רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה – תסמונת דאבת השרירים, היא בעיה רפואית המתבטאת בכאבים כרוניים מפושטים וברגישות מוגברת של איזורים רבים בגוף המלווה בתשישות ולעיתים גם בהפרעות שינה וזיכרון. מדובר בתסמונת המובילה לפגיעה חמורה ביכולת התפקוד היומיומית של הלוקים בה, וכפועל יוצא גם בפרנסתם.

למרבה הצער, מאפייניה החמקמקים של תסמונת זו מובילים למקרים לא מעטים בהם היא אינה מאובחנת במועד אם בכלל, או מסווגת באופן שגוי – מה שמוליד סבל רב ומתמשך ועוגמת נפש למטופלים. על רקע זה, נשאלת השאלה מתי אבחון לקוי של פיברומיאלגיה ייחשב כרשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה המצדיקה הגשת תביעת פיצויים, אם בכלל? בשורות הבאות נענה על שאלה זו בהרחבה.

רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה – או קושי אובייקטיבי באבחון התסמונת?

תסמונת הפיברומיאלגיה היא בין התסמונות הרפואיות הפוגעות באופן נרחב מאוד באיכות החיים של הסובלים מהן, אך אינן זוכות עדיין למודעות מספקת בקרב הקהילה הרפואית. מעת לעת אנו שומעים על שגיאות שהתבצעו בהליך האבחון הראשוני של התסמונת מול רופאי משפחה, אך גם בפנייה לרופאים מומחים בתחום האורטופדיה, הראומטולוגיה או הנוירולוגיה.

אין זה מקרי. קיים קושי ידוע באבחון הפיברומיאלגיה, נוכח העובדה שתסמיניה משותפים למגוון בעיות רפואיות נוספות. לא אחת, תסמינים אלו מופיעים אצל הסובלים מפיברומיאלגיה, בצירוף ליקויים גופניים אחרים, כדוגמת דלקת פרקים, חרדה ו/או דיכאון, מה שהופך את זיהוי מקור התסמינים והגעה לאבחנה מבדלת של התסמונת, למשימה מאתגרת ומתמשכת.

בנוסף, נכון להיום לא קיימת בדיקה רפואית שבכוחה לאשש או לשלול חד משמעית את קיומה של התסמונת. בהתאם לכך, אין בדיקות הדמיה או בדיקות מעבדה ספציפיות – כולל בדיקות דם ובדיקת שתן, הנדרשות כחלק מהפרוטוקולים לאבחון פיברומיאלגיה, אם כי הישענות על דיווחי המטופל והסיפור הקליני שלו.

נוסיף לכך את העובדה שלסימפטומים של הפיברומיאלגיה יש נטיה להופיע ולהיעלם לסירוגין במהלך החיים אצל חלק מהמטופלים, וקיבלנו מתכון לקושי אמיתי באבחון התסמונת. כתוצאה מכך, אנשים רבים הסובלים מתסמיני פיברומיאלגיה נותרים ללא אבחנה במשך שנים רבות – וכתוצאה מכך, גם בלא מענה הולם למצוקתם.

יחד עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי עצם קיומו של אתגר באבחון פיברומיאלגיה, אינו פוטר את הרופאים בשום פנים ואופן מאחריותם הכללית כלפי מטופליהם, לנקוט בכל אמצעי אפשרי לאבחון הגורם למכאוביהם ולפעול בכל דרך כדי להביא מזור לסבלם.

אילו פעולות מצופים רופאים לבצע לטובת אבחון של פיברומיאלגיה?

בשנת 2013 פורסמו באגף למדיניות רפואית של ההסתדרות הרפואית, הנחיות קליניות לאבחון פיברומיאלגיה. הנחיות אלו מורות על ביצוע בדיקה גופנית מקיפה במטופלים, כחלק מרכזי מתהליך האבחון לפיברומיאלגיה. בדיקה זו צריכה לכלול בין היתר בדיקה של המפרקים לצד בדיקה נוירולוגית.

עוד קובעות ההוראות הללו, כי אף שאבחנה של פיברומיאלגיה אינה מחייבת לכאורה בדיקה פיזיולוגית, הדבר נדרש על מנת לשלול אפשרות לקיומן של מחלות מפרקים דלקתיות וניווניות ובעיות רפואיות מסוגים אחרים.

בהתאם לכך, כאשר בדיקה גופנית שבוצעה במטופל/ת בעקבות דיווחים על סימפטומים הנחשדים כפיברומיאלגיה, מעלה חשש לקיומה של בעיה רפואית ספציפית אחרת, כדוגמת דלקת מפרקים או בעיה נוירולוגית, חובה להפנות את המטופל להמשך בירור מול רופא מומחה בתחום ההתמחות הרלוונטי לממצאים שנמצאו. רופאים שאינם פועלים בהתאם להנחיות הללו, חושפים את עצמם לתביעת רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה.

הבדיקות שנהוג להפנות אליהן מטופלים הסובלים מתסמיני פיברומיאלגיה

היות שאבחון הפיברומיאלגיה נשען בעיקר על הסיפור הקליני של המטופל, אבחון התסמונת יכול להתבצע עקרונית בידי רופא המשפחה או על ידי אורטופד או נוירולוג. עם זאת, משום שכחלק מתהליך האבחון נדרשת הגעה לאבחנה מבדלת ושלילת האפשרות למחלות נוספות שעלולות להופיע לצד פיברומיאלגיה,כאשר קיים חשש לפיברומיאלגיה, כדאי להפנות את המטופל לראומטולוג שיכול לברר אם ישנה מחלה דלקתית כלשהי או בעיה רפואית אחרת שעשויה לספק הסבר לתסמינים שהמטופל חווה או לפחות לחלק מהם.

בשנים האחרונות נתגלה קשר בין פיברומיאלגיה לבין שינויים הנוצרים באופן בו מערכת העצבים המרכזית מעבדת אותות כאב. למרבה הצער, אלו עדיין אינם ניתנים לגילוי בבדיקות ספציפיות. עם זאת, התהליך לאבחון פיברומיאלגיה כן כרוך בהפעלת שיקול דעת בריא מצד הרופאים שבאים במגע עם המטופל, והפנייתו לביצוע בדיקות לטובת שלילת האפשרות לבעיות רפואיות אחרות שעשויות להיות המקור לכאביו, ובכלל זה:

  • ספירת דם
  • בדיקת שקיעת דם לשלילת זיהומים ממקור נגיפי או חיידקי ודלקתיות
  • בדיקות דם מסוג Anti-CCP לגילוי דלקת פרקים שגרונית
  • בדיקות דם מסוג Rheumatoid factor לגילוי דלקת פרקים שגרונית ומחלות נוספות על רקע אוטואימוני
  • בדיקת תפקודי בלוטת התריס לאיתור מחלות דלקתיות
  • צילום רנטגן עשוי להידרש בחלק מהמקרים לשלילת אפשרות לבעיות רפואיות אחרות
  • בדיקות דם הורמונליות עשויות להתבצע בחלק מהמקרים לאיתור אנומליות בהורמונים שעלולה להיות קשורה בהתפתחות התסמונת
  • בחלק מהמקרים נדרשות בדיקות דם לגילוי סמנים גנטיים למחלות ספציפיות כדוגמת קדחת ים-תיכונית תורשתית, לטובת הגעה לאבחנה מבדלת

מתי אבחון לקוי של פיברומיאלגיה ייחשב כרשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה?

עינינו הרואות, כי אבחון לתסמונת הפיברומיאלגיה הוא עניין מורכב ונסיבתי מאוד המחייב הפעלת שיקול דעת זהיר מצד הרופאים המעורבים. לכן לא כל מקרה שבו התסמונת לא זוהתה במועד או בצורה נכונה, ייחשב בהכרח כרשלנות רפואית המצדיקה הגשת תביעה נזיקית.

יחד עם זאת, רופאים בהחלט מצופים לעשות ככל שביכולתם כדי לספק למטופלים המלינים על תסמינים הנחשדים כפיברומיאלגיה, אבחנה מהירה, יעילה, נכונה ומדויקת וכמובן – פתרונות להקלה על מצבם. רופאים שפוטרים את עצמם מחובתם זו כלפי מטופליהם, עלולים להתמודד עם תביעת פיצויים שעשויה להיות מוגשת כנגדם תחת אחת מן העילות להלן:

  • אבחון שגוי של פיברומיאלגיה כבעיה רפואית אחרת
  • אבחון בעיה רפואית אחרת כפיברומיאלגיה
  • איחור במתן טיפול מתאים בשל אי אבחון של פיברומיאלגיה במועד או בכלל
  • לקיחת אנמנזה באופן חלקי בלבד
  • הגעה לאבחנה מבדלת חלקית שאינה כוללת את האפשרות לפיברומיאלגיה
  • אי הפניית המטופל/ת לבדיקות המקיפות הנדרשות לשלילת בעיות רפואיות אחרות
  • מתן טיפול רפואי שגוי בשל אבחנה שגויה
  • מעקב רשלני אחרי תוצאות הטיפול

בכל חשד לרשלנות רפואית אבחון פיברומיאלגיה, חשוב לפנות לייעוץ משפטי אישי עם עורך דין נזיקין בעל ניסיון רב בתיקי רשלנות רפואית מסוג זה. רק לאחר הצגת המידע הרפואי של המטופל לרופא מומחה לטובת קבלת חוות דעת נוספת, ניתן יהיה לאמוד האם אכן התרחש מחדל רפואי שמהווה בסיס להגשת תביעת פיצויים לטובת הנפגע/ת.

סכום הפיצוי בתביעה ייקבע בהתאם להיקף הנזק שהמטופל/ת ספגו עקב הכשל האבחוני והשלכותיו, ולמידת חומרתו. אולם הסכומים הנפסקים במקרים אלו יכולים בהחלט להיות משמעותיים.

רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה – סיכום

תביעות רשלנות רפואית בגילוי פיברומיאלגיה מוגשות בדרך כלל רק אחרי שאדם סבל מכאבים קשים במשך תקופה ארוכה ולא ניתן לו טיפול רפואי מתאים. אף על פי שסכום הפיצויים שאפשר לקבל בעקבות הגשת תביעות רשלנות רפואית אינו תמיד מספיק בכדי לפצות את הנפגעים בגין עוגמת הנפש שנגרמה להם, בכל זאת יש בכך תרומה להקלה על קשיי היומיום שהם מנת חלקם. לכן יש מקום לבחון כל מקרה בכלים משפטיים ובעין מקצועית.

מעוניינים בפרטים נוספים על הגשת תביעת נזיקין במקרי רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה? משרד עורך דין כפיר דיין דובב ישמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה שקשורה לדיני רשלנות רפואית וסיוע משפטי אישי במימוש זכויותיכם המלא – בואו נדבר.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית באבחון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה
רשלנות רפואית באבחון פיברומיאלגיה
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ