רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד

אחת מכל תשע נשים נמצאת בסיכון לחלות בסרטן השד בשלב כזה או אחר בחייה. זאת בהתאם לנתונים סטטיסטיים שפורסמו מטעם האגודה למלחמה בסרטן. סרטן השד הוא המחלה הסרטנית השכיחה ביותר בעולם המערבי והיא ידועה כמחלה קשה מאין כמוה, המובילה בחלק נכבד מהמקרים לצורך בכריתת שד. בסקירה זו נדון בנושא המצער של רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד ובסעדים המשפטיים הזמינים לנפגעות במקרים אלו.

על חשיבות הגילוי המוקדם ליעילות הטיפול הניתוחי בסרטן השד

הטיפול הניתוחי בסרטן השד, כולל על פי רוב שני סוגי הליכים כירורגיים:

  1. כריתת שד
  2. כריתה של הגידול הסרטני בלבד.

יעילותם של הליכים אלו בבלימת התפשטותה של המחלה תלויה במידה רבה באבחון המחלה במועד מוקדם והפנייה לביצוע הניתוח בזמן. לכן  כאשר סרטן השד מאובחן בשלב מאוחר מדי, או מאובחן בצורה שגויה ובשל כך המטופלת אינה מופנית להליך הניתוחי בשלב מוקדם דיה – הדבר עלול להוביל להחמרה במצבה ולהתפשטות של הגידול הסרטני, עד פגיעה ממשית בסיכויי ההחלמה שלה מהמחלה.

לכן לא אחת, תביעות רשלנות רפואית מוגשות בעילה של אי הפנייה לבדיקות ממוגרפיה או בדיקות ידניות לגילוי מוקדם של סרטן השד.

רשלנות רפואית בהפניה לניתוח סרטן השד ללא צורך

לעומת המקרה של אי הפניה לניתוח סרטן השד במועד מוקדם מספיק, ישנם גם מקרים שבהם הרשלנות הרפואית בניתוח לסרטן שד מתבטאת באבחון שגוי של המחלה כאשר בפועל המטופלת בריאה או לוקה במחלה אחרת בכלל.

כאשר בשל זיהוי שגוי של סרטן השד המטופלת מופנית לניתוח שאינה זקוקה לו באמת או שאינו מתאים לטיפול בבעיה האמיתית שממנה היא סובלת – הדבר גורם לה לסבל מיותר ונזקים בלתי מוצדקים, מה שעשוי גם כן לשמש כעילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד.

רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד – במסגרת הניתוח עצמו

תביעות רשלנות רפואית מוגשות לא אחת על רקע מחדלים שהתרחשו במסגרת ניתוחים לכריתת גידולים ממאירים בשד או בהליכי כריתת שד על רקע סרטני. מלבד הכאב הרב והפגיעה באיבר הנשי שהוא בין המשמעותיים ביותר בגופן של נשים רבות, בהליך הניתוחי מתרחשת לעיתים פגיעה בבריאותו או בצורתו של השד.

כאשר במסגרת הניתוח להסרת תאים סרטניים מהשד, נגרם נזק היקפי לשדיה של המטופלת, לצורתם, או שחלק גדול מדי מהרקמה נכרת שלא לצורך, ישנו מקום לבחון את ההיתכנות להגשת תביעת רשלנות רפואית כנגד המנתח. למותר לציין כי מדובר בבעיות המתרחשות בעיקר בפרוצדורות משמרות שד או בניתוחי שחזור שדיים, היות ובניתוחי כריתת שד לרוב מוסר השד כולו.

האם בחירה שגויה של סוג הניתוח גם היא בבחינת רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד?

לבחירה נכונה בסוג הניתוח המתבצע במטופלת כחלק מהטיפול בסרטן השד, יש חלק משמעותי ביותר בכל הנוגע למקסום סיכויי ההחלמה שלה. כאשר הרקמה שמתגלה בשד מזוהה כגידול ממאיר עם סיכויים גבוהים לשלוח גרורות, לרוב מוחלט לבצע ניתוח לכריתה מלאה של השד, שבמקביל אליו, נקבע מראש גם הניתוח לשחזור השד.

יחד עם זאת, רבות מהמטופלות מעדיפות להימנע עד כמה שאפשר מאובדן השד ולכן מעדיפות לעבור ניתוח משמר שד, שבמסגרתו לא מתבצעת כריתה מלאה של כל השד אלא רק של הרקמה הסרטנית. כאשר רופא ממליץ למטופלת על כריתה מלאה חרף קיומה של אפשרות “להציל” את השד, הדבר עלול להוביל להגשת תביעת נזיקין כנגדו.

כך גם במקרה ההפוך שבו הומלץ למטופלת על ניתוח משמר שד למרות הסיכון הגבוה הגלום בהימנעות מכריתה מלאה שלו. כאשר מוגשת תביעת פיצויים על רקע זה, כמו גם במקרים אחרים של חשד לרשלנות רפואית בניתוחי סרטן השד, נהוג לבחון את המידע הנמצא בתיקה הרפואי של המטופלת מול כירורג מומחה לניתוחי סרטן השד, שלו הכלים להעריך אם הנתבע יכול וצריך היה לפעול אחרת בנסיבות הקיימות.

רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד באי קבלת הסכמה מדעת מהמנותחת

כאשר רופאיה של מטופלת ממליצים לה לעבור הליך רפואי לסוגיו, בהקשר לטיפול בסרטן השד ובכלל, על הרופא המפנה להסביר לה בפרוטורוט אודות הסיכונים, תופעות הלוואי האפשריות, הסיבוכים הפוטנציאליים וכמובן – גם סיכויי ההצלחה של ההליך המוצע. זאת לצד מתן הסביר מקיף על האלטרנטיבות לסוג הטיפול שהוא ממליץ עליו למטופלת.

רק לאחר שהסבר ממצה וברור ניתן למטופלת, רשאי הרופא המפנה להחתים אותה על טופס ההסכמה למתן הטיפול הרפואי – שבמקרה זה הוא הניתוח האונקולוגי. במקרה בו מטופלת הופנתה לניתוח מבלי שניתן לה הסבר מפורט ונהיר לגביו, הרי שהסכמתה איננה תקפה משפטית וכך במידה והיא תפגע בעקבות ההליך הניתוחי, תקום לה עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית כנגד הרופא והמוסד הרפואי שבו הוא מועסק.

האם כל סוג של נזק שנגרם במסגרת ניתוח לסרטן שד נחשב בהכרח כרשלנות רפואית?

ניתוחי כריתה בסרטן השד כמו גם ניתוחים לשחזור שדיים, הם הליכים כירורגיים לכל דבר ועניין. משום כך, הרופא המבצע אותם נדרש לעמוד בסטנדרטים הרפואיים המקובלים ולבצע את ההליך תוך שימוש בידע והפרוטוקולים העדכניים ביותר, באמצעות המכשור המקצועי המתאים, וברמת המקצועיות הגבוהה ביותר, כפי שמקובל בדיסציפלינה שבה הוא פועל במקרים דומים.

עוד מצופה הרופא לספק למטופלת מידע מלא אודות ההליך המתוכנן, להפנותה לביצוע כלל הבדיקות הרלוונטיות טרום ההליך, להקפיד על כל ההכנות הנדרשות לקראת הניתוח, וכן על מעקב רציף וזהיר אחר מצבה של המנותחת לאורך כל שלבי ההליך וכן לאחריו – בשלבי ההתאוששות וההחלמה.

בכל שלב משלבי האינטראקציה של הרופא המנתח והצוות הרפואי עם המטופלת, חלה עליהם חובת זהירות כלפיה. הדבר רלוונטי לא רק למנתח האונקולוגי, אם כי גם לרופא המרדים, צוות האחים והאחיות שמסייעים למטופלת בהכנה לניתוח, צוות חדר הניתוח וצוות המחלקה שבה המטופלת מתאוששת אחרי ההליך.

מכאן שכל ניתוח שלקראתו, במהלכו או לאחריו, מי מהגורמים הרפואיים נמנע מביצוע פעולות סבירות ומתבקשות כדוגמת שמירה על היגיינת המטופלת, ובשל כך, נגרמים נזקים כמו זיהום או סיבוכים אחרים – עשוי לשמש כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית בניתוח סרטן שד.

הדרך הנכונה להגשת תביעות פיצויים בעקבות רשלנות רפואית בניתוחי סרטן השד

תביעות פיצויים על רקע מקרים כגון אלו שסקרנו לעיל, מוטב שתוגשנה בעזרתו של עורך דין למקרי רשלנות רפואית, שצבר ניסיון ספציפי בליווי תביעות רשלנות רפואית בניתוח לסרטן השד. מטבע הדברים, תיקי רשלנות רפואית הם מורכבים במיוחד מבחינה משפטית, משום שכדי לבסס את הטענה לקיומה של עילת תביעה, לא מספיק להוכיח את קיומם של נזקים שהם תוצר ישיר של הניתוח, אלא נדרשת גם הוכחה לכך שאת הנזקים הללו הצוות הרפואי יכול היה וצריך היה למנוע, על ידי התנהלות לפי הסטדנרט המקצועי המקובל בתחומו.

לכן עו”ד המספק ייצוג משפטי לנפגעות ניתוחי סרטן השד, נדרש להיכרות נרחבת עם עולם המושגים הרלוונטי, כמו גם להיכרות עם החקיקה הרלוונטית והפסיקה העדכנית במקרים דומים. זהו למעשה הבסיס להוכחת קיומו של קשר סיבתי בין נזקי התובעת להתנהלותם של המזיקים.

במידה ואת סבורה כי נפגעת מרשלנות רפואית בניתוח סרטן השד, דעי כי זוהי זכותך המלאה להיוועץ בעורך דין. אנו מזמינים אותך ליצור קשר עם משרדנו ולבדוק ללא התחייבות וללא עלות את האפשרות להגשת תביעת פיצויים.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בניתוח? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד
רשלנות רפואית בניתוח סרטן השד
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ