רשלנות רפואית בלידה – עירוי דם נגוע

עירוי דם נגוע בכלל ועירוי דם נגוע בעת לידה בפרט עשוי להוביל לכדי נזקים קשים למטופל המקבל אותו. בין אם מדובר בעירוי דם הנגוע באיידס, צהבת או בנגיף אחר – לעתים, ובהתאם לנסיבות המקרה, עולה האפשרות לתביעה בגין רשלנות רפואית בשל קבלת עירוי דם נגוע בלידה. תביעת הרשלנות הרפואית תאפשר לאישה הנפגעת לנסות, ככל הניתן, להשיב את חייה בחזרה אל מסלולם – זאת, באמצעות קבלת הפיצוי מבית החולים.

מתי נדרש עירוי דם?

מתן עירוי דם הוא הליך רפואי מקובל אשר ניתן בשלל מצבים בהם נפצע אדם או לחלופין, כאשר עובר ניתוח מורכב. לא זו אף זו, עירוי דם עשוי להינתן אף לנשים יולדות שהיו נתונות במצבי לידה קשים אשר במסגרתם התרחש איבוד דם חמור או טראומה גופנית.

עירוי דם בלידה

כאמור לעיל, עירוי דם בלידה יינתן לנשים יולדות שעברו מצבי לידה קשים בהן איבדו דם או חוו טראומה גופנית. מנות עירוי הדם מתקבלות מתורמים אנושיים שנמצאו מתאימים לצורך מתן תרומת הדם. מקרה לדוגמא בו עירוי דם בכלל ועירוי דם נגוע בפרט יכולים להיות מועברים לאישה העוברת לידה הוא בעת ביצוע ניתוח קיסרי.

מתן מנת דם מתאימה

מטבע הדברים, לכל אדם סוג דם שונה ועל כן, כאשר ניתן עירוי הדם לאישה בהיריון – יש להתאים זאת לסוג הדם שלה. במידה ותקבל האישה תקבל מנת דם שאינה מתאימה לה, המערכת החיסונית שלה תייצר נוגדנים שיתקפו את הדם.

ההשלכות של עירוי דם נגוע

הלכה למעשה, גם אם מנת הדם תהיה מתאימה והולמת עבור סוג הדם של המטופלת – במידה ועירוי הדם יהיה מזוהם או נגוע יכול החיידק ממנת הדם המזוהמת לעבור למערכת הדם של המטופל ולכך, עלולות להיות השלכות הרות גורל עבור האישה – בין אם פגיעה בבריאות ולעתים, אף להוביל למקרי מוות מצערים ומיותרים.

עירוי דם הנגוע במחלת הצהבת

מחלת הצהבת הינה מחלה שעשויה להוביל לכדי הופעתם של נזקים בריאותיים חמורים – זאת, משום היכולת שלה לפגוע בכבד.

קבלת עירוי דם נגוע בצהבת

הלכה למעשה, את מחלת הצהבת ניתן לקבל באמצעות קבלת עירוי דם הנגוע במחלה בבית החולים.

מה עושים במידה והאישה בהיריון נדבקה בצהבת עקב עירוי דם?

על פי קביעת בית המשפט המחוזי – נקבע כי בית החולים אינו בעל חובה לבדוק כל מנת דם לצורך הפרכה של היותה נגועה בצהבת. הלכה למעשה, מכיר בית המשפט באפשרות כי מחלת הצהבת תהיה במנת דם כ”סיכון רפואי” שיש לקחת בחשבון בעת קבלת עירוי דם. אולם, המגמה בפסיקה במדינות המערב היא כן להכיר בזכאותם של נפגעי עירוי דם נגוע בצהבת לקבלת פיצויים.

עירוי דם נגוע באיידס

עירוי דם נגוע באיידס הינו עניין פחות נפוץ היום מאשר בעבר – שכן כיום מתבצעות בדיקות קפדניות למנות הדם הנתרמות. יחד עם זאת, במקרה שעירוי הדם אכן היה נגוע באיידס קיים מזור לכך בחקיקה הישראלית. הלכה למעשה, בכפוף לחוק הפיצוי לנפגעי עירוי דם (1992) – מי שקיבל מנת דם ולאחריה נדבק באיידס יהיה רשאי להגיש תביעה נזיקית נגד המקום בו קיבל את עירוי הדם הנגוע. את התביעה תבדוק ועדה שתקבע האם התובע זכאי לפיצוי בכלל וכן, מה יהיה הגובה שלו.

דחיית התביעה על ידי הוועדה

במידה והתביעה לקבלת הפיצוי בשל קבלת עירוי דם נגוע באיידס נדחית, יוכל לערער על כך הנפגע לבית המשפט המחוזי. יחד עם זאת, את הערעור לבית המשפט המחוזי כדאי להגיש בצירוף וגיבוי של חוות דעת רפואית מטעם רופא מומחה שתתמוך בטענות הנפגע.

ההשלכות של הגשת תביעה על פי החוק

יחד עם זאת, חשוב להכיר ולדעת כי מטופלת שנפגעה בשל קבלת עירוי דם נגוע באיידס שבחרה להגיש תביעה במסגרת החוק לפיצוי נפגעי עירוי דם – לא תוכל להגיש תביעת רשלנות רפואית נזיקית בגין אותה הסיבה. כמו כן, מי שהגישה תביעת רשלנות רפואית נזיקית אינה יכולה לתבוע במסגרת החוק לפיצוי נפגעי עירוי דם.

רשלנות רפואית בלידה – עירוי דם נגוע, מתי תוגש תביעה?

מלבד המקרים המצערים של עירוי דם נגוע במחלת האיידס או לחלופין, עירוי דם הנגוע במחלת הצהבת – ישנם מקרים נוספים בהם עירוי הדם היה נגוע בנגיף כזה או אחר שהוביל לכך שהאישה בהיריון נדבקה בו וכתוצאה מכך, נגרמו לה נזקים כאלה ואחרים. במקרים כאלה נדרשת הגשת תביעת רשלנות רפואית בשל קבלת עירוי דם נגוע.

מה נדרש להוכיח בתביעת רשלנות רפואית – עירוי דם נגוע

בדומה לתביעות רשלנות רפואית אחרות – גם בתביעות רשלנות רפואית בשל מתן עירוי דם נגוע יש לעמוד כל כמה רכיבים חשובים; על המרכזיים שבהם נעמוד להלן.

עמידה על נזק

על מנת שתביעת הרשלנות הרפואית במקרה של קבלת עירוי דם נגוע תוכל לצאת מן הכוח אל הפועל, יש צורך בעמידה על כך שלאישה בהיריון קיים נזק כזה או אחר. בהיעדר קיומו של נזק תביעת הרשלנות הרפואית בגין עירוי דם נגוע עשויה לרדת לטמיון.

התרשלות

על התביעה להצביע על כך שהצוות הרפואי בבית החולים התרשל בתפקידו ולמעשה נהג באופן לא מקצועי וסביר בעת טיפול באישה במתן עירוי הדם. מדובר בכל אותם מצבים בהם מתן עירוי הדם נעשה באופן לא מקצועי ובהיעדר ביצוע הבדיקות המתאימות וההולמות. מדובר בכל אותם מקרים בהם הצוות הרפואי נהג באופן אקטיבי באופן שאינו מקצועי ורשלני – כלומר, ביצעו פעולה שאסור היה להם לעשות; או לחלופין, כאשר הצוות הרפואי לא עשה דבר מה שהיה עליו לעשות.

הקשר הסיבתי

הקשר הסיבתי מקשר, הלכה למעשה, בין הנזק שנגרם לאישה ובין ההתרשלות של הצוות הרפואי בבית החולים. התביעה תידרש לעמוד על כך כי הנזק נגרם לאישה משום ההתרשלות של הצוות הרפואי וכי אילו הצוות הרפואי לא היה מתרשל בתפקידו – לא היו נגמרים לאישה הנזקים מהם היא סובלת.

עירוי דם נגוע – רשלנות רפואית בלידה, החשיבות בקבלת ייעוץ משפטי

קבלת ייעוץ סיוע וליווי משפטיים מטעם עורך דין העוסק בתחום הרשלנות הרפואית בכלל ורשלנות רפואית במקרה של מתן עירוי דם נגוע בפרט –  עשויים לעשות את ההבדל בין הצלחתה של התביעה ובין כישלונה ויתרה מכך, לעתים ובהתאם לנסיבות, להגדיל את גובה סכום הפיצוי שיתקבל במסגרת התביעה.

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בלידה – עירוי דם נגוע
רשלנות רפואית בלידה – עירוי דם נגוע

שאלות ותשובות - רשלנות רפואית בלידה – עירוי דם נגוע

עירוי דם נגוע עלול להעביר את החיידקים והמחלות למערכת הדם של היולדת, ובכך לגרום לה ולעובר נזקים רבים, שעלולים אף להסתיים במוות של המטופלת ו/או של העובר.

עירוי דם נגוע עלול להכיל חיידקים ומחלות מסוגים שונים, כאשר הנפוצים ביניהם אלו מנות דם הנגועות במחלת הצהבת. בעבר היו אף מקרים של עירוי דם נגוע באיידס, אך כיום הדבר פחות נפוץ עקב מעקבים קפדניים.

כן. אם הרופא המטפל נתן ליולדת עירוי דם נגוע, ובשל כך נגרם נזק ליולדת או לעובר, הדבר יכול להיחשב כרשלנות רפואית, וניתן לתבוע את בית החולים ולקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם.

כיום, הנטייה בפסיקה של בתי המשפט היא להתיר למי שקיבלו עירוי דם נגוע להגיש תביעה לקבלת פיצויים.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ