תאונת עבודה עצמאי

תאונת עבודה עצמאי היא כל פגיעה פיזית שהתרחשה במסגרת עבודתו של בעל עסק. יחד עם זאת, ככל שהפעולה שכתוצאה ממנה הפגיעה אירעה לא התרחשה תוך כדי ביצוע העבודה או בהקשר ישיר לה, לא בכל המקרים היא תוכר בהכרח כתאונת עבודה. נפגעתם בעבודתכם ואינכם בטוחים היכן אתם עומדים בהקשר זה? המשיכו לקריאת המדריך שלפניכם.

נפגעת בתאונת עבודה עצמאי? דע את זכויותיך!

כל תושב בגיר במדינת ישראל אמור להחזיק כיום בביטוח רפואי מטעם קופת החולים שלו, לצד ביטוח נכות במסגרת קרן הפנסיה שאליה הוא נדרש להפריש כספים כחוק. בנוסף, לכל תושב בישראל גם ביטוח בריאות וביטוח נכות דרך המוסד לביטוח לאומי שנועד להגן עליו מפגיעה ביכולת הפרנסה שלו בהתקיים נסיבות חריגות כגון מחלה, פציעה ושאר תרחישים מצערים. אולם דווקא בשל ריבוי הביטוחים, מימוש זכויות ביטוחיות לעצמאים שנפגעו בעבודתם מצריך ידע רב וניסיון משפטי נרחב.

באילו תרחישים יקבל בתאונת עבודה עצמאי זכות לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי?

כשעובד עצמאי נפגע בעבודתו, הוא רשאי לתבוע את המוסד לביטוח לאומי. החוק קובע שעובד עצמאי הוא כל אדם העוסק במשלח ידו לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע. בנוסף, הכנסתו ממשלח ידו זה לא תפחת מ- 50 אחוז מן השכר הממוצע במשק.

לחילופין, עובד יחשב עצמאי אם הוא עוסק במשלח ידו לפחות 12 שעות מדי שבוע בממוצע, והכנסתו איננה נמוכה מהסכום הקבוע בחוק. גם בהתקיים רק אחד מהתנאים הללו, עובד עשוי להיחשב עצמאי. כך או כך, בהגשת תביעות תאונות עבודה לעצמאיים לביטוח הלאומי העצמאי זכאי לאותן זכויות שלהן זכאי העובד השכיר במצב כזה.

תאונת עבודה עצמאי והזכויות הנגזרות ממנה בביטוח לאומי

זכויות העצמאי ששילם דמי ביטוח לאומי כחוק, הן כאמור זהות במהותן לאלו של כל עובד אחר בישראל. משמעות הדבר היא שבמקרה של תאונת עבודה, העצמאי רשאי גם הוא להגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה וגמלת נכות / מענק נכות, באם הוא עומד בתנאים הקבועים בחקיקה בהקשר זה.

מהם התנאים שבהם תוכר תאונת עבודה עצמאי כאירוע המזכה בזכויות רפואיות?

להלן התנאים שבהם תוכר תאונת עבודה עצמאי כאירוע המזכה בזכויות רפואיות:

  1. תאונה שאירעה בסביבת העבודה של העובד העצמאי: באם העצמאי עובד במקום מוגדר, ובעבודתו הוא נפצע בתקרית בעלת אופי תאונתי, הוא יהיה זכאי לפיצויים והטבות שונות. נגרים, נפחים ומוסכניקים כולם ייחשבו כנפגעי עבודה, אם נפגעו בסביבת עבודתם וכחלק מביצוע מלאכתם.
  2. תאונה שאירעה בדרך של העצמאי לעבודה או בחזרה ממנה: עצמאי, ממש כמו שכיר, יוכר בתור נפגע עבודה, אם התאונה שבה נפצע קרתה בדרכו למקום שבו הוא עובד או בשובו ממקום זה. אולם הפרשנות המתייחסת לעניין הדרך למקום העבודה היא מגבילה. פירושו שאם העובד חרג ממסלולו הרגיל, הפגיעה לא תיחשב בהכרח כתאונת עבודה, וייתכן שהעצמאי יידרש להגיש את תביעתו בעילה אחרת. לצורך העניין, סטיה מן המסלול הרגיל למטרת קניות, יכולה להפוך את תביעת תאונת העבודה לפחות אקטואלית.
  3. תאונה שאירעה בשעות העבודה מחוץ לסביבת העבודה: עבודתם של עצמאיים רבים מצריכה התניידות ממקום למקום, ואינה בהכרח קשורה למקום עבודה קבוע. בעלי עסקים עצמאיים כדוגמת חשמלאי, שרברב, שיפוצניק ודומים, לרוב עוברים בין מתחמים שונים. בהתאם לזאת, עצמאי מהסוג הזה שעובר תאונה בעבודתו, יוכר אף הוא כנפגע תאונת עבודה עצמאי.

האם עצמאי יוכר בתור נפגע עבודה בכל מקרה של תאונה או פציעה?

מאליו מובן כי בבואו לתבוע פיצוי בגין תאונת עבודה, בעל עסק עצמאי יידרש להוכיח שהפגיעה אכן קרתה בשעות עבודתו. הוכחה כזו יכולה להתבצע כהצגת חשבונית, או כהסכם העסקה מול לקוח וכדומה. אולם עצמאים שלא יצליחו להוכיח כי התאונה אירעה בקשר לעבודתם או במהלכה, יהיו מנועים מלקבל את הפיצוי הכספי וההקלות הכרוכות בכך.

אילו פעולות להכרה בתאונת עבודה עצמאי חייב לבצע כדי לקבל פיצוי מבט”ל?

להלן הפעולות שעצמאיים נדרשים לנקוט כדי לממש את זכאותם לפיצויים והטבות במוסד לביטוח לאומי בעקבות תאונות עבודה:

  1. דיווח לרופא משפחה או קופת החולים: בסמוך לקרות הפגיעה, העצמאי צריך לדווח לקופת החולים שלו העליה. דיווח זה הוא חשוב, שכן בשלבים היותר מאוחרים, גופים שונים יכולים להידרש לנושא. גם פגיעות זניחות וקטנות לכאורה, עשויות להתפתח בסופו של עניין לכלל נזקים נרחבים, אולם בלא תיעוד רפואי, לא תתאפשר הגשת תביעה בגין תאונת עבודה לעצמאי לביטוח לאומי.
  2. תיעוד הפגיעה: יש לתעד באופן מפורט את פרטי התאונה, המועד שבו קרתה ואת אופן התרחשותה. ככל שהיו עדים בזירת התאונה, מומלץ מאוד לבקש את פרטי הקשר שלהם. במידת האפשר, כדאי גם להסריט או לצלם את המקום בו התאונה התרחשה וכן את הפגיעה הפיזית.
  3. הגשת טופס תביעה למוסד לביטוח לאומי: על הגשה להתבצע ללא דיחוי ובסמוך עד כמה שמתאפשר למועד שבו התאונה קרתה בפועל. הדבר קריטי משום שככל שהזמן עובר, כך הסיכויים של התביעה להידחות עולים. לכן לא מומלץ לחכות עם הגשת טופס התביעה.

תאונת עבודה עצמאי – סיכום

מימוש זכויות רפואיות וזכויות ביטוחיות במקרי תאונות עבודה לעצמאיים, מצריך פרואקטיביות. במצבים כאלו, כדאי להיעזר בעו”ד תאונות עבודה, שיוכל לזרז את הטיפול בתביעה עבורכם. עורך הדין יוכל אף לשפר את היקף הסכויוץ שהעצמאי יקבל בתור נפגע עבודה.

מכאן שאם נפגעתם עקב עבודתכם כעצמאים – לא כדאי לכם לוותר על הפנייה לייעוץ משפטי ממשרד עורכי דין ידוע ואיכותי שמספק ליווי וייצוג של נפגעי עבודה מול הגורמים המבטחים בתהליך לקבלת כלל הכספים שמגיעים להם כחוק. עו”ד תאונות עבודה כפיר דיין דובב כאן עבורכם גם בנושא הזה – בואו נשוחח.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד תאונות עבודה? לחץ כאן!

תאונת עבודה עצמאי
תאונת עבודה עצמאי
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ