לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

תביעות סיעוד ביטוח לאומי

גמלת הסיעוד של המוסד לביטוח לאומי נועדה לסייע כלכלית לאזרחים ותיקים הנמצאים במצב סיעודי וזקוקים לעזרה בפעולות היומיום או השגחה רציפה. על מנת לקבל את הגמלה יש להגיש תביעה לביטוח לאומי ולעבור תהליך מורכב הכולל בדיקת זכאות, קביעת רמת תלות ובחירת שירותי הסיעוד המתאימים. על מנת לסבר את העין, מאמר זה יסקור את השלבים השונים בתהליך תביעות סיעוד ביטוח לאומי.

 

מי זכאים להגשת תביעות סיעוד ביטוח לאומי?

החוק הישראלי מאפשר לתושבים מעל גיל פרישה לקבל שירותי סיעוד מביטוח לאומי, בתנאי שהם עומדים בקריטריונים הנדרשים ונקבע כי הם אכן במצב סיעודי. תושבים הזכאים לשירותים אלה כוללים אנשים המתגוררים בביתם או בדיור מוגן במחלקה לתשושי נפש או עצמאיים. השלב הבא עבור מי שעומד בקריטריונים אלו, הוא הגשת תביעה לקבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומי.

במאמר מוסגר נציין שלרבים מתושבי ישראל יש ביטוח סיעודי נוסף, בדרך כלל מקופות החולים או מחברות ביטוח. אולם חברות הביטוח הפסיקו להציע ביטוחים סיעודיים חדשים בשנת 2019, אך מי שרכש ביטוח לפני כן עדיין זכאי לקבל את השירותים. למרבה הצער, חברות הביטוח מערימות קשיים רבים על תובעי גמלאות סיעוד, מה שלעיתים מחייב התערבות של עורך דין. עם זאת, כאן יידונו רק תביעות סיעוד בביטוח לאומי.

למאמר: 10 שאלות ותשובות בתביעות סיעוד

מי ייחשב כחולה סיעודי לעניין הגשת תביעות סיעוד ביטוח לאומי?

אדם נחשב סיעודי על פי החוק הישראלי אם הוא אינו מסוגל לבצע בעצמו לפחות 3 מתוך 6 פעולות יומיומיות בסיסיות: אכילה ושתייה, ניידות, הליכה לשירותים, לבישה, רחצה, וכן קימה ושכיבה מהמיטה. בנוסף, גם חולים הסובלים מירידה קוגניטיבית וקושי להתמצא בזמן ובמרחב מתאימים להגדרה של מצב סיעודי.

למאמר: זכויות חולה סיעודי

במה כרוכה הגשת תביעות סיעוד ביטוח לאומי? השלבים העיקריים

תהליך הגשת התביעה לגמלת סיעוד מביטוח לאומי כולל מספר שלבים:

  1. בירור הזכאות הראשוני:
    כל תושב ישראל מעל גיל פרישה המתגורר בביתו או בדיור מוגן, שאינו מקבל גמלאות סיעוד אחרות מהמדינה, זכאי לגמלת סיעוד מביטוח לאומי בתנאי שנמצא כסיעודי ברמה 1 עד 6. יש לעבור בדיקת הכנסות כדי לקבוע האם הזכאות היא לגמלה מלאה, חלקית או ללא זכאות. סכומי ההכנסה המזכים מתעדכנים מעת לעת, לכן מומלץ לברר זאת מראש באתר ביטוח לאומי. ניתן להשתמש במחשבון ביטוח לאומי כדי לבדוק אם עומדים בקריטריונים ומהי רמת הזכאות.
  2. הגשת התביעה עצמה:

הגשת התביעה לגמלת סיעוד מביטוח לאומי כוללת מספר שלבים:

  • מילוי טופס התביעה (ניתן גם באופן מקוון). מי ששוהים במוסדות כמו בתי אבות או אשפוז, נדרשים לקבל גם חתימה של המוסד.
  • שליחת המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למצב הסיעודי.
  • אישורים על הכנסות ב-3 החודשים האחרונים (גם של בן/בת הזוג אך לא קצבאות ביטוח לאומי או רנטות).
  • ייפוי כוח במקרה שהתביעה מוגשת על ידי מיופה כוח או אפוטרופוס.
  • תעודת עיוור במידת הצורך.

התביעה והמסמכים ניתנים להגשה באמצעים שונים – דיגיטלי, פיזי, דואר, פקס או תיבת שירות וגם בעזרת מתנדבים.

3. שליחת מסמכים רפואיים ואישורים:
לאחר קבלת התביעה והמסמכים, נבדקת רמת התלות של המבוטח בפעולות יומיומיות באמצעות מבחן ADL. לעיתים הבדיקה מיותרת והזכאות נקבעת על סמך המסמכים בלבד. בני 90 ומעלה זכאים לבדיקה על ידי רופא גריאטרי במקום נציג המוסד לביטוח לאומי.
על פי תוצאות הבדיקה, ניתנת למבוטח דרגת זכאות בין 1 (סיעודי קל) ל-6 (סיעודי קשה). כל דרגה מזכה בגמלה חודשית מסוימת שנועדה לסייע במימון שירותי הסיעוד לפי בחירת הזכאי. זכאים לגמלה מקבלים תעודת סיעוד פיזית בדואר, וניתן גם להוריד תעודה דיגיטלית מאתר הביטוח הלאומי.

4. קביעת רמת התלות של המבוטח בפעולות יומיומיות:
לאחר שנקבעה הזכאות לגמלת סיעוד, המבוטח יכול לבחור בין מגוון שירותי סיעוד הניתנים בבית או במסגרת דיור מוגן. השירותים כוללים:

  • מטפל אישי סיעודי צמוד (ישראלי או זר)
  • מרכז יום לאזרח ותיק
  • לחצן מצוקה
  • שירותי כביסה
  • מוצרי ספיגה
  • קהילה תומכת

5. קביעת רמת הזכאות לגמלה ןבחירת השירותים הסיעודיים הנדרשים:
ניתן לבחור מספר שירותים בהתאם לרמת הזכאות. מי שבוחר במטפל זר חייב ברמת זכאות 3 ומעלה. מעסיקי עובדים זרים יכולים לקבל את הגמלה בכסף. בחירה במטפל ישראלי מזכה ביותר שעות טיפול שבועיות. במקרה של העסקת מטפל זר, ישנה פרוצדורה נפרדת שכוללת:

  • קבלת אישור מרשות האוכלוסין וההגירה
  • רישום העובד הזר בתאגיד עובדים זרים מוכר על ידי הממשלה
  • קבלת אשרת עבודה לעובד הזר
  • הקפדה על כל זכויותיו הסוציאליות של העובד – שכר מינימום, ביטוח בריאות, פנסיה, פיצויי פיטורים, חופשה וחג ועוד.

יש לוודא כי מלאים אחר כל התהליכים והבירוקרטיה הנדרשים בהעסקת עובד זר, החל מקבלת האישורים ועד לתשלום מלוא זכויותיו.

במידה וחלה החמרה במצבו של מי שכבר מקבל גמלת סיעוד, ניתן להגיש בקשה לבדיקה מחודשת ועדכון רמת הזכאות.

למאמר: ביטוח סיעודיאלצהיימר ודמנציה

האם יש מה לעשות כאשר תביעות סיעוד ביטוח לאומי נדחות?

אם תביעת גמלת הסיעוד נדחתה, או שאינכם מסכימים עם רמת הזכאות שנקבעה, ניתן לערער על ההחלטה. רמת הזכאות יכולה לעלות בעקבות הערעור אך לא לרדת מתחת לרמה שכבר נקבעה.

יש לשלוח ערעורים לוועדה המייעצת של הסניף בו טופלה התביעה, בתוך 60 ימים ממועד קבלת ההחלטה הראשונית. כמו כן, ניתן לערער לבית הדין לעבודה בהתאם להנחיות, בתוך 12 חודשים ממועד קבלת ההחלטה.


לסיכום

תהליך הגשת תביעה לגמלת סיעוד מביטוח לאומי כולל מספר שלבים, החל מבירור הזכאות, דרך מילוי הטפסים, שליחת מסמכים רפואיים, קביעת רמת התלות והזכאות ועד בחירת סל השירותים המתאים.

על מנת לשפר את סיכויי תביעת הסיעוד לקבל אישור, יש לשים לב לפרטים הכרוכים בהכנתה ולעמוד בלוחות הזמנים להגשתה. אמנם במקרה של דחיית התביעה ניתן לערער על ההחלטה, אך מומלץ להיעזר בליווי משפטי מקצועי כדי למצות את מלוא הזכויות ולהבטיח טיפול מיטבי כבר מתחילת התהליך. לסיוע בהכנת תביעות סיעוד ביטוח לאומי וערעור על דחייתן, ניתן לפנות למשרד עורך דין כפיר דיין דובב כבר כעת.

מעוניין להיעזר בעו”ד תביעות סיעוד? לחץ כאן!

תביעות סיעוד ביטוח לאומי

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ