מהי רשלנות רפואית? הבנת היסודות

כאשר עוסקים בסוגיה הרגישה: מהי רשלנות רפואית? הבנת היסודות להוכחתה מבחינה משפטית, היא חיונית מאין כמוה – ולבטח כאשר עומדת על הפרק הגשת תביעת פיצויים.

בין אם מדובר בתביעה נזיקית המוגשת על רקע נזק רפואי אישי, טיפול רפואי שגרם לפגיעה בקטין, המתה ברשלנות, או אי קבלת הסכמה מדעת למתן שירות רפואי – חשוב לדעת מהם האלמנטים שביחס אליהם בתי המשפט בוחנים את קיומה של עילת תביעה ואת היקף הפיצויים המגיעים לתובעים, במידה ויזכו בתיק. אלו הם חלק מן הנושאים החשובים שיידונו במאמר הבא.

 

מהי רשלנות רפואית? הבנת היסודות להגשת תביעת פיצויים בעקבות מחדל רפואי

כאשר חולים פונים לטיפול רפואי, סביר מצידם לצפות שאנשי המקצוע בתחום הבריאות שעמם הם באים במגע, ינקטו בכל אמצעי הזהירות הדרושים כדי למנוע מהם נזקים. אולם כאשר שירות רפואי ניתן ללא הקפדה על הרמה המקצועית הנדרשת ומבלי שהופעלה מידת הזהירות המתאימה, הגורם המספק את הטיפול עשוי להיחשב כמי שהתרשל בביצוע תפקידו ולכן אחראי לנזקי המטופל ויידרש לפצותו בגינם.

במה רשלנות רפואית מתבטאת?

רשלנות רפואית יכולה להתבטא בדרכים שונות, כולל:

  • ביצוע רשלני של הליך רפואי מקובל.
  • בחירת שיטת טיפול החורגת ממה שסביר להניח שרופא אחר היה בוחר.
  • אי מסירת מידע מלא המעכב את יכולתו של המטופל לקבל החלטה מושכלת לגבי הטיפול בו.
  • ועוד

חשוב לציין כי אמנם ישנם סוגים שונים של מקרי רשלנות רפואית, אך לא כל מקרה של פגיעה או נזק מזכה בתביעה משפטית בהכרח. במקרים מסוימים, הנזק עשוי להיות סיבוך מצער של הטיפול עצמו או תוצר של טעות בשיקול הדעת שכל רופא אחר עלול היה לשאת בה בנסיבות הנתונות.

 

4 עילות נפוצות להגשת תביעות רשלנות רפואית

אם נגרם לכם נזק עקב רשלנות של גורם במערכת הרפואה או מוסד רפואי, ייתכן שתהיו זכאים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית. להלן מספר מצבים שבהם יש מקום לשקול לנקוט בצעדים משפטיים:

  1. נזקי גוף בעקבות קבלת שירות רפואי: אם נגרם לכם נזק ישיר כתוצאה מרשלנות של רופא או גורם רפואי אחר, יש לכם זכות להגיש תביעת רשלנות רפואית.
  2. מחדל רפואי שגרם לפגיעה בילד קטין: אם ילדכם הקטין נפגע עקב רשלנות רפואית, אתם, כהוריו או כאפוטרופוסים החוקיים שלו, יכולים להגיש בשמו תביעת רשלנות רפואית.
  3. מחדל רפואי שהוביל למותו של אדם קרוב: אם אדם אהוב נפטר כתוצאה מרשלנות רפואית, יורשיו, יכולים להגיש תביעת רשלנות רפואית בדרישה לפיצוי על הנזקים שנגרמו לו.
  4. פגיעה כלכלית בעקבות מחדל רפואי: אם נגרמו לכם נזקים כלכליים כתוצאה ממותו של אדם שהיתה לכם תלות כלכלית בו, ומותו של המנוח נגרם עקב מחדל רפואי, ייתכן שיש לכם עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

לאחר בדיקה מעמיקה של המקרה שלכם, עורך דין רשלנות רפואית יתחיל את ההליכים המשפטיים הנדרשים ויגיש את התביעה נגד הגורמים הרלוונטיים.

 

את מי ניתן לתבוע במסגרת תביעות רשלנות רפואית?

בתביעות רשלנות רפואית רבות, הנתבע הוא הגורם הרפואי הספציפי שסיפק טיפול רפואי רשלני למטופל. יחד עם זאת, ראוי להזכיר שבמקרים רבים מוגשות תביעות נגד המוסד הרפואי שהעסיק את הגורם הרפואי הרשלני. הסיבה לכך היא שהמוסד נושא באחריות לפעולות עובדיו. לכן, גם אם זה מאתגר לזהות את האדם הספציפי שאחראי לנזק של המטופל, העמדת המוסד הרפואי לדין עדיין יכולה להיות אופציה.

 

מה התובעים נדרשים להוכיח כדי להצליח בתביעת רשלנות רפואית?

כדי להגיש תביעה משפטית, יש חשיבות מכרעת להוכחת קיומו של נזק לתובע, ביסוס הטענה להתנהלות רשלנית מצד הגורם המטפל ולהוכחת הקשר הישיר בין פעולותיו של נותן השירות הרפואי הנ”ל לבין הנזק שהתובע טוען לו.

מהו “מבחן הרופא הסביר” וכיצד הוא נוגע להוכחת רשלנות רפואית?

אמת המידה שביחס אליה נבחנות תביעות רשלנות רפואית בישראל, נקראת “מבחן הרופא הסביר” ובמסגרתה בית המשפט מבקש לענות על השאלה האם פעולותיו של הגורם הרפואי המובא לדין, תואמות את מה שהיה עושה איש מקצוע “סביר” אחר באותן נסיבות.

ככל שהתביעה לא תצליח להוכיח לבית המשפט כי אכן קיים קשר סיבתי מובהק בין הנזק של התובע להתנהלות הנתבע – נקיטת צעדים משפטיים עלולה לגרום להוצאות משפטיות מיותרות לתובע. לכן התייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית מנוסה טרום נקיטת ההליכים היא חיונית לביצוע הערכת מצב, לקביעת היקף הנזק ולקבלת החלטה מושכלת בדבר הכדאיות בפתיחת הליכים משפטיים.

 

מגבלות הזמן להגשת תביעת רשלנות רפואית

ככלל, תקופת ההתיישנות של תביעות רשלנות רפואית היא 7 שנים ממועד הטיפול שגרם לנזקי המטופל. חשוב להגיש את התביעה בתוך תקופה זו.

עם זאת, קיימות נסיבות חריגות בהן גילוי הנזק עשוי להתרחש זמן מה לאחר הטיפול ולא מיד לאחר סיומו. במקרים כאלה, תקופת ההתיישנות מחושבת מרגע שגילה המטופל את הנזק. המשמעות היא שאם עברו פחות מ-7 שנים מאז גילוי הנזק ולא יותר מ-10 שנים מאז שקיבלתם את הטיפול הרשלני, עדיין יש לכם אפשרות להגיש תביעה.

חיוני להיות מודעים למגבלות הזמן הללו, שכן הן קובעות את יכולתכם לפנות לקבלת סעד משפטי בגין רשלנות רפואית. לפיכך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית בהקדם האפשרי לאחר גילוי הנזק על מנת לוודא שתביעתכם תוגש במסגרת הזמן הנדרש.

 

מתי כדאי לפנות לקבלת סיוע של עורך דין רשלנות רפואית בהגשת תביעה משפטית?

רצוי להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית מיד לאחר שחוויתם פגיעה או נזק. כך יכול עורך הדין לאסוף מכם מידע חיוני, לקבל מסמכים רפואיים רלוונטיים ולפתוח בחקירה מיידית, אשר עשויה להיות כרוכה בפנייה למשרד הבריאות להמשך בדיקה. בנוסף, עורך דינכם ילווה אתכם בקבלת חוות דעת רפואית של מומחה לגבי היקף ונסיבות הנזק שנגרם לכם.

בהתבסס על המידע שנאסף, עורך הדין יעריך את כדאיות הגשתה של תביעת רשלנות רפואית וינקוט פעולה מתאימה. חשוב להיות מודעים לכך שתהליך איסוף הראיות והכנת התביעה עלול לקחת זמן רב. לכן, מומלץ לא להמתין לרגע האחרון לפנייה לעורך דין. נקיטת פעולה מהירה תסייע להבטיח שחוק ההתיישנות לא יחול על המקרה שלכם לפני שניתן יהיה לפתוח בהליכים משפטיים.

 

אילו מסמכים חשוב להכין לקראת הגשת תביעת רשלנות רפואית?

בפנייה לעורך דין רשלנות רפואית, חשוב להגיע מוכנים עם תיעוד רפואי רלוונטי. להלן המסמכים החיוניים שעליכם להביא:

  • רשומות רפואיות: יש לאסוף את כל המסמכים הרפואיים הקשורים לטיפול שלכם, לרבות עותקים התיק הרפואי שלכם וכל המסמכים הקשורים אליו. רשומות אלו מספקות מידע חיוני על הטיפול שקיבלתם והן חיוניות להערכת תקפות המקרה שלכם.
  • תמונות: אם יש לכם תצלומים רלוונטיים המתארים פציעות, פצעים או ראיות פיזיות הקשורות לטיפול שלכם, הביאו גם אותם. ראיות חזותיות יכולות לתמוך בטענותיכם ולסייע בביסוס היקף הנזק שנגרם לכם.
  • גיליון אשפוז: אם אושפזתם במסגרת הטיפול שגרם לנזקיכם, השיגו עותק של גיליון האשפוז או כל תיעוד רלוונטי שנמסר לכם במהלך שהותכם בו. זה כולל פרטים על הליכים כירורגיים, תרופות וטיפול מסוגים אחרים שהתקבל במהלך האשפוז שלכם.
  • תיעוד מהליכים בהרדמה: אם עברתם הרדמה כלשהי במהלך הטיפול שלכם, השיגו את התיעוד הרפואי המתייחס להרדמה. רשומות אלו מספקות מידע חיוני על חומרי ההרדמה שניתנו לכם וניטור מצבכם במהלך ההרדמה, שעשויים להיות רלוונטיים לתביעתכם.

חשוב לציין שבתי חולים ומוסדות רפואיים נדרשים בדרך כלל לשמור רשומות רפואיות של המטופלים לתקופה מסוימת. עם זאת, רישומים אלה אינם נשמרים ללא הגבלת זמן. יש לכם את הזכות לבקש עותק מהתיעוד הרפואי שלכם, אך לעתים זה כרוך בתשלום.

 

מה זו חוות דעת רפואית ומה מקומה בהגשת התביעה?

לאחר שעורך הדין יקבל את התיעוד הרפואי הדרוש, הוא ילווה אתכם בקבלת חוות דעת ממומחה רפואי מתאים. לחוות דעת מומחה זו חשיבות מכרעת שכן בתי המשפט מתייחסים אליה כראיה התומכת בטענה כי הנזק שנגרם לתובע נבע מהטיפול הרפואי שקיבל וכי המקרה הוא אכן תוצר של רשלנות רפואית.

מנגד, אם חוות דעת המומחה אינה מעידה על התרשלות בטיפול ואינה מצליחה לבסס קשר ברור בין הטיפול לנזק, לא בהכרח ניתן יהיה לטעון לרשלנות רפואית בבית המשפט, ויתכן והתביעה לא תהיה כדאית.

 

מהי רשלנות רפואית? הבנת היסודות – סיכום

במאמר זה עסקנו בסוגיה מהי רשלנות רפואית? הבנת היסודות להגשת תביעה, כפי שראיתם, היא חיונית להצלחת התיק. לכן אם אתם סבורים שנפגעתם מרשלנות רפואית, חשוב להיפגש עם עורך דין נזיקין מנוסה שיוכל לבחון אם אכן קיים יסוד ראייתי מספק להגשת תביעת פיצויים במקרה שלכם.

לסיוע משפטי מקצועי אל תהססו לפנות אל עו”ד כפיר דיין דובב, על מנת לדון במצבכם פרטנית. זכרו, בכל הנוגע להגשת תביעת רשלנות רפואית, ישנה משמעות לתזמון, לכן כדאי לפנות להתייעצות בהקדם האפשרי ולא להתמהמה.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ