רשלנות רפואית – לידת עכוז

לידת עכוז היא לידה לא פשוטה שמצריכה תשומת לב מיוחדת מצד הגורמים הרפואיים המלווים אותה, על מנת להבטיח את שלום היולדת והילוד. אבחון מצג עכוז מהווה חלק חשוב ובלתי נפרד ממתן טיפול רפואי מתאים לאם והעובר וניהול נכון של תהליך הלידה עצמו.

בהקשר זה עולה השאלה: האם בכל הנוגע להגשת תביעות רשלנות רפואית – לידת עכוז שלא התנהלה כמתוכנן מהווה עילה מספקת לקבלת פיצויים? בנושא זה נדון באריכות במאמר הבא.

על רשלנות רפואית – לידת עכוז ומה שביניהן

בהריון תקין, מצופה כי החל מהשבוע ה- 28 להריון, העובר יתהפך כך שראשו יפנה מטה לכיוון תעלת הלידה. הדבר חיוני לכך שבזמן הלידה כשראש התינוק יופיע בפתח הנרתיק הרופא או המיילד/ת יוכלו לתמוך בו ולסייע לו להחליק החוצה בבטיחות. המצב שבו העובר אינו מתהפך כמתוכנן והאיבר הפונה לתעלת הלידה הוא העכוז במקום הראש, מכונה בעגה המיילדותית: “מצג עכוז”.

הסיבות להתרחשותו של מצג עכוז הן מגוונות, כאשר הדבר יכול לנבוע ממבנה האגן של האם, ריבוי של מי שפיר, לידה מוקדמת, היריון עם ריבוי עוברים, וסיבות נוספות שאינן בהכרח ידועות, שבגינן העובר לא מתהפך בשלביו המתקדמים של ההריון.

תהיה הסיבה למצג העכוז אשר תהיה, מדובר בפוטנציאל ללידה מורכבת יותר ובסיכון גבוה יותר. בהתאם לכך, רופאיה של היולדת מצופים לנקוט משנה זהירות לאורך כל הדרך כדי להבטיח את שלומה ואת שלום התינוק.

כאשר לא ננקטים כלל אמצעי הזהירות הנדרשים והלידה אינה מנוהלת בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים המיועדים למקרים מסוג זה, האם והילוד נעשים חשופים לנזקים ארוכי טווח ואילו הרופאים שלא פעלו כנדרש – חושפים עצמם לתביעת נזיקין בגין רשלנות רפואית – לידת עכוז.

כיצד לידת עכוז אמורה להתנהל?

ברבים מהמקרים שבהם מאובחן מצג עכוז במסגרת בדיקת אולטרסאונד בהריון, מומלץ לבצע לידה קיסרית בשל כך. בחלק מהמקרים, הרופאים ממליצים לנסוע לפני שניגשים לניתוח קיסרי, לבצע התערבות שתאפשר לעובר להתהפך למנח התקין בכל זאת.

אולם במצב שבו כבר מתרחשת לידה פעילה ומאוחר מכדי לגרום לשינוי המצג, בהינתן שהיולדת אינה מופנית ללידה קיסרית, קיימות סכנות מסוימות ללידה הנרתיקית במצג זה. בלידות עכוז קיים סיכון גבוה פי שלושה למות העובר, לעומת לידות במצג תקין.

בנוסף לכך, לידה במצג עכוז יכולה להוביל לפגיעות רפואיות קשות לילוד – החל מקשיי נשימה, דרך שבירה או פריקה של איברים ועד נזקים נוירולוגיים לרבות שיתוק בלתי הפיך. גם היולדת מצדה, נמצאת בסיכון גבוה יותר לפגיעה בעקבות לידה במצג בלתי תקין, הכוללת פוטנציאל לאובדן דם בכמויות גדולות והיווצרות סיבוכים שונים וחמורים בשל כך.

מה נדרשים הרופאים לעשות כדי לשפר את הסיכויים ללידת עכוז תקינה?

היכולת לנהל לידה תקינה ובטיחותית של עובר במצג עכוז, תלויה במידה משמעותית במיומנות המקצועית של הרופא/ה המיילד/ת. יש צורך ברופא נשים מומחה בעל ניסיון רב וספציפי בלידות מסוג זה. מדובר בניסיון שלא כל רופא נשים מצויד בו ולכן על מנת להפחית את הסיכון לסיבוכים בלידת העכוז ולשפר את הסיכויים לכך שהלידה תעבור בשלום ותסתיים בלידת תינוק בריא – ההמלצה היא לרוב לבצע לידה קיסרית.

אולם בארץ אמנם קיימים כמה בתי חולים אשר מתמחים בניהול של לידות במנח עכוז. לשם מגיעות יולדות המעוניינות ללדת בלידה וגינלית סטנדרטית חרף הסיכונים הכרוכים בכך בהינתן מצג העכוז של העובר. זאת בכפוף לקבלת אישור מרופא בכיר לכך, שצריכה להיבדק בכל מקרה לגופו ובהתאם לרמת הסיכון שקיום הלידה הנרתיקית בהינתן מצג העכוז של העובר, מציבה לאם ולילוד.

למרבה הצער, לא תמיד ניתן להפנות את היולדת ללידה קיסרית, כמו במקרה של יולדות המגיעות לבית החולים כשהן כבר במצב של לידה פעילה בשלב מתקדם במיוחד ומאוחר מכדי להיכנס ללידה קיסרית. במקרים אלו הצוות הרפואי המעורב בלידה חייב לגלות זהירות יתרה על מנת שהתהליך יתבצע בהצלחה וללא פגיעה באם או בילוד.

אילו סוגים של מחדלים רפואיים עלולים להיחשב כרשלנות רפואית בלידת עכוז?

ישנם סוגי מחדלים רפואיים שונים שעשויים להיחשב בבחינת רשלנות רפואית בלידות עכוז. המחדל הראשון שעלול להתרחש בהקשר זה, הוא אבחון שגוי למצג העובר וניהול הלידה בהליך שאינו מתאים בשל כך.

מצג עכוז הוא למעשה שם כללי לכמה מצגים מאותה משפחה אך חובה לאבחן את המצג הספציפי שבו נמצא העובר טרום הכניסה ללידה הפעילה. לצורך העניין, מצג עכוז עשוי להיות כזה שרגלי התינוק יהיו האיבר המופנה לכיוון תעלת הלידה. זוהי דוגמה למצב שבו לידה בניתוח קיסרי היא הדרך היחידה להימנע מפגיעה באם ובילוד.

מחדלים אחרים שעשויים להתרחש בהקשר ללידות עכוז, נוגעים להתנהלות בחדר הלידה עצמו. הפרוטוקול הרפואי ללידות מסוג זה, מחייב נוכחות של 2 רופאים בחדר הלידה, שלפחות אחד מהם הוא רופא מומחה בכיר למיילדות.

ככל שבחדר הלידה לא נכחו רופאים בהרכב כזה, וליולדת או לילוד נגרמו נזקים כדוגמת נכות קבוע או חלילה מקרה פטירה – המקרה עלול להיחשב כמחדל רפואי המהווה עילה להגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית בלידה.

גם אי הפניה של היולדת ללידה קיסרית, חרף העובדה שהדבר נדרש במצבו של העובר בהתאם לפרוטוקולים הרפואיים, עשויה להיחשב כרשלנות רפואית באם יגרם לאם או לילוד נזק בשל כך. הדבר חל גם על ניהול ניתוחים קיסריים בלידות עכוז, באופן שאינו נתמך בפרקטיקות הרפואיות המתאימות.

הדרך למניעת רשלנות רפואית – לידת עכוז

הדרך הטובה ביותר לצמצם את הסיכון ליולדת וילוד, היא הקפדה יתרה על זהירות מצד הצוות הרפואי במטפל בלידה במצג עכוז. חובת הזהירות החלה על העוסקים בתחום הרפואה, מחייבת אותם להביא בחשבון את מכלול הסיבוכים האפשריים ולעשות ככל שביכולתם על מנת להימנע מהם.

בהתאם לכך, כל הפרה של הנהלים הרפואיים מצד מי מחברי הצוות הרפואי המטפל ביולדת, היא בבחינה הפרה חמורה של חובת הזהירות ועלולה להוביל לנקיטת הליכים משפטיים כנגד הגורמים הללו.

מהו “מבחן הרופא הסביר” וכיצד הוא נוגע לרשלנות רפואית לידת עכוז?

בלידת עכוז בדומה לכל לידה אחרת, קיים הסיכון לסיבוכים ופגיעות בילוד ובאם, שאינם בהכרחת בשליטתו של הצוות הרפואי המעורב בלידה. למרבה הצער, ישנם גם מקרים שבהם חרף כל הניסיונות של הצוות הרפואי לטפל ביולדת ובעובר באופן מקצועי, מדויק, יעיל, ומהיר – תוך הקפדה על עמידה בנהלים ועל בטיחות מרבית, מעלים חרס והלידה מסתיימת בטרגדיה.

אולם במקרים שבהם קיים קשר בין הנזק שנגרם ליולדת או לילוד לבין סטייה של הגורמים המטפלים מהנהלים הרפואיים או מפרוטוקולי הטיפול המחייבים – יש מקום לבחון את נסיבות הפגיעה לנוכח אומדן משפטי שנקרא “מבחן הרופא הסביר”.

התשובה לשאלה האם כל רופא סביר שאמור היה לקבל החלטה במצב הנתון, היה פועל באותו האופן בו פעל הצוות הרפואי בלידה שהשתבשה, היא הדרך לענות על שאלת קיומה של התרשלות רפואית המצדיקה פיצויים לנפגעים במקרה האמור.

מה חשוב לדעת על הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית – לידת עכוז?

על מנת להוכיח כי נזקים שנגרמו לאם או ליילוד במסגרת לידת עכוז, היו נגזרת של מחדל רפואי מצד הרופאים או האחיות שליוו את הלידה, יש צורך להיוועץ בעורך דין נזיקין עם ניסיון רב בתיקי רשלנות רפואית – לידת עכוז. תפקידו של עורך הדין, הוא קודם כל לבחון את שאלת קיומה של עילה להגשת תביעת פיצויים, במקרה שמגיע לטיפולו.

ככל שניתן להוכיח שקיים קשר סיבתי בין הפגיעות שנגרמו ליולדת ו/או לילד/ה, לבין האופן שבו הם טופלו בידי הצוות הרפואי בבית החולים, כך גדל הסיכוי לכך שעורך הדין ימליץ על הגשת התביעה לערכאות. את הקשר הסיבתי הנ”ל נהוג לבסס בעזרת חוות דעת מרופא מומחה בתחום המיילדות המתמחה בלידות עכוז, שלו הכלים לבחון את התנהלות הנתבעים במקרה הנתון ולקבוע אם עמדה במבחן הרופא הסביר.

לסיכום

עינינו הרואות כי תיקי רשלנות רפואית בלידה הם מקרים סבוכים בפן המשפטי. מסיבה זו, כאשר שוקלים להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית – לידת עכוז, נדרש סיוע מעורך דין נזיקין עם ניסיון משמעותי בתיקים דומים, המלווה ברופאים מיילדים מובילים שיוכלו לספק חוות דעת מקצועית לתביעה.

למרות שלא כל המקרים שבהם מתרחשים סיבוכים בלידה מתקבלים בהכרח כעילה קבילה להגשת תביעת רשלנות רפואית, במקרים לא מעטים, הסבירות לקבלת פיצוי כספי משמעותי, היא בהחלט גבוהה. חוששים שנפגעתם מרשלנות רפואית בלידת עכוז ולא בטוחים כיצד לפעול? פנו בהקדם למשרד עו”ד רשלנות רפואית כפיר דיין דובב, ותקבלו תשובות לכל השאלות.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בלידה? לחץ כאן!

רשלנות רפואית - לידת עכוז
רשלנות רפואית – לידת עכוז
אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ