רשלנות רפואית בניתוח בטן

ניתוחי בטן הם הליכים כירורגיים שכל סיבוך בהם עלול להוביל לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במנותח. לפגיעות באיברים הפנימיים בחלל הבטן יש פוטנציאל לגרום להשלכות חמורות ומרחיקות לכת מבחינת המטופל שילוו אותו לשארית חייו. לכן כל מנתח המבצע ניתוחי בטן לסוגיהם – בין שמדובר בניתוחי מעי, ניתוח להסרת התוספתן או ניתוח קיסרי – מצופה לנקוט משנה זהירות כדי לצמצם את הסיכוי לסיבוכים למינימום האפשרי.

כאשר רופאים או אנשי צוות רפואי מפרים את חובת הזהירות הנדרשת מהם בניתוחים אלו או חורגים מרמת המקצוענות המצופה מהם, לא זאת בלבד שהם מסכנים מנותחים בנזקים קשים ואף במוות, אלא חושפים גם את עצמם לתביעת רשלנות רפואית בניתוח בטן.

באילו שלבים של ניתוח בטן רשלנות רפואית עלולה להתרחש?

רשלנות רפואית בניתוחי בטן עשויה לבוא לכלל ביטוי במגוון סוגי ליקויים בהתנהלותם של הגורמים הרפואיים המעורבים בניתוח עצמו, בהכנת המטופל לקראתו, בהפניה לניתוח או במעקב אחר מצבו של המנותח בשלבי ההחלמה מההליך.

רשלנות רפואית בניתוח בטן שבוצע ללא קבלת הסכמה מדעת מהמטופל

בניתוחי בטן לסוגיהם, ואדרבא כשמדובר בהליך מורכב, קיימים נהלים ופרוטוקולים רפואיים שבהם הרופאים והאחיות מצופים לדבוק בכל שלב הקשור בניתוח, לרבות בשלב מתן ההסבר למטופל אודות ההליך הניתוחי המוצע לו, היתרונות והחסרונות שלו, הסיכונים הגלומים בו, הסיבוכים האפשריים והאלטרנטיבות לטיפול הכירורגי. מבלי שכל אלו הוסברו למטופל כהלכה טרום ההחלטה לנתח אותו – עלולה לקום לו – ככל ובריאותו תיפגע בניתוח, עילה להגשת תביעת פיצויים על בסיס אי קבלת הסכמתו מדעת לביצוע הניתוח.

למאמר: 10 שאלות ותשובות ברשלנות רפואית

למאמר: 5 טיפים להצלחה בתביעת רשלנות רפואית

על סוגי ההליכים שבהם מדווחים מקרי רשלנות רפואית בניתוח בטן

כאשר מדובר בניתוחי בטן, הכוונה הינה לכל סוג של פעולה כירוגית המבוצעת באיברים הפנימיים בחלל הבטן, ובכלל זה ניתוח לכריתה של כיס המרה, ניתוח לתיקון בקע מפשעתי, ניתוח לכירתת גידול סרטני או ציסטה, ניתוח להסרת פנדיציט, ניתוח לכריתת המעי וכן ניתוחים קיסריים.

ניתוחים בבטן יכולים להתבצע בטכניקה המסורתית, של ביצוע חתך ניתוחי ארוך לפתיחת הבטן, אשר דרכו המנתח ניגש לטיפול באיבר המנותח באופן ישיר. גישה זו ידועה בתור הגישה “הפתוחה” לביצוע ניתוחי בטן, או בעגה הרפואית – הגישה ה”לפרוטומית”.

לחילופין – ישנה כיום החלופה המקובלת לבצע ניתוחי בטן גם כניתוח זעיר פולשני המבוצע בגישה “סגורה” בעזרת לפרוסקופ, שהוא כלי ניתוחי המחודר דרך נקב זעיר בדופן הבטן וכולל מצלמה מזערית שמאפשרת למנתח לראות את פנים הבטן ולטפל באיבר שמצריך התערבות ניתוחית, מבלי שידרש לפתוח את בטנו של המנותח. שיטה זו קנתה לעצמה אחיזה נרחבת בתחום כירורגיית הבטן בשנים האחרונות מאחר והיא חוסכת ממטופלים החלמה ארוכה, מורכבת וכואבת, לצד צלקות נרחבות.

יחד עם זאת, השימוש במצלמה הלפרוסקופית, מחייבת מיומנות גבוהה מצד הרופא ובכך פותחת מרווח טעות רחב יותר למנתחים, שהולך וגדל כאשר בבטנו של המטופל קיימות הידבקויות של האיברים הפנימיים (מצב הנובע פעמים רבות ממבנה גופו של המטופל או קיומה היסטוריה של ניתוחים קודמים בבטן), שהופכות את הגישה לאזור המנותח מאתגרת בהרבה.

רשלנות רפואית בניתוח בטן לפרוסקופי או ניתוח בטן לפרוטומי

במקרים מסוימים כמו אלו שהזכרנו בשורות הקודמות, מומלץ לרוב להימנע מלכתחילה מביצוע ניתוח בטן זעיר פולשני והרופא המנתח אף מצופה להמליץ למטופל, בהסתמך על המידע בתיקו הרפואי, על ניתוח בטן פתוח בגישה המסורתית במקום הלפרוסקופית. זאת תוך שהוא מסביר למטופל על כלל הסיכונים והסיכויים הכרוכים בשתי הגישות הניתוחיות.

למרבה הצער, קיימת תופעה של מנתחים שבוחרים לנתח בגישה הלפרוסקופית גם כשאיננה אידיאלית בהכרח עבור המטופל, ולמרות שהם מזהים תוך כדי השימוש בלפרוסקופ ששדה הראייה הניתוחי שלהם מוגבל, אינם בוחרים לעבור לניתוח בטן לפרוטומי (פתוח), על מנת להימנע מטעויות מיותרות בביצוע הפעולה הניתוחית. כאשר בעקבות זאת נגרמת למנותח פגיעה באיבריו הפנימיים, למנתח צפוי קושי רב בהצדקת החלטתו שלא לעבור לשיטה הלפרוטומית, בפני בית המשפט (ככל והנפגע יחליט לתבוע).

האם כל סיבוך של ניתוח בטן מקורו בהכרח ברשלנות רפואית?

חשוב לדעת שלא כל שגיאה או תופעת לוואי שמתרחשת בעקבות ניתוח בטן, הם בהכרח תוצר של רשלנות רפואית. כדי לענות על השאלה האם יש עילה ממשית להגשת תביעה נזיקית כנגד מנתח שביצע ניתוח בטני שהותיר במנותח נזקים, יש לבחון את התנהלות המנתח לקראת הניתוח, במהלכו ולאחריו בעין מקצועית, ולראות האם פעל באופן המנוגד לסטנדרטים המקצועיים הנהוגים בתחום התמחותו, האם לא נקט באמצעי הבטיחות המצופים ממנו או שפעל בצורה שאינה זהירה דיה כלפי המטופל.

ככל שניתן יהיה לקשור באופן חד משמעי בין פגיעתו של המנותח לבין סטייה של המנתח מפרקטיקות הטיפול המקובלות, הסבירות לכך שבית המשפט יפסוק לטובת הנתבע בתביעת פיצויים, יגדל.

דוגמאות למקרי רשלנות רפואית בניתוח בטן שהובילה לפגיעה באיברים פנימיים

להלן מספר דוגמאות למקרים שעלולים להיחשד כתוצר של רשלנות בניתוח בטן:

  1. זיהוי שגוי של איברים פנימיים, שהוביל לפגיעה באיבר סמוך בזמן ניתוח. במצב כזה, ככל שאותה פגיעה אינה מאובחנת בתוך פרק זמן קצר מביצוע הניתוח, עלול להתפתח בחלל הבטן זיהום קשה, שבעקבותיו עלול להיווצר אלח דם, והמטופל עלול להיכנס למצב של הלם, ואף לאבד את חייו.
  2. היעדר השגחה נאותה אחר מצבו של מנותח לאחר הליך ניתוחי, שהובילה לאי אבחון סיבוכים ניתוחיים במועד מוקדם דיה. העדר אבחון לתופעות לוואי וסיבוכים בשלב מוקדם מספיק עלול לסכן לחומרה את בריאותו של המטופל ולהציבו בסכנת חיים של ממש. מעקב אחר מצב המנותח הוא חיוני גם לאחר שחרורו לביתו כדי להבטיח שהוא מחלים ללא סיבוכים מיותרים. ככל שהרופא המנתח לא מקפיד על מעקב כזה ומצבו הרפואי של המטופל מידרדר ואינו מטופל, ניתן לטעון לרשלנות רפואית.
  3. פגיעה בעורק או וריד בזמן הניתוח שגרמה לדימום חמור. כאשר הדימום אינו מאובחן במועד, הדבר עלול להוביל למותו של המטופל. כאשר קיימים סממנים העשויים להצביע על דמם תוך בטני בעקבות ניתוח בטן , ככל שהדבר אינו מאובחן במהירות הנדרשת והמטופל אינו מקבל את הטיפול הרפואי הנדרש, גם אז ניתן יהיה לטעון לרשלנות רפואית בניתוח בטן.

מהו חלון הזמן להגשת תביעת פיצויים בעקבות רשלנות רפואית בניתוח בטן

חלון הזמן להגשתה של תביעת נזיקין על רקע רשלנות רפואית בניתוח בטן, עומד על עד שבע שנים ממועד הניתוח. בחלוף תקופה זו, עילת התביעה מתיישנת ויחד עמה – מאבד הנפגע את זכאותו לקבלת הפיצוי הכספי המגיע לו. יחד עם זאת, כאשר מדובר בקטין שנפגע מניתוח בטן, ישנה האפשרות להגשת התביעה עד שימלאו לו 25 שנים משום שמירוץ ההתיישנות מתחיל רק במועד הפיכתו לבגיר (גיל 18).

לסיכום

משרד עו”ד כפיר דיין דובב, סייע זה מכבר לנפגעי רשלנות רבים באמצעות הכוונה משפטית מקצועית וליווי מלא בהגשת תביעות רשלנות רפואית בניתוחי בטן ובכלל. נשמח לעמוד גם לרשותכם ולסייע לכם בהשגת מלוא הפיצויים להם אתם זכאים כחוק בגין פגיעתכם.

נפגעתם מרשלנות רפואית בניתוח בטן ורוצים לברר האם אתם זכאים לפיצוי כספי? לייעוץ משפטי פרטני בגובה העיניים – לחצו כאן.

 

נשמח להשיב לכל שאלה דרך טופס ההתקשרות באתר.

מעוניין להיעזר בעו”ד רשלנות רפואית בניתוח? לחץ כאן!

רשלנות רפואית בניתוח בטן

אם אתה זקוק לעזרתנו באחד מתחומי העיסוק המפורטים נשמח לעמוד לרשותך ולשרתך בנאמנות ובמקצועיות
לחצו למאמרים נוספים בנושא -
Google ג גוגל
5.0
מבוסס על 35 ביקורות
×
js_loader

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ