רשלנות רפואית בפענוח צילומי הדמיה וסיטי

בדיקות הדמיה הן מרכיב מכריע ברפואה המודרנית, בהיותן בדיקות המספקות לרופאים מידע קריטי לאבחון, תכנון הטיפול וניטור של מגוון רחב של מצבים רפואיים. עם זאת, הפרשנות של בדיקות הדמיה רפואיות אינה תמיד פשוטה ועלולה להיות נתונה לטעויות או רשלנות. במאמר זה נבחן את הנושא של רשלנות רפואית בפענוח צילומי הדמיה וסיטי, הגורמים לה, השלכותיה והדרכים להתמודד עם השלכותיה במישור המשפטי.

אילו מחדלים רפואיים עשויים להיחשב כרשלנות רפואית בפענוח צילומי הדמיה וסיטי?

רשלנות רפואית מוגדרת כאי מתן טיפול בסטנדרט מתאים, המביא לפגיעה במטופל. בהקשר של פענוח בדיקות הדמיה, רשלנות רפואית עלולה להתרחש כאשר רדיולוג או רופא לא מצליחים לזהות נכון ממצאים חריגים או מפרשים לא נכון את תוצאות הבדיקה, מה שמוביל לעיכוב באבחון, אבחנה שגויה או מתן טיפול שגוי. רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל בדיקת הדמיה, לרבות צילומי רנטגן, סריקות סיטי, MRI, אולטרסאונד וממוגרפיה.

אילו סוגי טעויות עלולים להתרחש בביצוע צילומי הדמיה וסיטי?

ישנם כמה סוגים נפוצים של טעויות בפענוח בדיקות הדמיה וסיטי שיכולות להיחשב כתוצר של רשלנות רפואית, ובהם:

פענוח של בדיקות הדמיה בידי גורם שאין לו הסמכה מתאימה לכך

במקרים מסוימים, בדיקות הדמיה מפוענחות בידי אנשים שאינם מומחי רדיולוגיה אבחנתית. זה קורה לעיתים במחלקות האשפוז ובמחלקות כירורגיות במסגרת שגרת העבודה שלהן, אך יכול להתרחש גם במקומות אחרים.

אם יתגלה מאוחר יותר שהתצלום פוענח באופן שגוי בידי רופא שאינו מומחה, עשויה להתקבל טענת התרשלות עקב חוסר מומחיות מספקת של הבודק. חשוב לוודא שבדיקות הדמיה מפוענחות תמיד בידי אנשי מקצוע מומחים ומוסמכים כדי למנוע טעויות ופגיעה אפשרית במטופלים.

טעויות בפענוח של צילומי הדמיה

לא כל טעות בפענוח נחשבת בהכרח כרשלנות המזכה בפיצוי. אולם, אם אין הסבר סביר לטעות, רשאי בית המשפט לראות בה טעות רשלנית שניתן וצריך היה למנוע.

במקרי רשלנות בפענוח תצלומי הדמיה, חלק מהנתבעים טוענים שממצאים מסוימים הינם שוליים ואינם רלוונטיים לנושא העיקרי שלשמו הצילום בוצע. חשוב לציין שבתי המשפט קבעו שעל רדיולוגים לבחון תצלומים לעומק ולציין כל ממצא חריג, גם אם אינו קשור לנושא הבדיקה העיקרי. לדוגמה, אם נלקח צילום עמוד שדרה כדי לחקור כאבי גב ונמצא גוש המעיד על גידול בריאות, על הרדיולוג לתעד ממצא זה, למרות שהוא לא היה הסיבה העיקרית לבדיקה.

בדומה לכך, יש לדחות טענות של טכנאי סיטי או בדיקות הדמיה אחרות, להעדר יסודיות הנובעת ממחסור בזמן או משאבים מספקים לבחינת כל צילום או קטע בתצלום ביסודיות. מטופלים לא צריכים לשאת בהשלכות של העדר זמן ומשאבים מספקים. אם בוצעה בדיקת דימות, סביר לצפות שכל המידע המתקבל בה ייבדק ויפורש ביסודיות.

אי הגעה למסקנות הנדרשות על בסיס הממצאים שזוהו

במקרים מסוימים, רופא מומחה עשוי לזהות נכונה ממצא חשוד בבדיקת הדמיה, אך לא להסיק את המסקנות הנדרשות לגבי הטיפול המתאים בהתאם לסוג ואופי הממצא. לדוגמה, רופא עשוי לזהות אגן כליה עוברי מוגדל במהלך בדיקת אולטרסאונד גינקולוגי לאישה בהריון אך לא להפנותה לבדיקה גנטית עקב אי הבנת הקשר בין סמנים רכים לסיכון מוגבר לתסמונות גנטיות. בדומה לכך, רופא עלול לזהות ממצא חשוד בבדיקת ממוגרפיה אך לא להורות על מעקב במרווחי הזמן המתאימים או לסווג בצורה לא מדויקת את הממצא לפי אטלס BI-RADS. מקרים אלו עשויים להיחשב לרשלנות בפענוח בדיקות הדמיה.

הסתמכות מוחלטת על ממצאי ההדמיה ללא התחשבות בממצאים קליניים

למרות שאלו אינם מקרים קלאסיים של טעויות בפענוח בדיקות הדמיה, מקרים אלו קשורים קשר הדוק לנושא. הם כרוכים בקבלת החלטות טיפוליות המבוססות רק על ממצאי ההדמיה, מבלי להתחשב בסימנים ובסימפטומים של המטופל. הדבר עלול להוביל להליכים רפואיים מיותרים שעלולים אף לגרום לאובדן חיים. לדוגמה, בית חולים שפעל לפי פרוטוקול לבדיקת פגיעת ראש כאשר קשישה עם דמנציה קשה נפלה ממיטתה בלילה.

למרות שהבדיקה לא גילתה סימנים של דימום או שבר, היא הראתה מסה שפירה מסוג מנינגיומה. הרופאים החליטו לנתח ולהוציא את המסה, מה שגרם למות החולה. במבט לאחור, התגלה שהמסה לא גרמה למטופלת לסימפטומים ולא הצריכה הסרה, מה שהפך את הניתוח למיותר. מקרה זה מהווה דוגמה לרשלנות רפואית עקב הסתמכות על ממצאי הדמיה בלבד תוך התעלמות מהסימפטומים הקליניים של המטופל/ת.

ביצוע צילומי הדמיה או סיטי באיכות ירודה

ישנם מקרים שבהם איכות ההדמיה אינה מספקת, ומפריעה להגיע לאבחון נכון, מסיבות כמו ציוד באיכות נמוכה, טיפול לא נכון בציוד או פזיזות בביצוע ההדמיה. זה יכול להוביל להדמיה לא אופטימלית או להחמצה של זוויות חיוניות הנדרשות לאבחון נכון.

במקרים כאלה, אם נערך תהליך הדמיה מתחת לסטנדרט והוחמץ ממצא קריטי, שהיה מתגלה לו ההדמיה היתה נעשית על פי הסטנדרטים המקובלים, ניתן לסווג זאת כמקרה של רשלנות בהדמיה.

אי הצלבת הממצאים מול ממצאים מבדיקות קודמות

אחת השיטות העיקריות לאיתור ממצאים חדשים או חשודים בבדיקות הדמיה, היא באמצעות השוואה לבדיקות קודמות. באחריות הבודק לברר על קיומם של צילומים או סריקות מבדיקות קודמות, ולדאוג להשוואתם למידע שהתקבל בבדיקה העדכנית, ללא קשר לשאלה אם צולמו באותו מכון הדמיה או לא. אי ביצוע ההשוואה הזו, עלול לגרום להחמצת אבחנות ויכול להיחשב כסוג של רשלנות בהדמיה.

אי העברת מידע לרופא המפנה ו/או למטופל

במקרים מסוימים מתבצעות בדיקות הדמיה ומתגלים ממצאים, אך המידע אינו מדווח לרופא המפנה או למטופל. מדובר ברשלנות מנהלית חמורה שעלולה לגרום למטופל ליפול בין הכסאות. כך למשל, לאישה שעברה בדיקת ממוגרפיה שגרתית היה ממצא שדרש בירור נוסף, אך המידע לא נמסר לה או לרופא המשפחה. כשנתיים לאחר מכן גילתה האישה גוש בבית השחי שהתברר כממצא ישן שלא טופל כנדרש. בשלב זה, הסרטן התקדם, והאישה בסופו של דבר קיפחה את חייה כתוצאה מכך.

גורמים אפשריים לרשלנות רפואית בפענוח בדיקות הדמיה

קיימים מספר גורמים לרשלנות רפואית בפענוח בדיקות הדמיה, לרבות:

  1. חוסר הכשרה וניסיון: פענוח בדיקות הדמיה דורש הכשרה וניסיון מיוחדים. עם זאת, לא לכל הרופאים או הרדיולוגים יש את המומחיות הדרושה, מה שעלול להוביל לטעויות או לפענוחים שגויים.
  2. תקשורת לא מספקת: תקשורת יעילה בין מכון ההדמיה לרופא המפנה היא קריטית להבטחת פרשנות מדויקת של תוצאות הבדיקה. עם זאת, תקשורת לקויה או מידע חלקי עלולים להוביל לשגיאות או לפענוחים מוטעים.
  3. בעיות טכניות: בעיות טכניות כגון תקלה בציוד או איכות תמונה ירודה, עלולות להקשות על פרשנות מדויקת של תוצאות הבדיקה.
  4. פענוח מזורז: רדיולוגים או רופאים שנתונים לעומס רב בעבודתם ו/או פועלים תחת אילוצי זמן, עשויים להרגיש שעליהם לפענח בדיקות הדמיה במהירות, מה שעלול להוביל לשגיאות או לפענוחים מוטעים.

השלכות של רשלנות רפואית בפענוח בדיקות הדמיה

ההשלכות של רשלנות רפואית בפענוח בדיקות הדמיה יכולות להיות קשות, לרבות:

  • עיכוב באבחון: עיכוב באבחון עלול לגרום להחמרת מצבו של המטופל, מה שמקשה על הטיפול בו.
  • אבחון שגוי: אבחון שגוי יכול להוביל לטיפול שגוי, גרימת נזק או אפילו מוות למטופל.
  • טיפול לא נכון: טיפול שגוי עלול לגרום לפגיעה במטופל ולהאריך את תהליך ההחלמה.
  • עלויות רפואיות מוגדלות: מטופלים שאובחנו בצורה שגויה או מקבלים טיפול שגוי עשויים לדרוש התערבויות רפואיות נוספות, וכתוצאה מכך הוצאותיהם הרפואיות גבוהות יותר.

הסעדים המשפטיים הזמינים לנפגעי רשלנות רפואית בבדיקות דימות

רשלנות רפואית עלולה להתרחש בשימוש במכשירי הדמיה, ולגרום לאבחון שגוי ולטיפול רפואי לא תקין. אם רשלנות כזו גורמת נזק למטופל, ייתכן שהוא יהיה זכאי לתבוע פיצוי כספי בעזרת עורך דין לענייני רשלנות רפואית בבדיקות הדמיה.

הצורך בחוות דעת רפואית בהגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות בפענוח צילומי הדמיה וסיטי

טעות בבדיקת הדמיה נחשבת לרשלנות אם ניתן להוכיח שלא ננקטה רמה סבירה של מיומנות וזהירות בביצועה ובפענוחה. כדי להוכיח זאת, יש צורך בחוות דעת מרדיולוג מוסמך המתמחה בפענוח סוג הבדיקה שעל הפרק (צילום רנטגן, CT, MRI, אולטרסאונד וכדומה). עורכי דין המייצגים נפגעי רשלנות רפואית, עובדים לרוב עם מומחים רפואיים כדי לקבל חוות דעת כאלו לתמיכה בטענות לקוחותיהם.

לסיכום

בסקירה זו ראינו שקיימות מספר נסיבות שעלולות להיחשב כרשלות בפענוח צילומי הדמיה וסיטי. אם אתם סבורים שנפגעתם מרשלנות רפואית בבדיקות הדמיה, זה הזמן לפנות ייעוץ עם עו”ד נזיקין מנוסה ולבדוק היתכנות להגשת תביעת פיצויים. לפרטים נוספים – צרו קשר עם משרד עורך דין כפיר דיין דובב: 03-649-5030.

רשלנות רפואית בפענוח צילומי הדמיה וסיטי

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ