רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס

בלוטת התריס ממוקמת בצידו הקדמי של הצוואר, תחת מיתרי הקול. במצב תקין, לא ניתן להרגיש בבלוטת התריס במישוש מבחוץ בשל גודלה המזערי. עם זאת, כשקיימת בעיה בבלוטת התריס, במקרים רבים ניתן לגלות אותה במסגרת בדיקה ידנית ובבדיקות דם סטנדרטיות.

כאשר מחלה של בלוטת התריס אינה מאובחנת בזמן או מאובחנת באופן שגוי, חרף האפשרות לגלותה בביצוע בדיקות שגרתיות, הדבר עלול להוביל למתן טיפול בלתי מתאים לחולה או לאי מתן טיפול כלל במועד הרלוונטי, ובכך להסב למטופל/ת נזקים בריאותיים כבדים. במקרים כאלו, יש מקום להיוועץ בעורך דין נזיקין מנוסה בנוגע לאפשרות להגיש תביעת פיצויים על רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס.

על ההשלכות הרות האסון של רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס

גילוי מוקדם של סרטן בלוטת התריס, עשוי לאפשר רמיסיה וחזרה של המטופל/ת לחיי השגרה התקינים שלו או שלה. אולם רשלנות רפואית באבחון מחלות אנדוקריניות אונקולוגיות, כמו סרטן בבלוטת התריס, טומנת בחובה השלכות הרסניות עבור מטופלים.

בין שמדובר על אבחון מעוכב של המחלה, או אבחון שגוי שלה, הדבר מוביל לכך שהחולה איננו זוכה לקבל את סוג הטיפול הרפואי שלו הוא נזקק, במועד שבו הוא נחוץ לו, ובכך נפגעים קשות איכות חייו וסיכויי החלמתו מן המחלה.

גם מתן טיפול שגוי לסרטן בלוטת התריס בעקבות אבחון שגוי של סרטן בבלוטת התריס כמחלה מסוג אחר, פוגע באופנים הללו במטופל ועלול להוביל למצב שבו גם אם המחלה תאובחן נכונה בסופו של דבר, הטיפול בה יהיה כרוך בטיפולים אגרסיביים בהרבה שיעילותם תהיה נמוכה משמעותית ביחס לטיפול רלוונטי שניתן היה בשלב מוקדם יותר.

מהו סרטן בלוטת התריס ומדוע כה חשוב לאבחן אותו בזמן?

סרטן בבלוטת התריס הוא גידול ממאיר המתפתח בתירואיד, הידוע גם כבלוטת המגן או בלוטת התריס. אף שסרטן בבלוטת התריס נחשב כמחלה קשה וקטלנית, ניתן לטפל בה בהצלחה כאשר היא מאובחנת בשלב מוקדם דיה. לעומת זאת, ככל שאבחון התאים הסרטניים בבלוטת התריס מתרחש בשלב מאוחר יותר, כך גדלים הסיכויים להתפשטותם דרך מחזור הדם לאיברים נוספים בגוף החולה.

כשהמחלה מגיעה לשלב מתקדם כזה, היכולת להילחם בה ביעילות ולרפא את החולה, קטנה במידה משמעותית, בדומה לכל סרטן מפושט, מה שמציב את חיי החולה בסכנה של ממש. מכאן החשיבות העצומה של אבחון מוקדם של סרטן בלוטת התריס, והאחריות הכבדה הרובצת על כתפיהם של רופאי משפחה ורופאים מתחום האנדוקרינולוגיה, לבצע את עבודתם באופן המדויק, המהימן והיעיל ביותר.

מי אחראי לאבחון הראשוני של סרטן בלוטת התריס?

מי שאליו מגיע הפציינט לטובת אבחון ראשוני של מחלות מסוגים שונים, הוא בדרך כלל רופא המשפחה. הדבר אינו שונה במקרים של הופעת גוש חשוד בצוואר, שבהם מטופלים מגיעים לרוב לרופאי המשפחה שלהם לבדיקת הנושא. אבחון ראשוני לסרטן בבלוטת התריס על ידי רופא משפחה, לרוב מתבצע בבדיקה ידנית.

לא אחת, הגיעו תביעות נזיקין לבתי המשפט בישראל, על רקע אי אבחון או אבחון שגוי של הגידול הסרטני בידי רופא המשפחה, שנבע בין היתר מביצוע לקוי של הבדיקה ומאי הפנייה של המטופל לבדיקות רלוונטיות ובירור נוסף מול רופא מומחה, לשם אישוש או הפרכה של האבחנה הראשונית.

כאשר בבדיקה הידנית מזוהה גוש הנחשד כסרטן בבלוטת התריס, הרופא הבודק נדרש להפנות את הנבדק ללא דיחוי לשאיבת תאים מבלוטת התריס באמצעות מחט דקה, המתבצעת במקביל לבדיקת אולטרסאונד.

אילו תסמינים של סרטן בלוטת המגן אמורים להדליק לרופאים נורת אזהרה?

התסמינים הנפוצים של סרטן בבלוטת התריס הם בדרך כלל גידול באזור הצוואר, בלוטת לימפה צווארית מוגדלת, שינויים בקול של החולה, וסממנים אחרים המצביעים על פעילות בלתי סדירה של הבלוטה. כאשר כל אחד מהסממנים הללו מופיע, הדבר אמור לעורר את חשדו של רופא המשפחה, שמצופה להפנות את המטופל בהקדם לרופא אנדוקרינולוג שיוכל לבצע בדיקות שייסעו להגיע לאבחנה מבדלת.

הבדיקות המתבצעות בבלוטת התריס לשם אימות האבחנה הן לרוב בדיקת אולטרסאונד, בדיקת נוגדנים או בדיקה שבה מתבצע גירוי של הבלוטה בעזרת הורמון סינתטי. עם זאת נטילת ביופסיה (דגימת תאים) מהבלוטה נחשבת כבדיקה האמינה והמדויקת ביותר לאבחון של סרטן בבלוטת המגן. זאת כמובן, בהינתן שהליך הבדיקה מתבצע כהלכה ופענוח הממצאים נעשה גם הוא באופן מקצועי, מדויק ותקין.

למותר לציין כי הימנעות של רופא משפחה מהפניית מטופל הנחשד כבעל גוש בבלוטת התריס לרופא מומחה לאנדוקרינולוגיה, עשויה להיחשב כעילה להגשת תביעת רשלנות רפואית, ככל ויתברר בדיעבד שהמטופל חלה בסרטן בלוטת התריס ולא אובחן במועד. כך גם הימנעות מביצוע הבדיקות הרלוונטיות לאבחון המחלה כאשר מתעורר חשד סביר לכך שהן נחוצות.

מהן הסכנות הנלוות לרשלנות רפואית באבחון סוג הסרטן בבלוטת התריס?

קיימים כמה סוגים עיקריים של גידולים סרטניים של בלוטת התריס:

  • סרטן פפילרי בבלוטת התריס: זהו סוג הסרטן השכיח ביותר בבלוטת התריס (כ- 80% ממקרי סרטן התירואיד), אשר מופיע לראשונה בתאים העמודיים ומתפתח בקצב איטי במיוחד. לכן כשגידול כזה מאובחן בשלב מוקדם דיה, סיכויי ההחלמה של המטופל הם גבוהים במיוחד.
  • סרטן פוליקולרי בבלוטת התריס: גידולים אלו מהווים כ- 15% ממקרי סרטן התירואיד, מופיעים הם אף בתאים העמודיים וגדלים לאט מאוד. בהתאם לכך, גם גידולים מסוג זה ניתנים לריפוי בסבירות גבוהה במיוחד כאשר מאבחנים אותם בשלב מוקדם דיה.
  • סרטן מדולרי בבלוטת התריס: גידולים אלו מהווים כ- 3% ממקרי סרטן התירואיד. הם נוצרים בתאי ה- C של הבלוטה וגדלים יחסית לאט ולכן גם כאן, ככל שהגידול מאובחן בשלב מוקדם מספיק, לפני שהספיק לשלוח גרורות לאזורים נוספים בגוף, ניתן לרפא אותו בהצלחה בחלק ניכר מן המקרים.
  • סרטן אנאפלסטי בבלוטת התריס: גידולים אלו מהווים כ- 2% ממקרי סרטן התירואיד. הם נוצרים בתאים העמודיים גם כן, אך בשונה מהסרטן הפפילרי והפוליקולרי, התאים האנאפלסטיים נוטים להתפתח ולהתפשט במהירות רבה המקשה מאוד על בלימתם וריפוי המחלה.
  • סרטן מסוג לימפומה בבלוטת התריס: לימפומה של בלוטת התריס היא סוג סרטן נדיר שמקורו בתאי הלימפה בבלוטה ולא בתאי התירואיד עצמם. מדובר בגידול הקשור במערכת החיסונית של הגוף.

אבחון סוג הסרטן בבלוטת התריס כרוך בביצוע בדיקות שונות. אבחון מדויק לסוג הגידולה סרטני הוא חיוני להתאמת רוטינת הטיפול האפקטיבית ביותר למטופל. מאחר ורבים מסוגי הגידולים הסרטניים בבלוטת התריס נוטים להתפתח באיטיות, יכולות לחלוף מספר שנים עד שהמחלה תגרום לבעיות בגוף החולה.

בהתאם לכך, מתן טיפול מתאים לסוג הסרטן, יכול להביא לריפוי של החולה ולהציל את חייו, כאשר הדבר מתבצע בזמן הנכון ובהתאמה לסוג הגידול הסרטני הרלוונטי.

משמעות הדיאגנוזה התקינה להתאמת סוג הטיפול הרלוונטי לחולה ולמצבו

ישנן כמה שיטות לטיפול בגידולים סרטניים של בלוטת התריס. בחירת השיטה המתאימה והיעילה ביותר, היא כאמור נגזרת של אבחון נכון, תקין ומדויק של סוג הגידול ושלב ההתפתחות שלו. לצורך העניין, אם המטופל לוקה בסרטן תירואידלי ששלח זה מכבר גרורות אל אזורים נוספים בגופו, קו הטיפול הנבחר יהיה בסבירות גבוהה טיפולי כימותרפיה.

לעומת זאת, כאשר הגידול מאובחן כסרטן מקומי, הטיפול הנבחר הוא בדרך כלל הסרה כירורגית לאונת הבלוטה או לבלוטה כולה. הצלחת הטיפול תלויה במידה משמעותית בדיאגנוזה תקינה ולכן כשחלה טעות באבחון שמקורה בחריגה של הרופא מנורמות הבדיקה המקובלות במקרים כאלו, תיתכן עילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס.

למותר לציין כי לא די באבחון סוג הסרטן בבלוטת התריס וזיהוי של השלב בו הגידול נמצא. הרופא המטפל נדרש על פי חוק, ליידע את החולה במידע המלא בדבר הדיאגנוזה שאליה הגיע, מהלך המחלה הצפוי וטכניקות הטיפול העומדות לרשותו.

כל שיטה טיפולית טומנת בחובה תועלות וחסרונות שונים, שהרופא נדרש להביא מראש לידיעת מטופליו, לצד מידע על סיכויי ההצלחה של כל טיפול, הסיכונים הכרוכים בו, תופעות הלוואי האפשריות והחלופות הזמינות. ללא מידע זה, המטופל אינו יכול לתת את הסכמתו מדעת לשום טיפול גם אם אובחן נכונה, ואכן מקרים של מיסאינפורמציה בהקשר לאבחון וטיפול בגידולים סרטניים לסוגיהם, מגיעים לא אחת לדיון בבתי המשפט, במסגרת תביעות רשלנות רפואית.

רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס והפעולות המשפטיות האפשריות – סיכום

עורך דין כפיר דיין דובב מסייע כבר מעל ל- 15 שנים לנפגעי רשלנות רפואית באבחון מחלות ממאירות. למשרדנו ניסיון עשיר בהענקת שירותי ליווי וייצוג משפטי בתביעות רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס.

אנו מסתייעים בתיקים אלו במיטב הרופאים המומחים מתחום האנדוקרינולוגיה האונקולוגית, שמספקים חוות דעת רפואית מקצועית ללקוחותינו, כדי לשפר את סיכויי ההצלחה בתיק שלהם. פנו אלינו עוד היום לבירור סיכויי ההצלחה בתביעה שלכם.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית באבחון? לחץ כאן!

רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס
רשלנות רפואית באבחון סרטן בלוטת התריס
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ