רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן

כאשר אישה יולדת, לאחר צאת התינוק, נדרשת המיילדת לוודא כי השלייה נפלטת בשלמותה אל מחוץ לגוף היולדת. אולם, ישנם מקרים יוצאי דופן שבהם דימום ו / או כאב שמהם האישה סובלת בשבועות שלאחר הלידה, מביאים אותה לשוב לבית החולים, שם מתברר בבדיקת אולטראסאונד כי שאריות של השלייה או רכיבים הריוניים אחרים, נשכחו בחלל הרחם של היולדת בתום הלידה או ההפלה.

מצב כזה עלול לגרום להידבקויות ברחם, המחייבות קבלת טיפול רפואי מיוחד ועלולות להותיר את היולדת עם נזקים למבנה רחמה ותפקודו התקין. לעיתים מוביל הדבר אף לעקרות משנית בגין תופעה הידועה בתור “תסמונת אשרמן”. בשורות הבאות נסביר מהי אותה תסמונת, ובאילו מקרים ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן לשם קבלת פיצויים.

מהי תסמונת אשרמן ומה גורם להופעתה?

תסמונת אשרמן היא סינדרום הקרוי על שמו של ד”ר יוסף גוסטב אשרמן – רופא אשר ניהל את מחלקת היולדות בבית החולים הקריה בתל אביב. סינדרום זה מאופיין בצלקות הנוצרות בחלל הרחם ומובילות לחסימת הרחם ופגיעה במבנה הרחם.

כאשר חלק מן השלייה או רכיבים הריוניים נותרים בחלל רחמה של אישה לאחר הלידה, או הגרידה, שאריות אלו עלולות לעבור תהליכי הצטלקות וליצור הידבקויות של דפנות הרחם, עד כדי חסימת הרחם לחלוטין. תסמינים אלו ידועים בתור “תסמונת אשרמן”.

במרבית המקרים, הרופא/ה המיילד/ת שמלווה את הלידה מקפיד/ה לבדוק כי השלייה והחומר ההריוני נפלט החוצה מגוף היולדת בתום הלידה. אולם כאשר הם אינם מבצעים את עבודתם כראוי, תסמונת אשרמן עלולה להתגלות בדיעבד.

רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן והשלכותיה

ההשלכות של רשלנות רפואית המובילה להתפתחות של תסמונת אשרמן, הן חמורות ומרחיקות לכת. בין הנזקים שעלולים להיגרם לאישה שלא טופלה כראוי למניעת הופעת התסמונת ישנם:

  • שינויים במשך הדימום הווסתי וכמותו, עד להפסקתו המוחלטת
  • עקרות שניונית (אי יכולת להרות או סיכויים מופחתים לכניסה להיריון
  • פגיעה במבנה הרחמי המובילה לסיכון מוגבר להפלות ו / או ללידה מוקדמת
  • סיכון להתפתחות לא תקינה של עוברים
  • סכנה למומים מולדים בהריונות עתידיים

למרבה הצער, שיקום של מבנה הרחם לאחר הופעת תסמונת אשרמן, אינו עניין של מה בכך, ולא תמיד מתאפשר. לא אחת, ההידבקויות בחלל הרחם מחייבות את הנפגעת לעבור הליכים ניתוחיים היסטרוסקופיים להסרת רקמת הצלקת, שגם בהם קיימים, מטבע הדברים, סיכונים למטופלת.

באילו מקרים ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן?

ישנם מקרים שונים שיכולים להיחשב כעילה מוצדקת להגשת תביעת רשלנות רפואית תסמונת אשרמן. להלן שני המקרים השכיחים ביותר המגיעים לפתחם של בתי המשפט בישראל במסגרת תביעת פיצויים:

  1. לאחר הלידה או ההפלה, הושאר בגוף המטופלת חלק מהשלייה, מה שהוביל להופעת סיבוכים שונים.
  2. לאחר הלידה או ההפלה, בוצע ריקון חלקי ולא מספק של התוכן ההריוני מרחמה של המטופלת.

 

אף שהותרת חלקים מהשליה ברחמה של המטופללת או אי ריקון מלא של תכולת הרחם במסגרת ההפלה נחשבים במקרים מסוימים כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית, יש לבחון כל מקרה לגופו בהתאם לנסיבותיו הפרטניות, כדי להכריע כי אכן ישנו בסיס מוצק לטענה כי מדובר על רשלנות רפואית אשר גרמה לתסמונת אשרמן.

מאמר: כלים להגשת תביעת רשלנות רפואית

כיצד רשלנות רפואית הגורמת לתסמונת אשרמן עשויה לבוא לידי ביטוי?

לעיתים רשלנות רפואית בהקשרנו מתבטאת בהתעלמות מתלונותיה של המטופלת, בעקבותיה זיהוי שאריות השלייה או התוכן ההריוני שנותרו ברחמה לאחר הלידה או ההפלה, אינו מתבצע במועד.

במקרים אחרים רשלנות רפואית מסוג זה מתבטאת בכך שהתוכן ההריוני שנותר ברחם דווקא מזוהה, אולם אינו מטופל כהלכה או שהמטופלת אינה מקבלת הנחיות רלוונטיות לטיפול במצבה ומניעה של החמרה נוספת. שני התרחישים הללו, עלולים בהחלט לשמש כבסיס להגשת תביעת רשלנות רפואית בגין גרימת תסמונת אשרמן, שתזכה את התובעת בפיצויים בסכום גבוה למדי.

על הצורך בחוות דעת רפואית בתביעת רשלנות רפואית שהובילה לתסמונת אשרמן

על מנת שבית משפט שלפתחו הוגשה תביעת רשלנות רפואית בשל תסמונת אשרמן, יפסוק כי אכן מדובר בתביעה מוצדקת שמכוחה זכאית התובעת לקבלת פיצוי כספי, נדרשת הוכחת קשר עובדתי מובהק בין הנזקים לרחמה של התובעת לבין אופי הטיפול הרפואי שניתן לה או נמנע ממנה במהלך הלידה. הדרך להוכיח כי הפגיעה בבריאותה של המטופלת אירעה בעקבות כשל בהתנהלות רופאיה, היא בעזרת הצגת עדות מטעמו של רופא מומחה מתחום הגניקולוגיה, הפוריות והמיילדות, בבית המשפט.

רשלנות רפואית ותסמונת אשרמן במבחן הרופא הסביר

הבסיס להכרעת הדין לטובת התובעת בתביעת רשלנות רפואית מהסוג הנ”ל, הוא הוכחת קיומו של קשר עובדתי ברור, בין הנזק שנגרם לכאורה למטופלת לבין התרשלותם של הרופאים שטיפלו בה סביב הלידה או הגרידה.

הוכחת קשר עובדתי שכזה היא לא עניין פשוט, משום שהיא מחייבת היכרות עם מושגים מתחום הרפואה באופן כללי והבנה מעמיקה ברפואת נשים ומיילדות באופן ספציפי. בדיוק משום כך, עורך הדין המלווה תביעות כאלו מסתייע בחוות דעתם של רופאים מומחים.

רופאים אלו הם בעלי ידע וכישורים שמאפשרים להם לבחון ולהוכיח אם הנתבעים פעלו בהתאם למצופה מהם במקרה המדווח, היינו – באופן בו היה נוהג “הרופא הסביר” בנסיבות הללו. סוגיה זו, ידועה כ”מבחן הרופא הסביר”, והיא משמשת כאבן בוחן לצדקת התובעים בתביעות רשלנות רפואית ממגוון סוגים.

באילו מקרים מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן?

היות ותסמונת אשרמן היא סיבוך חריג יחסית לאחר לידות וגרידות, והטיפול בה יכול להיות מורכב, יש לבחון כל חשד לרשלנות רפואית – תסמונת אשרמן בכלים מקצועיים. לכן במידה והידבקויות ברחם ותסמינים אחרים האופייניים לתסמונת אשרמן, הופיעו בגופה של אישה לאחר הלידה או הגרידה שעברה, מומלץ להיוועץ בעורך דין המטפל בתיקי רשלנות רפואית מתחום רפואת הנשים והמיילדות.

מן הראוי לציין בהקשר זה, שישנה התיישנות על מקרי רשלנות רפואית מסוג זה, כך שחלון הזמן שבו ניתן להגיש תביעת פיצויים מוגבל לשבע שנים בלבד ממועד האירוע שהוביל לפגיעה בבריאות המטופלת. מסיבה זו, מומלץ לפנות להתייעצות עם עו”ד רשלנות רפואית ללא דיחוי על מנת שלא לאחר בהגשת תביעת הפיצויים ולסכן בשל כך את היכולת למימוש זכויותיכן.

איזה פיצוי ניתן לקבל אם מוכיחים שהתרחשה רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן?

במקרי רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן שניתן להוכיחם במסגרת תביעת נזיקין בבית המשפט, הפיצוי הכספי אותו תפסוק הערכאה הדנה בתיק, תלוי בנסיבות המקרה בחומרת הנזק שנגרם לבריאותה של התובעת. לצורך העניין, הפיצויים בגין הופעת עקרות משנית בקרב מטופלת ללא ילדים, אינם זהים לאלו שיפסוק בית המשפט בגין פגיעה חלקית ברחמה של אישה שכבר הולידה ילדים בעבר.

להיקף הפגיעה, מטבע הדברים, יש משקל רב לעניין סכום הפיצויים שבתי המשפט נוהגים לפסוק בתיקי רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן. אולם ככלל, מדובר בפיצוי שנע בין עשרות אלפי ש”ח במקרים קלים יחסית (לדוגמא, במקרה בו נפתרו הסיבוכים של המטופלת בעזרת התערבות כירורגית מסוג היסטרוסקופיה) ועד מאות אלפי ש”ח במקרים היותר חמורים.

למי נפגעות רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן יכולות לפנות למיצוי זכויותיהן?

נפגעות רשלנות רפואית ובני משפחתן, סובלים בשגרה מקשיים רבים. לכן את המאבק הצודק על מיצוי זכויותיכן, מן הראוי שתותירו לעורכי דין מנוסים מתחום תביעות הנזיקין. היה ונפגעתן ממקרה של רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן, ישנו סיכוי סביר לכך שתוכלנה לקבל פיצויים בסכום כספי משמעותי. אנו במשרד עו”ד כפיר דיין דובב, נשמח לסייע לכן להעריך את ההיתכנות להצלחת התביעה ולהמליץ לכן על אסטרטגיה משפטית שתסייע לכן במימוש מרבי של זכויותיכן.

מעוניינים בסיוע משפטי מקצועי ממשרד עו”ד רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן? לחצו כאן!

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית - תסמונת אשרמן
רשלנות רפואית – תסמונת אשרמן

שאלות ותשובות - רשלנות רפואית - מצוקה עוברית

תסמונת אשרמן מתארת מצב בו ישנן צלקות שנוצרות בחלל הרחם של אישה שעברה לידה או הפלה, אשר מובילות לחסימת הרחם ולפגיעה במבנה שלו. התסמונת עלולה להיגרם כאשר חלק מהשלייה או מרכיבים הריוניים אחרים נותרים בחלל הרחם, על אף שהצוות הרפואי נדרש לדאוג שהשלייה תצא בשלמותה מגוף היולדת.

המקרים השכיחים ביותר הם כאשר הושאר בגוף היולדת חלק מהשלייה, או שריקון התוכן ההריוני מהרחם של היולדת בוצע באופן חלקי ולא מספק.

יש להוכיח את התרשלות הצוות הרפואי המטפל (חריגה מהפרוטוקולים הרפואיים המקובלים), ואת הקשר הסיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק שנגרם ליולדת.

עורך הדין יוכל לגבש את התשתית הראייתית הנדרשת לשם הגשת התביעה, לרבות קבלת חוות דעת מומחה, וכך יוכל לזכות עבורכם בפיצויים עבור הנזק שנגרם ליולדת.

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ