לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

תלושי שכר פיקטיביים – הסנקציה על המעסיק

תלושי שכר שמונפקים לעובדים אמורים לפרט את גובה השכר שהעובד מקבל, לצד פירוט תשלומים שונים שהמעסיק משלם עבורו למימוש זכויות סוציאליות, כמו למשל ימי חופשה, ימי מחלה, נסיעות, דמי הבראה, הפרשה לקרן פנסיה, פיצויים, או כל תשלום אחר שהמעסיק נדרש לו על פי חוק או הסכם העבודה. תלושי שכר פיקטיביים הם תלושים שאינם משקפים נאמנה את שכרו של העובד באופן שנועד להטעות או לפגוע בעובד.

תלוש השכר חייב להיות מונפק לעובד עד היום התשיעי לכל חודש, והוא מפרט את פרטי השכר והתשלומים ששולמו לעובד על ידי המעסיק, בגין החודש שעבר.

פס”ד שגב אקספרס: פיצוי בסך 5,000 ₪ לעובד אשר קיבל תלושי שכר שלא שיקפו את המציאות

בפסק דין שבו ייצג משרדנו זכה מנהל מסעדת שגב אקספרס של השף משה שגב בפיצוי של 5,000 ₪ בגין תלושי שכר שלא שיקפו את המציאות – לפסק דין גורמה אקספרס בע“מ לחץ כאן

חשיבות תלוש שכר חוקי

לתלוש השכר יש חשיבות עצומה מבחינת העובד משתי סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא האפשרות של העובד להבין את זכויותיו מול המעסיק, כלומר, היכולת לבחון את התשלומים שמגיעים לו בהתאם לחוק, ולוודא שהמעסיק אכן משלם אותם הלכה למעשה.

הסיבה השנייה היא היכולת לממש את הזכויות במוסד לביטוח לאומי או חברת הביטוח, כמו למשל זכאות לדמי אבטלה, תשלום בתקופת חופשת לידה, תשלום במקרה של אובדן כושר עבודה ועוד. הביטוח הלאומי כמו גם חברות הביטוח מסתמך על תלושי השכר של העובדים על מנת לשחרר תשלומים לעובדים שמגישים תביעה למימוש זכויותיהם.

חשוב להבין שכשמדברים על תלושי שכר פיקטיביים, מדברים במיוחד על הגדרת השכר הקובע של עובדים, מבחינת תהליך חישוב הפרשי התשלומים לקרן פנסיה ופיצויי הפיטורין שמגיעים להם.

המשמעות לעובד שמקבל תלוש שכר שמכיל רכיבים פיקטיביים

כשתלוש השכר של העובד מכיל רכיבים שיש להם מונחים שונים ומשונים כמו לדוגמא “פרמיה”, “בונוס”, “מענק”, וכולי, ברוב המקרים הם מסתירים את מהותם האמיתית. כלומר, תלוש השכר מציין רכיבי שכר שהעובד לא באמת קיבל, כלומר, פיקטיביים.

באותו אופן יש מעסיקים הנוהגים לרשום שעות נוספות גלובליות אשר הינן חוקיות אך ורק אם באמת העובד עובד שעות נוספות משמעותיות ולא אם ההפרדה נועדה כדי שלא לכלול את כל השכר ברכיבים הפנסיונים והסוציאליים.

כדי לקבוע אם תלוש השכר שהעובד קיבל הוא פיקטיבי, חשוב לבדוק אם זוהי תוספת שכר שמהווה חלק משכר היסוד, ולכן היא רלוונטית לחישוב השכר הקובע, או שזוהי תוספת שכר שנלווית לשכר היסוד, ובמקרה זה היא לא תחושב במרכיבי השכר הקובע.

דוגמאות לתלושי שכר פיקטיביים

כשתלוש השכר שאתם מקבלים מכיל אוסף מונחים שונים ומשונים שאתם יודעים שלא קיבלתם, כמו למשל ‘אחזקת רכב’ כשאין לכם רכב, ‘בונוס’, ‘פרמיה’, או ‘מענק’, כשלא קיבלתם שום תוספת שכר כזאת, אלו הם רכיבי שכר שמהווים תוספות שכר פיקטיביות, שמטרתם להיראות כמו תוספת שכר, כשבפועל הן נכנסות לתלוש השכר כחלק ממרכיבי שכר היסוד.

לכן, אם תלוש השכר שלכם מכיל מונחים שאינכם מכירים או שאינם קשורים לתשלומים שקיבלתם מהמעסיק הלכה למעשה, חשוב לבדוק אם זוהי תוספת שכר אמיתית או בדויה.

למה שמעסיק יוציא תלושי שכר פיקטיביים?

מסיבה ברורה. כשמעסיק מנפיק לעובדיו תלושי שכר פיקטיביים, שמכילים רכיבי שכר שאינם אמיתיים, אך מוגדרים כתוספות שכר אמיתיות, הוא מפחית את גובה השכר הקובע, ומכאן גם את סכום ההפרשות לפנסיה וגובה פיצויי הפיטורין שהוא נדרש לשלם.

הנפגע העיקרי, מטבע הדברים, הוא העובד שגובה שכר היסוד שלו הופחת, מה שאומר שהוא מקבל פחות כספים בהפרשות המעביד לקרן הפנסיה, ואם תגיע סוגיית פיטורין, הוא יקבל סכום קטן יותר מכפי שמגיע לו בהתאם לחוק.

איך יודעים אם תלוש השכר הוא אמיתי או פיקטיבי?

כדי לקבוע אם עובד קיבל תוספות שכר שהן חלק משכרו הרגיל, כלומר, תוספות שכר אמיתיות, יש לבדוק אם מדובר בתשלום אשר מהווה חלק מהשכר הרגיל בפועל או לא, בלי קשר לכינוי “הרשמי” בו כונתה תוספת השכר בתלוש.

מעסיקים שהנפיקו לעובדיהם תלושי שכר פיקטיביים, ועומדים כעת בפני תביעה בבית הדין לעבודה, זקוקים לליווי וייעוץ משפטי שיעזור להם לברר את הסוגיה ולהציג בבירור את טיעוניהם.

משרד עורכי דין כפיר דיין דובב ושות’ עוסק בייצוג מעסיקים בתביעות דיני עבודה, ויעניק לכם ייעוץ משפטי מקיף בסוגיה שאתם מתמודדים איתה.

מעוניין להיעזר בעו”ד דיני עבודה?  לחץ כאן!

תלושי שכר פיקטיביים

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ