לוגו משרד עורך דין כפיר דיין ושות

הודעה מוקדמת לפני פיטורים או התפטרות

כל עובד המעוניין להפסיק את עבודתו וכל מעסיק המעוניין לסיים את עבודתו של המועסק שלו, חייבים להודיע זה לזה באופן רשמי בכתב לפני הפסקת העבודה בפועל. הן למעסיק והן לעובד ישנן זכויות וחובות אשר נועדו לאפשר לשני הצדדים להיערך מראש לקראת עזיבת מקום העבודה בצורה תקינה ומכבדת. העובד זקוק לשהות על מנת למצוא מקום עבודה חלופי וכן לקבל פיצויים עקב פיטוריו, ואילו המעסיק זקוק לשהות מספקת למצוא לעובד מחליף כדי לא לפגוע בשטף העבודה. במאמר זה נסביר כל מה שצריך לדעת אודות הודעה מוקדמת לפני. 

 

הודעה מוקדמת לפני פיטורים או התפטרות

בשנת 2001 חוקק חוק הודעה מוקדמת לפני פיטורים או התפטרות על מנת להסדיר את נושא הפסקת העבודה באופן שייטיב הן עם העובד והן עם המעסיק. החוק מתחשב הן בצרכי העובד והן בצרכי המעסיק באופן שווה, וזאת על מנת לאפשר הפסקת עבודה מבלי לפגוע כלכלית לא במעסיק ולא בעובד. עיקרי החוק הינם:

פיטורין

  • על המעסיק להודיע בכתב ומראש למועסק על הפסקת עבודתו (מכתב שימוע לפני פיטורין) במשך הזמן הנקבע על ידי הותק שלו במקום העבודה.
  • ניתן לבטל את מכתב הפיטורין בהסכמת שני הצדדים או כאשר נמסרה הודעת הפיטורין ב’עידנא דריתחא’.
  • המעסיק רשאי לוותר על ימי העבודה של העובד במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, אך עליו לשלם עליהם שכר מלא.
  • לא ניתן לכפות על עובד לקחת ימי חופשה במהלך תקופת ההודעה המוקדמת.

התפטרות

  • העובד יגיש למעסיקו מכתב התפטרות בכתב מראש במועד ובזמן שנקבעים על פי ותק העובד במקום העבודה.
  • במהלך תקופת ההודעה המוקדמת על העובד להמשיך להגיע למקום עבודתו ולעמוד לרשות המעסיק בדיוק כמו שנהג לפני ההודעה המוקדמת, וזאת על מנת שלא לפגוע בשטף ואיכות העבודה.
  • ניתן לבטל את מכתב הפיטורין בהסכמת שני הצדדים או אם ההודעה ניתנה ב’עידנא דריתחא’.
  • המעסיק, מן הצד השני, חייב לספק לעובד בתקופת ההודעה המוקדמת את אותם התנאים להם הורגל לפני הודעת הפיטורין.
  • גם עובד אשר הגיע לפרישה מחויב בהודעה מוקדמת.

כיצד מחושב המועד להגשת הודעת פיטורין או התפטרות?

המועד להגשת הודעת פיטורין או התפטרות תלוי רבות בותק של העובד במקום העבודה, להלן טבלה המציגה את לוח הזמנים על פי הותק של העובד: ( יש לשים לב שחלקי חודש אינם נספרים ).

 עובד במשכורת חודשית 

משך הוותק בעבודה פחות מחצי שנת עבודה למעלה מחצי שנת עבודה למעלה משנת עבודה
מועד ההודעה המוקדמת יום אחד על כל חודש יומיים וחצי על כל חודש חודש ימים

 

עובד במשכורת יומית או שעתית 

משך הוותק בעבודה  שנת עבודה אחת שנתיים עבודה שלוש שנות עבודה שלוש שנים ומעלה
מועד ההודעה המוקדמת  יום אחד על כל חודש עבודה 14 יום + יום עבודה על כל שני חודשי עבודה בשנה השנייה  21 יום + יום נוסף על כל שני חודשי עבודה בשנה השלישית  חודש ימים

חשוב לציין כי כללי העסקת עובד חלים גם על העסקת עובדים זרים, וגם במקרה שהעובד הועסק בסיעוד אך המטופל שלו נפטר.

חלף הודעה מוקדמת

ישנה אפשרות חוקית נוספת להביא לסיום מהיר של יחסי עובד מעביד מכל סיבה שהיא, והיא נקראת חלף הודעה מוקדמת או פדיון הודעה מוקדמת. אך היא כרוכה בהסכמת שני הצדדים. במצב זה מחליטים העובד והמעביד את הפסקת העבודה בהסכמה ביניהם, העובד מקבל את כל המשכורת המגיעה לו לרבות פיצויים ותשלומים שונים בתשלום אחד ביום הפיטורין, ולמעשה יחסי העובד – מעביד מתנתקים בו ביום.

הסכמה וסיכומים על תקופת הודעה מוקדמת ארוכה מזו הקבועה בחוק

ניתן להסכים מראש על תקופת הודעה מוקדמת ארוכה מזו הקבועה בחוק כבר בתחילת כינון יחסי העובד – מעביד וחתימה על הסכם עבודה. לרוב מדובר במקצועות שבהם עזיבת העובד עלולה לפגוע אנושות בשטף העבודה או בהתקדמותו של פרויקט, כמו לדוגמא רופא, מהנדס, מנהל צוות, מנהל משרד ועוד. טכנית מותר לעובד ולמעסיק לסכם על כל תקופה שעולה על רוחם ושניהם צריכים לכבד הסכם זה, אך במידה ואכן מתרחשים פיטורין או התפטרות, וכל אחד מן הצדדים מסכים כי יחסי העבודה יתנתקו מהר יותר מחלוף הזמן אשר סוכם מראש, ניתן לעשות זאת אך על המעסיק לשלם את מלוא שכרו של המועסק לאורך כל זמן ההודעה המוקדמת הקבועה בהסכם שעליו חתמו.

מה קורה במידה ועובד או מעסיק לא מכבדים את החוק

כאשר עובד או מעסיק מפרים את החוק, לא מוסרים הודעה מוקדמת בכתב או לא מאפשרים לעובד לקבל פיצויים על פיטוריו, יש לפנות אל עורך דין הבקיא בדיני עבודה. עורך דין לדיני עבודה יבחן את הסכם ההתקשרות בין העובד למעסיק, את הותק ואת אופן סיום העבודה, ויעריך האם מדובר בהפרה של החוק. במידה וכן, ניתן להגיש תביעה לבית הדין לעבודה או לנסות להביא להסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט עד לשביעות רצונו של הלקוח. מעוניין להיעזר בעו”ד לדיני עבודה? לחץ כאן!

הודעה מוקדמת לפני פיטורים או התפטרות

שאלות ותשובות - רשלנות רפואית בביצוע קולונוסקופיה

במקרה זה המעסיק מפר את החוק. אם המעסיק לא מסר לכם הודעה מוקדמת על פיטורין, יש לפנות אל עורך דין הבקיא בתחום על מנת לבחון את הסוגייה ולראות אם יש מקום לתבוע את המעסיק, או לבוא איתו במשא ומתן על מנת לדאוג למימוש כל הזכויות שלכם כעובדים. על פי חוק מעסיק חייב למסור הודעה מוקדמת על פיטורין בכתב וזאת על פי הוותק של העובד, כדי לאפשר לו די זמן למצוא עבודה חלופית.

במקרה זה העובד מפר את החוק, במידה והעובד לא מסר למעסיקו הודעה מוקדמת על התפטרות ולמעשה פגע בשטף העבודה, ניתן לבדוק באמצעות התייעצות עם עורך דין מהן זכויותיו של המעסיק במקרה זה. לאחר בחינת הדברים ייתכן וניתן להגיש תביעה נגד העובד או לפעול בדרכים אחרות על מנת לשמור על זכויות המעסיק. על פי חוק, מחוייב העובד להגיש למעסיקו מכתב התפטרות על פי הוותק שלו, וזאת כדי לא לפגוע בשטף העבודה ולאפשר שהות מספקת לחפש מחליף.

זכויותיהם של העובדים ושל המעבידים הוגדרו באופן מסודר בחוק, וזאת על מנת למנוע מקרים שבהם שרירות ליבם של המעסיק או של העובדים לפגוע בשטף העבודה וברווחתם של העובדים. במידה והמעסיק  או העובד מפרים את החוק, יש להתייעץ עם עורך דין כדי להבין באילו צעדים לנקוט ומה לעשות על מנת לממש זכויות על פי חוק.

על פי טבלה שנקבעה על ידי משרד העבודה, מפורטים כל הפרטים שעל פיהם ניתן לדעת כמה ימים יש להודיע מראש לעובד או למעסיק על הפסקת עבודה. אם יש חשש כי נפל פגם בהודעה וכי לעובד או למעסיק לא ניתנה שהות מספקת כדי למצוא מחליף או עבודה חלופית, יש לפנות לעורך דין כדי לבחון את הסוגייה.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ