האבחון המוקדם של נקודות חן סרטניות?

האבחון המוקדם של נקודות חן סרטניות הוא קריטי מכמה סיבות:

ראשית, ככל שמזהים את הסרטן בשלב מוקדם יותר בהתפתחותו, כך גדלים משמעותית הסיכויים לטפל בהצלחה ולמנוע התפשטות. ברוב המקרים, גידול סרטני קטן ומקומי ניתן לטיפול יעיל יחסית באמצעות ניתוח להסרת הנקודה החשודה. אולם ככל שהגידול מתפשט ומתקדם, כך פוחתים הסיכויים לטיפול מוצלח ללא צורך בטיפולים תוקפניים ותופעות לוואי קשות.

שנית, כאשר מגלים גידול סרטני בשלביו הראשונים, הפרוגנוזה להחלמה היא טובה מאוד ושיעורי ההישרדות גבוהים. כ-90% מחולי סרטן העור נרפאים לחלוטין כשהגידול מטופל בזמן. לעומת זאת, אבחון מאוחר עלול לאפשר לסרטן להתפשט לאיברים פנימיים ולפגוע בסיכויי ההישרדות.

לכן, מעקב שגרתי אחר נקודות חשודות מגדיל את הסיכוי לאבחון מוקדם וטיפול מוצלח בסרטן העור, מה שעשוי להציל חיים רבים.

מאמר: רשלנות רפואית באבחון

 

במה עלולה להתבטא רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית?

נקודות החן הן שינויים טבעיים על העור שיכולים במקרים מסוימים להפוך לגידולים סרטניים. בשל הסיכון היחסית גבוה להתפתחות סרטן העור מנקודות חן, המעקב אחריהן הוא קריטי עבור האיתור המוקדם של שינויים ממאירים.

רופאים, ובמיוחד רופאי עור, נושאים באחריות לבצע בדיקות תקופתיות של נקודות החן ולשלוח לביופסיה במקרה של חשד לשינוי ממאיר. משכך, רשלנות בתחום זה יכולה להתבטא בכמה דרכים:

  • אי ביצוע בדיקות מעקב תקופתיות כנדרש על ידי הפרוטוקולים הרפואיים
  • אי שליחה לביופסיה של נקודת חן חשודה
  • טעות באבחנה של נקודת חן בביופסיה
  • בלבול בין תוצאות בדיקות של מטופלים שונים
  • ועוד

מדובר ברשלנות חמורה, שכן עיכוב באיתור שינויים ממאירים בנקודות חן עלול לאפשר התקדמות של מחלת הסרטן ולסכן את בריאותו וחייו של המטופל. לפיכך, במקרים של רשלנות כזו, ניתן לשקול תביעה משפטית כנגד הרופא או מוסד רפואי.

ראיון עם עו”ד כפיר דיין דובב בנושא תביעות רשלנות רפואית

 

מה רופאים מצופים לעשות כדי למנוע רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית?

נקודת חן היא שינוי תאי טבעי המופיע על העור, לרוב בצבע חום כהה. רוב נקודות החן הן שפירות, אך חלקן עלולות להפוך לסרטניות עם הזמן, במיוחד אם הן גדלות או משנות צבע. לכן, חשוב לעקוב אחר נקודות החן ולוודא שאין בהן שינויים מדאיגים.

על פי חוק זכויות החולה בישראל, רופא חייב לתת למטופל טיפול רפואי ברמה סבירה, בכפוף לכללים המקצועיים ולנהלים המקובלים בתחומו. אם הרופא לא עמד בחובה זו ונגרם נזק למטופל, הרופא עלול להיחשב כרשלן.

בהקשרנו, מתן טיפול רפואי ברמה סבירה משמעה שרופאים, במיוחד רופאי עור ורופאי משפחה, אחראים לבצע בדיקות תקופתיות של נקודות החן אצל המטופלים שלהם. אם הם מזניחים את אחריותם לבצע מעקב אחר נקודת חן אצל מטופל, והנקודה הופכת לממאירה מבלי שטופלה בזמן, הם עלולים להיחשב כרשלניים מבחינה משפטית.

 

האתגר: הוכחת קשר סיבתי בין אי המעקב לנזק

אחד האתגרים המרכזיים בתביעת רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית, הוא הוכחת קיומו של קשר סיבתי בין אי המעקב אחר נקודת החן לבין התפתחות הסרטן. המטופל צריך כאמור, להראות שלו הרופא היה מבצע מעקב תקופתי כנדרש, השינוי בנקודת החן היה מתגלה בשלב מוקדם יותר וניתן היה למנוע את התפתחות הסרטן.

על מנת לבסס טענה זו, המטופל יכול להסתמך על חוות דעת של מומחה רפואי, אשר יפרט את התפתחות נקודת החן על פני זמן ויסביר מדוע התערבות מוקדמת יותר הייתה מונעת את הסרטן. כמו כן, ניתן להציג ראיות סטטיסטיות המוכיחות שבמקרים דומים, גילוי מוקדם של שינויים בנקודות חן הוביל לטיפול אפקטיבי יותר.

 

כיצד עורך דין יכול לסייע בהגשת תביעת רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית?

עורך דין רשלנות רפואית יכול לסייע במספר היבטים בהגשת תביעת רשלנות רפואית במקרה של אי מעקב ראוי אחר נקודת חן סרטנית:

  1. לימוד התיק הרפואי ואיסוף ראיות – עו”ד יעבור בקפידה על התיק הרפואי, יאסוף מסמכים רלוונטיים ויזהה פערים במעקב וטיפול שעשויים להעיד על רשלנות.
  2. חוות דעת מומחה – עו”ד יסייע באיתור מומחה רפואי מתאים שיוכל לחוות דעתו המקצועית על מידת הרשלנות במקרה הנתון.
  3. בניית אסטרטגיה משפטית – עו”ד רשלנות רפואית ידאג לנסח כתב תביעה מנומק היטב מבחינה משפטית, תוך התמקדות ביסודות הרשלנות ובהוכחת הקשר הסיבתי בין התנהלות הרופא לבין נזקי המטופל.
  4. ייצוג בהליכים – עו”ד ילווה את המטופל בכל שלבי הגשת התביעה מול גורמי הביטוח / המוסדות הרפואיים.
  5. משא ומתן – עו”ד ינהל משא ומתן עם הצד שכנגד תוך ניסיון להשיג פשרה הוגנת ללא צורך בהליך משפטי ממושך.
  6. ליווי בבית משפט – במידת הצורך, עורך הדין ייצג את הנפגע בבית המשפט בתביעת הרשלנות הרפואית.

בקצרה, היוועצות בעורך דין מנוסה חיונית על מנת למצות את הזכויות במקרה של רשלנות רפואית.

 

כמה פיצויים ניתן לקבל בגין רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית?

הפיצוי הכספי שניתן לקבל במקרה של רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית משתנה בהתאם לנסיבות ולחומרת המקרה. עם זאת, ניתן לציין מספר כיוונים לגבי סכומי הפיצוי המקובלים בישראל:

  • במקרים קלים יחסית של עיכוב מסוים באבחון, אך ללא נזק בריאותי משמעותי לטווח ארוך – הפיצוי יכול לנוע בין כ-50,000 ש”ח ל-150,000 ש”ח.
  • במקרים בינוניים שבהם נגרם נזק בריאותי מסוים עקב העיכוב באבחון, אך עם אפשרות לטיפול מוצלח יחסית – הפיצוי יכול להגיע לסכומים של 150,000-300,000 ש”ח.
  • במקרים קשים, כגון כשהעיכוב באבחון גרם להתדרדרות משמעותית במצב החולה ופגיעה קשה בסיכויי ההחלמה, הפיצוי עשוי להגיע למיליוני שקלים.
  • במקרי מוות כתוצאה מרשלנות, הפיצוי למשפחה יכול להגיע לסכומים גבוהים במיוחד של מיליוני שקלים.

כמובן שכל מקרה נבחן לגופו על ידי בית המשפט, בהתאם לנזק שנגרם. מומלץ להיוועץ עם עורך דין מנוסה בתחום להערכה מדויקת יותר.

 

לסיכום

תביעת רשלנות רפואית במקרה של אי מעקב אחר נקודת חן היא מורכבת מאוד ומחייבת הוכחה של כל שלבי הרשלנות. מומלץ להיוועץ בעורך דין מנוסה בתחום זה על מנת לבחון את סיכויי התביעה ולגבש אסטרטגיה משפטית הולמת.

אם אתם סבורים שאתם או יקיריכם נפגעתם מרשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית, אל תהססו לפנות אל עו”ד כפיר דיין דובב לייעוץ וסיוע מקצועי בבחינת האפשרות להגיש תביעת פיצויים. לתיאום שיחת ייעוץ – חייגו למשרדנו כעת.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית סרטן ואונקולוגיה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית במעקב אחר נקודת חן סרטנית

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ